Zarządzenie Nr 5/2009
Wójta Gminy Kamieniec Ząbkowicki
z dnia 27 stycznia 2009 roku
w sprawie: Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Gminy w Kamieńcu Ząbkowickim
Na podstawie art. 33 ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późniejszymi zmianami) nadaję:
REGULAMIN ORGANIZACYJNY URZĘDU GMINY
w Kamieńcu Ząbkowickim.
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
Regulamin Organizacyjny Urzędu Gminy w Kamieńcu Ząbkowickim zwany dalej Regulaminem, określa:
1) zakres działania i zadania Urzędu Gminy zwanego dalej Urzędem,
2) organizację Urzędu,
3) zasady funkcjonowania Urzędu,
4) zakres działania Kierownictwa Urzędu i poszczególnych referatów i stanowisk pracy w Urzędzie,
5) zasady kontroli wewnętrznej w Urzędzie.
§ 2
Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:
1) Gminie - należy przez to rozumieć Gminę Kamieniec Ząbkowicki,
2) Radzie - należy przez to rozumieć Radę Gminy Kamieniec Ząbkowicki,
3) Wójcie, Zastępcy Wójta, Sekretarza, Skarbnika, Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego – należy przez to rozumieć odpowiednio: Wójta Gminy Kamieniec Ząbkowicki, Zastępcę Wójta Gminy Kamieniec Ząbkowicki, Sekretarz Gminy Kamieniec Ząbkowicki, Skarbnika Gminy Kamieniec Ząbkowicki, oraz Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego w Kamieńcu Ząbkowickim.
§ 3
1. Urząd jest jednostką budżetową Gminy.
2. Urząd jest pracodawcą dla zatrudnionych w nim pracowników.
3. Siedzibą Urzędu jest budynek przy ul. Ząbkowickiej 26 w Kamieńcu Ząbkowickim.
Rozdział II
ZAKRES DZIAŁANIA I ZADANIA URZĘDU
§ 4
1. Urząd to zespół osób i środków materialnych służących do realizacji zadań Gminy.
2. Urząd stanowi aparat pomocniczy Wójta, Rady i jej Komisji oraz innych organów funkcjonujących w strukturze Gminy.
§ 5
Do zakresu działania Urzędu należy zapewnienie warunków należytego wykonywania spoczywających na Gminie:
1) zadań własnych,
2) zadań zleconych,
3) zadań wykonywanych na podstawie porozumień z organami administracji rządowej (zadania powierzone),
4) zadań publicznych powierzonych Gminie w drodze porozumienia międzygminnego,
5) efektywne zarządzanie majątkiem Gminy.
§ 6
1. Do zadań Urzędu należy zapewnienie pomocy organom Gminy, w wykonywaniu ich zadań i kompetencji.
2. W szczególności do zadań Urzędu należy:
1) przygotowywanie materiałów niezbędnych do podejmowania uchwał, wydawania decyzji, postanowień i innych aktów z zakresu administracji publicznej oraz podejmowania innych czynności prawnych przez organy Gminy,
2) wykonywanie – na podstawie upoważnień – czynności faktycznych wchodzących w zakres zadań Gminy,
3) przygotowywanie uchwalenia i wykonywania budżetu Gminy oraz innych aktów organów Gminy,
4) realizacja innych obowiązków i uprawnień wynikających z przepisów prawa oraz uchwał Rady Gminy,
5) zapewnienie warunków organizacyjnych do odbywania sesji Rady, posiedzeń jej komisji oraz innych organów funkcjonujących w strukturze Gminy,
6) prowadzenie zbioru przepisów gminnych dostępnego do powszechnego wglądu w siedzibie Urzędu,
7) wykonywanie prac kancelaryjnych zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa, a w szczególności:
a) przyjmowanie, rozdział, przekazywanie i wysyłanie korespondencji,
b) prowadzenie wewnętrznego obiegu akt,
c) przechowywanie akt,
d) przekazywanie akt do archiwów,
8) realizacja obowiązków i uprawnień służących Urzędowi jako pracodawcy – zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa pracy.
Rozdział III
Organizacja Urzędu
§ 7
1. W skład Urzędu wchodzą następujące Referaty i samodzielne stanowiska pracy:
- Referat Finansów (FIN)
- Referat Rolnictwa i Gospodarki Gruntami (RGG)
- Referat Budownictwa i Gospodarki Przestrzennej (BGP)
- Referat Planowania i Rozwoju (PR)
- Referat Organizacyjny i Spraw Obywatelskich (ROO)
- Urząd Stanu Cywilnego (USC)
- Sekretariat (SK)
- stanowisko do spraw obsługi Rady Gminy (OR)
- stanowisko doradcy – pełnomocnika do spraw oświaty
- radca prawny (RP)
2. Na czele referatów stoją kierownicy.
3. Strukturę organizacyjną Urzędu określa schemat organizacyjny stanowiący załącznik Nr 1 do Regulaminu.
Rozdział IV
Zasady funkcjonowania Urzędu
§ 8
Urząd działa w oparciu o następujące zasady:
1) praworządności,
2) służebności wobec społeczności lokalnej,
3) racjonalnego gospodarowania mieniem publicznym,
4) jednoosobowego kierownictwa,
5) kontroli wewnętrznej,
6) planowania pracy,
7) podziału zadań pomiędzy Kierownictwo Urzędu i poszczególne komórki organizacyjne oraz wzajemnego współdziałania.
§ 9
Pracownicy Urzędu w wykonywaniu swoich obowiązków i zadań Urzędu działają na podstawie i w granicach prawa oraz obowiązani są do ścisłego ich przestrzegania.
§ 10
Pracownicy Urzędu w wykonywaniu zadań Urzędu i swoich obowiązków są obowiązani służyć wspólnocie lokalnej Gminy i Państwu.
§ 11
1. Gospodarowanie środkami rzeczowymi odbywa się w sposób racjonalny, celowy i oszczędny z uwzględnieniem zasady szczególnej staranności w zarządzaniu mieniem komunalnym.
2. Zakupy i inwestycje dokonywane są po wyborze najkorzystniejszej oferty, zgodnie z przepisami dotyczącymi zamówień publicznych.
§ 12
1. Jednoosobowe kierownictwo zasadza się na jednolitości poleceniodawstwa i służbowego podporządkowania, podziału czynności na poszczególnych pracowników oraz ich indywidualnej odpowiedzialności za wykonanie powierzonych zadań.
2. Urzędem kieruje Wójt przy pomocy Zastępcy Wójta, Sekretarza i Skarbnika, którzy ponoszą odpowiedzialność przed Wójtem za realizację swoich zadań.
3. Kierownicy poszczególnych Referatów kierują i zarządzają nimi w sposób zapewniający optymalną realizację zadań Referatu i ponoszą za to odpowiedzialność przed Wójtem.
4. Kierownicy poszczególnych Referatów Urzędu sprawują nadzór nad podległymi im pracownikami.
5. Zasady podpisywania pism przez Wójta oraz Zastępcę, Sekretarza i Skarbnika Gminy określa załącznik Nr 2 do Regulaminu.
§ 13
1. Urząd działa na zasadach planowania pracy.
2. Szczególne zasady planowania pracy w Urzędzie określa załącznik Nr 3 do Regulaminu.
§ 14
1. W Urzędzie działa kontrola wewnętrzna, której celem jest zapewnienie prawidłowości wykonywania zadań Urzędu przez poszczególne Referaty i obowiązków przez poszczególnych pracowników Urzędu.
2. Szczegółowe zasady kontroli wewnętrznej w Urzędzie określa załącznik Nr 4.
§ 15
1. Referaty realizują zadania wynikające z przepisów prawa i Regulaminu w zakresie ich właściwości rzeczowej.
2. Referaty są zobowiązane do współdziałania z pozostałymi komórkami organizacyjnymi Urzędu w szczególności w zakresie wymiany informacji i wzajemnej konsultacji.
Rozdział V
Zakresy zadań Wójta, Zastępcy Wójta, Sekretarza i Skarbnika
§ 16
Do zakresu zadań Wójta należy w szczególności:
1) reprezentowanie Gminy na zewnątrz,
2) prowadzenie bieżących spraw Gminy,
3) podejmowanie czynności w sprawach z zakresu prawa pracy i wyznaczania innych osób do podejmowania tych czynności,
4) wykonywanie uprawnień zwierzchnika służbowego wobec wszystkich pracowników Urzędu oraz Kierowników jednostek organizacyjnych Gminy wymienionych w załączniku Nr 5 do Regulaminu,
5) zapewnienie przestrzegania prawa przez wszystkie komórki organizacyjne Urzędu oraz jego pracowników,
6) okresowe zwoływanie narad z udziałem kierowników poszczególnych jednostek organizacyjnych, w celu uzgadniania ich współdziałania i realizacji zadań,
7) rozstrzygania sporów pomiędzy poszczególnymi komórkami organizacyjnymi, w szczególności dotyczących podziału zadań,
8) udzielanie odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych,
9) czuwanie nad przebiegiem i terminowością wykonywania zadań przez Urząd,
10) upoważnienie Zastępcy Wójta lub innych pracowników Urzędu do wydawania w jego imieniu decyzji administracyjnych w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej oraz decyzji podatkowych,
11) przyjmowanie oświadczeń majątkowych od Zastępcy Wójta, Sekretarza, Skarbnika, kierowników jednostek organizacyjnych Gminy oraz pracowników samorządowych upoważnionych przez Wójta do wydawania w jego imieniu decyzji administracyjnych,
12) ogólny nadzór nad prawidłowym wykonywaniem przez pracowników Urzędu czynności kancelaryjnych,
13) wykonywanie innych zadań zastrzeżonych dla Wójta przez przepisy prawa i Regulamin oraz uchwały,
14) przyjmowanie interesantów w sprawie skarg i wniosków w każdy wtorek od godziny 8.30 do godziny 13.00.
§ 17
Do zadań Zastępcy Wójta należy w szczególności:
1) podejmowanie czynności Kierownika Urzędu pod nieobecność Wójta lub wynikającej z innych przyczyn niemożności pełnienia obowiązków przez Wójta,
2) współdziałanie z Radą oraz komisjami Rady,
3) wykonywanie innych zadań na polecenie lub z upoważnienia Wójta.
§ 18
Do zadań Sekretarza należy zapewnienie sprawnego funkcjonowania Urzędu, a w szczególności:
1) opracowywanie projektów zmian Regulaminu,
2) opracowywanie zakresów czynności na stanowiskach pracy, w porozumieniu z Kierownikami Referatów,
3) sprawowanie nadzoru i kontroli nad sposobem prowadzenia i załatwiania skarg i wniosków wpływających do Urzędu,
4) nadzór nad prowadzeniem dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz akt osobowych pracowników Urzędu,
5) nadzór nad organizacją pracy w Urzędzie oraz prowadzenie spraw związanych z doskonaleniem kadr,
6) przedkładanie Wójtowi propozycji dotyczących usprawnienia pracy Urzędu,
7) zakupem środków trwałych do Urzędu,
8) przyjmowanie ustnych oświadczeń woli spadkodawcy,
9) koordynacja i organizacja spraw związanych z wyborami i spisami,
10) wykonywanie innych zadań na polecenie lub z upoważnienia Wójta,
11) przygotowanie i wydawanie świadectw pracy,
12) nadzór nad ewidencją czasu pracy pracowników.
§ 19
Do zadań Skarbnika należy:
1) wykonywanie określonych przepisami prawa obowiązków w zakresie rachunkowości,
2) nadzorowanie i kontrola realizacji budżetu Gminy,
3) kontrasygnowanie czynności prawnych mogących spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych i udzielenie upoważnień innym pracownikom do dokonywania kontrasygnaty,
4) przygotowanie projektów uchwał Rady i Zarządzeń Wójta w sprawie budżetu i jego zmian,
5) współdziałanie w opracowaniu budżetu,
6) współdziałanie w sporządzaniu sprawozdawczości budżetowej,
7) sprawowanie kontroli i nadzoru nad gospodarką finansową gminnych jednostek organizacyjnych,
8) sprawowanie kontroli gospodarki finansowej jednostek pomocniczych i przedkładanie informacji w tym zakresie Wójtowi,
9) wykonywanie innych zadań przewidzianych przepisami prawa oraz zadań wynikających z poleceń lub upoważnień Wójta.
Rozdział VI
Podział zadań pomiędzy Referaty i stanowiska pracy
§ 20