Uchwały IV kadencji 2002-2006

Uchwały Rady Gminy

 
data publikacji:  01-07-2003 | 00:00
data ostatniej modyfikacji:  01-07-2003 | 00:00
Nr VI/38/03 Statut Gminy Kamieniec Ząbkowicki 01.07.2003

Uchwała Nr VI/38/03

Rady Gminy w Kamieńcu Ząbkowickim

z dnia 27 czerwca 2003 r.

 

 

w sprawie: Statutu Gminy Kamieniec Ząbkowicki

 

                Na podstawie art. 3 ust. 1, art. 18 ust. 2 pkt 1 i art. 22 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U, z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) Rada Gminy uchwala

 

 

STATUT GMINY Kamieniec Ząbkowicki

 

Rozdział I

Postanowienia ogólne

 

§ 1

 

Uchwałą określa:

1)       Ustrój gminy Kamieniec Ząbkowicki

2)       Zasady tworzenia, łączenia, podziału i znoszenia jednostek pomocniczych Gminy oraz udziału przewodniczących tych jednostek w pracach Rady Gminy.

3)       organizację wewnętrzną oraz tryb pracy Rady Gminy Kamieniec Ząbkowicki, Komisji Rady Gminy

4)       tryb pracy Wójta Gminy Kamieniec Ząbkowicki

5)       zasady tworzenia K8lubów radnych Rady Gminy

6)       zasady dostępu obywateli do dokumentów Rady, jej komisji i Wójta Gminy oraz korzystania z nich

 

§ 2

 

Ilekroć w niniejszej uchwale jest mowa o:

1)       Gminie – należy przez to rozumieć Gminę Kamieniec Ząbkowicki

2)       Radzie – należy przez to rozumieć Radę Gminy w Kamieńcu Ząbkowickim

3)       Komisji – należy przez to rozumieć Komisję Rady Gminy w Kamieńcu Ząbkowickim

4)       Komisji Rewizyjnej - należy przez to rozumieć Komisję Rewizyjną Rady Gminy w Kamieńcu Ząbkowickim

5)       Wójcie - należy przez to rozumieć Wójta Gminy Kamieniec Ząbkowicki.

 

Rozdział II

Gmina

 

§ 3

 

1.          Gmina Kamieniec Ząbkowicki jest podstawową jednostką lokalnego Samorządu terytorialnego, powołaną dla organizacji życia publicznego na swoim terytorium.

2.          Wszystkie osoby, które na stałe zamieszkują na obszarze Gminy, z mocy ustawy o samorządzie gminnym, stanowią gminną wspólnotę samorządową, realizującą swoje zbiorowe cele lokalne poprzez udział w referendum oraz poprzez swoje organy.

 

 

§ 4

 

1.         Gmina położona jest w Powiecie Ząbkowickim, w Województwie Dolnośląskim i obejmuje obszar 92 km2.

2.        Granice terytorium Gminy określa mapa w skali 1:100000, stanowiąca załącznik Nr 1

3.        W Gminie mogą być tworzone jednostki pomocnicze, sołectwa oraz stosownie do potrzeb lub tradycji inne jednostki pomocnicze.

4.        Wójt prowadzi rejestr jednostek pomocniczych Gminy.

 

§ 5

 

1.        W celu wykonywania swoich zadań Gmina tworzy jednostki organizacyjne.

2.        Wójt prowadzi rejestr gminnych jednostek organizacyjnych.

 

§ 6

 

Siedzibę organów Gminy jest miejscowość Kamieniec Ząbkowicki

 

 

Rozdział III

Jednostki pomocnicze Gminy.

 

§ 7

 

1.        O utworzeniu, połączeniu i podziale jednostki pomocniczej Gminy a także o zmianie jej granic rozstrzyga Rada w drodze uchwały z uwzględnieniem następujących zasad:

1)       inicjatorem utworzenia, połączenia, podziału lub zniesienia jednostki pomocniczej mogą być mieszkańcy obszaru, których ta jednostka obejmuje lub ma obejmować, albo organy Gminy.

2)       utworzenie, połączenie, podział lub zniesienie jednostki pomocniczej musi zostać poprzedzone konsultacjami, których tryb określa Rada odrębną uchwałą.

3)       projekt granic jednostki pomocniczej sporządza Wójt w uzgodnieniu z inicjatorami utworzenia tej jednostki.

4)       przebieg granic jednostek pomocniczych powinien w miarę możliwości uwzględniać naturalne uwarunkowania przestrzenne, komunikacyjne i więzi społeczne.

2.        Do znoszenia jednostek pomocniczych stosuje się odpowiednio ust. 1.

 

§ 8

 

Uchwały, o których mowa w § 7 ust. 1 powinny określić w szczególności:

1)       obszar

2)       granice

3)       siedzibę władz

4)       nazwę jednostki pomocniczej

 

§ 9

 

Jednostki pomocnicze Gminy mogą prowadzić gospodarkę finansową w ramach budżetu Gminy, gospodarując samodzielnie środkami wydzielonymi do ich dyspozycji, przeznaczając te środki na realizację zadań spoczywających na tych jednostkach.

 

§ 10

 

1.        Kontrolę gospodarki finansowej jednostek pomocniczych sprawuje Skarbnik Gminy i przedkłada informację w tym zakresie Wójtowi.

2.        Jednostki pomocnicze podlegają nadzorowi organów Gminy na zasadach określonych w statutach tych jednostek.

 

§ 11

 

1.        Przewodniczący organu wykonawczego jednostki pomocniczej ma obowiązek uczestniczyć w sesjach Rady.

2.        Przewodniczący Rady obowiązany jest umożliwić uczestnictwo w sesjach Rady przewodniczącemu organu wykonawczego jednostki pomocniczej.

3.        Przewodniczący może zabierać głos na sesjach, nie ma jednak prawa do udziału w głosowaniu.

 

Rozdział IV

Organizacja wewnętrzna Rady.

 

§ 12

 

1.        Rada jest organem stanowiącym i kontrolnym w Gminie.

2.        Ustawowy skład Rady wynosi 15 radnych.

 

§ 13

 

1.        Rada działa na sesjach, poprzez swoje komisje oraz przez Wójta w zakresie, w jakim wykonuje on uchwały Rady.

2.        Wójt i komisje Rady pozostają pod kontrolą Rady, której składają sprawozdanie ze swojej działalności.

 

§ 14

 

Do wewnętrznych organów Rady należą:

1)       Przewodniczący

2)       Wiceprzewodniczący

3)       Komisja Rewizyjna

4)       Komisje stałe, wymienione w Statucie

5)       doraźne komisje do określonych zadań

 

§ 15

 

1.        Rada powołuje następujące stałe komisje:

1)       Rewizyjną

2)       Budżetu i Rozwoju Gospodarczego

3)       Rolnictwa, Ekologii i Ochrony Przeciwpożarowej

4)       Oświaty, Kultury, Zdrowia, Sportu, Turystyki, Spraw Socjalnych i Bezpieczeństwa Publicznego

2.        Radny może być członkiem najwyżej 2 komisji stałych.

3.        W czasie trwania kadencji Rada może powołać doraźne komisje do wykonywania określonych zadań, określając ich skład i zakres działania.

 

§ 16

 

1.        Przewodniczący Rady organizuje pracę Rady i prowadzi jej obrady.

2.        Wyboru Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego dokonuje Rada nowej kadencji na pierwszej sesji.

3.        Zwołanie pierwszej sesji obejmuje:

1)       określenie daty, godziny i miejsca pierwszej sesji nowo wybranej rady

2)       przygotowanie projektu porządku obrad

3)       dokonanie otwarcia sesji

4)       powierzenie przewodnictwa obrad najstarszemu wiekiem spośród radnych obecnych na sesji

4.        Projekt porządku obrad o jakim mowa w ust. 3 pkt. 2 powinien zawierać sprawozdanie Wójta poprzedniej kadencji o stanie Gminy.

 

§ 17

 

Przewodniczący Rady, a w przypadku jego nieobecności Wiceprzewodniczący, w szczególności:

1)       zwołuje sesje Rady

2)       przewodniczy obradom

3)       sprawuje policję sesyjną

4)       kieruje obsługą kancelaryjną posiedzeń Rady

5)       zarządza i przeprowadza głosowanie nad projektami uchwał

6)       podpisuje uchwały Rady

7)       czuwa nad zapewnieniem warunków niezbędnych do wykonywania przez radnych ich mandatu

 

§ 18

 

W przypadku odwołania z funkcji bądź wygaśnięcia mandatu Przewodniczącego lub Wiceprzewodniczącego Rady przed upływem kadencji, Rada na swej najbliższej sesji dokona wyboru na brakujące stanowisko.

 

§ 19

 

1.        Przewodniczący, oprócz uprawnień przewidzianych w § 18 statutu, jest upoważniony do reprezentowania Rady na zewnątrz.

2.        Rada, na wniosek Przewodniczącego, może upoważnić w drodze uchwały inną, niż Przewodniczący, osobę do reprezentowania jej na zewnątrz.

§ 20

 

Do obowiązków Wiceprzewodniczącego należy wykonywanie zadań zastrzeżonych przez ustawę lub statut dla Przewodniczącego w razie wakatu na stanowisku Przewodniczącego.

§ 21

 

Pod nieobecność Przewodniczącego jego zadania wykonuje Wiceprzewodniczący.

§ 22

 

1.        Przewodniczący oraz Wiceprzewodniczący Rady koordynują z ramienia Rady prace komisji Rady.

2.        Podziału zadań w zakresie o jakim mowa w ust. 1 dokonuje Przewodniczący Rady.

 

§ 23

 

Obsługę Rady i jej organów zapewnia pracownik Urzędu Gminy, zatrudniony na stanowisku do spraw obsługi Rady.

 

 

Rozdział V

Tryb pracy Rady.

 

1.        SESJE RADY

 

§ 24

 

1.        Rada obraduje na sesjach i rozstrzyga w drodze uchwał sprawy należące do jej kompetencji, określone w ustawie o samorządzie gminnym oraz w innych ustawach, a także w przepisach prawnych wydawanych na podstawie ustaw.

2.        Oprócz uchwał Rada może podejmować:

1)       deklaracje – zawierające samozobowiązanie się do określonego postępowania

2)       oświadczenia – zawierające stanowisko

3)       apele – zawierające formalnie niewiążące wezwania adresatów zewnętrznych do określonego postępowania, podjęcia inicjatywy zadania

3.        Do deklaracji, oświadczeń i apeli ma zastosowanie przewidzianych w Statucie tryb zgłaszania inicjatywy uchwałodawczej i podejmowania uchwał.

§ 25

 

1.         Rada obraduje na sesjach zwyczajnych zwoływanych z częstotliwością potrzeby do wykonania zadań Rady, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.

2.         Sesjami zwyczajnymi są sesje przewidziane w planie pracy Rady.

3.         Sesjami zwyczajnymi są także sesje nie przewidziane w planie, ale zwołane w zwykłym trybie.

4.         Sesje nadzwyczajne są zwoływane w przypadkach przewidzianych w ustawie.

 

2.        PRZYGOTOWANIE SESJI

 

§ 26

 

1.        Sesje przygotowuje Przewodniczący.

2.        Przygotowanie sesji obejmuje:

1)       ustalenie porządku obrad

2)       ustalenie terminu i miejsca obrad

3)       zapewnienie dostarczenia radnym materiałów, w tym projektów uchwał dotyczących poszczególnych punktów porządku obrad

3.        Sesję zwołuje Przewodniczący Rady lub z jego upoważnienia Wiceprzewodniczący.

4.        O terminie, miejscu i proponowanym porządku obrad sesyjnych powiadamia się radnych najpóźniej na 7 dni przed datą obrad, za pomocą listów lub w inny skuteczny sposób.

5.        Powiadomienie wraz z materiałami dotyczącymi sesji poświęconej uchwaleniu budżetu i sprawozdania z wykonania budżetu przesyła się radnym najpóźniej na 14 dni przed sesją.

6.        W razie niedotrzymania terminów, o jakich mowa w ust. 4 i 5 Rada może podjąć uchwałę o odroczeniu sesji i wyznaczyć nowy termin jej odbycia. Wniosek o odroczenie sesji może być ogłoszony przez radnego tylko na początku obrad, przed głosowaniem nad ewentualnym wnioskiem o zmianę porządku obrad.

7.        Zawiadomienie o terminie, miejscu i przedmiocie obrad Rady powinno być podane do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty.

 

§ 27

 

1.        Przed każdą sesją Przewodniczący Rady, po zasięgnięciu opinii Wójta ustala listę osób zaproszonych na sesję.

2.        W sesjach uczestniczą – z głosem doradczym Wójt, Zastępca Wójta oraz Sekretarz i Skarbnik.

3.        Do udziału w sesjach Rady mogą zostać zobowiązani kierownicy gminnych jednostek organizacyjnych podległych Radzie.

 

3.        PRZEBIEG SESJI

 

§ 28

 

Wójt obowiązany jest udzielić Radzie wszelkiej pomocy technicznej i organizacyjnej w przygotowaniu i odbyciu sesji.

 

§ 29

 

Publiczność obserwująca przebieg sesji zajmuje wyznaczone dla niej miejsca.

 

§ 30

 

Wyłączenie jawności sesji jest dopuszczalne jedynie w przypadkach przewidzianych w przepisach obowiązującego prawa.

 

§ 31

 

1.        Sesja odbywa się na jednym posiedzeniu.

2.        Na wniosek Przewodniczącego obrad bądź radnego, Rada może postanowić o przerwaniu sesji i kontynuowaniu obrad w innym wyznaczonym terminie na kolejnym posiedzeniu tej samej sesji.

3.        O przerwaniu sesji w trybie przewidzianym w ust. 2 Rada może postanowić w szczególności ze względu na niemożliwość wyczerpania porządku obrad lub konieczność jego rozszerzenia, potrzebę uzyskania dodatkowych materiałów lub inne przewidziane przeszkody, uniemożliwiające Radzie właściwe obradowanie lub podjęcie uchwał.

4.        Fakt przerwania obrad oraz imiona i nazwiska radnych, którzy bez usprawiedliwienia opuścili obrady przed ich zakończeniem, odnotowuje się w protokóle.

 

§ 32

 

1.        Kolejne sesje Rady zwoływane są w terminach ustalonych w planie pracy Rady lub w terminach określonych przez Przewodniczącego Rady.

2.        Postanowienie ust. 1 nie dotyczy sesji nadzwyczajnych o jakich mowa w § 25 ust. 4

 

 

 

§ 33

 

1.        Rada może rozpocząć obrady tylko w obecności co najmniej połowy swego ustawowego składu.

2.        Przewodniczący Rady nie przerywa obrad, gdy liczba radnych obecnych na sesji spadnie poniżej połowy składu; jednakże Rada nie może wówczas podejmować uchwał.

 

§ 34

 

1.        Sesję otwiera, prowadzi i zamyka Przewodniczący Rady.

2.        W razie nieobecności Przewodniczącego czynności określone w ust. 1 wykonuje Wiceprzewodniczący.

 

§ 35

 

1.        Otwarcie sesji następuje po wypowiedzeniu przez Przewodniczącego Rady formuły „Otwieram ... sesję Rady Gminy w Kamieńcu Ząbkowickim”.

2.        Po otwarciu sesji Przewodniczący Rady stwierdza na podstawie listy obecności prawomocność obrad.

 

§ 36

 

Po otwarciu sesji Przewodniczący Rady stawia pytanie o ewentualny wniosek w sprawie zmiany porządku obrad.

 

§ 37

 

Porządek obrad obejmuje w szczególności:

1)       przyjęcie protokołu z obrad poprzedniej sesji

2)       sprawozdanie z działalności Wójta w okresie międzysesyjnym

3)       podjęcie uchwał lub zajęcie stanowisk

4)       wnioski i zapytania radnych

 

§ 38

 

1.        Sprawozdanie o którym mowa w § 37 pkt. 2 składa Wójt lub Zastępca.

2.        Sprawozdania z działalności komisji składaj ą przewodniczący lub sprawozdawcy wyznaczeni.

 

 

 

§ 39

 

1.        Radny ma prawo zgłaszać interpelacje i zapytania.

2.        Interpelacje i zapytania są kierowane do Wójta.

3.        Interpelacje dotycz ą spraw gminnej społeczności o zasadniczym dla niej znaczeniu.

4.        Interpelacja powinna zawierać krótkie przedstawienie stanu faktycznego, będącego jej przedmiotem oraz zapytanie dotyczące tej sprawy.

5.        Interpelacja składa się w formie pisemnej na ręce Przewodniczącego Rady, który niezwłocznie przekazuje interpelację adresatowi.

6.        Odpowiedź na interpelację jest udzielana w formie pisemnej, w terminie 21 dni – Przewodniczącemu Rady i radnemu składającemu interpelację.

7.        Odpowiedzi na interpelację udziela Wójt lub inna osoba przez Wójta upoważniona.

8.        W razie uznania odpowiedzi za niezadowalającą, radny interpelujący może zwrócić się do Przewodniczącego Rady o nakazanie niezwłocznego uzupełnienia odpowiedzi.

9.        Przewodniczący Rady informuje radnych o złożonych interpelacjach i odpowiedziach na nie na najbliższej sesji Rady, w ramach odrębnego punktu porządku obrad.

 

§ 40

 

1.        Zapytania składa się w sprawach aktualnych problemów Gminy, także w celu uzyskania informacji o konkretnym stanie faktycznym.

2.        Zapytania zgłaszane są pisemne na ręce Przewodniczącego Rady lub ustnie, w trakcie sesji Rady.

3.        Jeżeli bezpośrednia odpowiedź na zapytanie nie jest możliwa, pytany udziela odpowiedzi pisemnej w terminie 14 dni - § 39 ust. 6,7 i 8 stosuje się odpowiednio.

 

§ 41

 

1.          Przewodniczący Rady prowadzi obrady według ustalonego porządku otwierając i zamykając dyskusję nad każdym z punktów.

2.          Przewodniczący Rady udziela głosu według kolejności zgłoszeń, w uzasadnionych przypadkach może także udzielić głosu poza kolejnością.

3.          Radnemu nie wolno zabierać głosu bez zezwolenia Przewodniczącego Rady.

4.          Przewodniczący Rady może zabrać głos w każdym momencie obrad.

5.          Przewodniczący Rady może udzielić głosu osobie nie będącej radnym.

 

 

 

§ 42

 

1.        Przewodniczący Rady czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad, a zwłaszcza nad zwięzłością wystąpień radnych oraz innych osób uczestniczących w sesji.

2.        Przewodniczący Rady może zwrócić radnemu uwagi dotyczące tematu, formy i czasu trwania ich wystąpień, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach przywołać mówcę „do rzeczy”.

3.        Jeżeli temat lub sposób wystąpienia albo zachowania radnego w sposób oczywisty zakłócają porządek obrad bądź uchybiają powadze sesji, Przewodniczący Rady przywołuje radnego „do porządku”, a gdy przywołanie nie odniosło skutku może odebrać mu głos, nakazując odnotowanie tego faktu w protokóle.

4.&n