Rejestr zmian

INNE

 
Treść archiwalna z dnia: 2009-06-04 15:03:02
Regulamin

Zarządzenie Nr 5/2009

Wójta Gminy Kamieniec Ząbkowicki

z dnia 27 stycznia 2009 roku

 

w sprawie: Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Gminy w Kamieńcu Ząbkowickim

 

Na podstawie art. 33 ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późniejszymi zmianami) nadaję:

 

REGULAMIN ORGANIZACYJNY URZĘDU GMINY

w Kamieńcu Ząbkowickim.

 

Rozdział I

Postanowienia ogólne

 

§ 1

 

Regulamin Organizacyjny Urzędu Gminy w Kamieńcu Ząbkowickim zwany dalej Regulaminem, określa:

1)       zakres działania i zadania Urzędu Gminy zwanego dalej Urzędem,

2)       organizację Urzędu,

3)       zasady funkcjonowania Urzędu,

4)       zakres działania Kierownictwa Urzędu i poszczególnych referatów i stanowisk pracy w Urzędzie,

5)       zasady kontroli wewnętrznej w Urzędzie.

 

§ 2

 

Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:

1)       Gminie - należy przez to rozumieć Gminę Kamieniec Ząbkowicki,

2)       Radzie - należy przez to rozumieć Radę Gminy Kamieniec Ząbkowicki,

3)       Wójcie, Zastępcy Wójta, Sekretarza, Skarbnika, Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego – należy przez to rozumieć odpowiednio: Wójta Gminy Kamieniec Ząbkowicki, Zastępcę Wójta Gminy Kamieniec Ząbkowicki, Sekretarz Gminy Kamieniec Ząbkowicki, Skarbnika Gminy Kamieniec Ząbkowicki, oraz Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego w Kamieńcu Ząbkowickim.

 

§ 3

 

1.       Urząd jest jednostką budżetową Gminy.

2.       Urząd jest pracodawcą dla zatrudnionych w nim pracowników.

3.       Siedzibą Urzędu jest budynek przy ul. Ząbkowickiej 26 w Kamieńcu Ząbkowickim.

 

Rozdział II

ZAKRES DZIAŁANIA I ZADANIA URZĘDU

 

§ 4

 

1.        Urząd to zespół osób i środków materialnych służących do realizacji zadań Gminy.

2.        Urząd stanowi aparat pomocniczy Wójta, Rady i jej Komisji oraz innych organów funkcjonujących w strukturze Gminy.

 

§ 5

 

Do zakresu działania Urzędu należy zapewnienie warunków należytego wykonywania spoczywających na Gminie:

1)       zadań własnych,

2)       zadań zleconych,

3)       zadań wykonywanych na podstawie porozumień z organami administracji rządowej (zadania powierzone),

4)       zadań publicznych powierzonych Gminie w drodze porozumienia międzygminnego,

5)       efektywne zarządzanie majątkiem Gminy.

 

§ 6

 

1.          Do zadań Urzędu należy zapewnienie pomocy organom Gminy, w wykonywaniu ich zadań i kompetencji.

2.          W szczególności do zadań Urzędu należy:

1)       przygotowywanie materiałów niezbędnych do podejmowania uchwał, wydawania decyzji, postanowień i innych aktów z zakresu administracji publicznej oraz podejmowania innych czynności prawnych przez organy Gminy,

2)       wykonywanie – na podstawie upoważnień – czynności faktycznych wchodzących w zakres zadań Gminy,

3)       przygotowywanie uchwalenia i wykonywania budżetu Gminy oraz innych aktów organów Gminy,

4)       realizacja innych obowiązków i uprawnień wynikających z przepisów prawa oraz uchwał Rady Gminy,

5)       zapewnienie warunków organizacyjnych do odbywania sesji Rady, posiedzeń jej komisji oraz innych organów funkcjonujących w strukturze Gminy,

6)       prowadzenie zbioru przepisów gminnych dostępnego do powszechnego wglądu w siedzibie Urzędu,

7)       wykonywanie prac kancelaryjnych zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa, a w szczególności:

a)       przyjmowanie, rozdział, przekazywanie i wysyłanie korespondencji,

b)       prowadzenie wewnętrznego obiegu akt,

c)       przechowywanie akt,

d)       przekazywanie akt do archiwów,

8)       realizacja obowiązków i uprawnień służących Urzędowi jako pracodawcy – zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa pracy.

 

Rozdział III

Organizacja Urzędu

 

§ 7

 

1.        W skład Urzędu wchodzą następujące Referaty i samodzielne stanowiska pracy:

-          Referat Finansów (FIN)

-          Referat Rolnictwa i Gospodarki Gruntami (RGG)

-          Referat Budownictwa i Gospodarki Przestrzennej (BGP)

-          Referat Planowania i Rozwoju (PR)

-          Referat Organizacyjny i Spraw Obywatelskich (ROO)

-          Urząd Stanu Cywilnego (USC)

-          Sekretariat (SK)

-          stanowisko do spraw obsługi Rady Gminy (OR)

-             stanowisko doradcy – pełnomocnika do spraw oświaty

-          radca prawny (RP)

 

2.        Na czele referatów stoją kierownicy.

3.        Strukturę organizacyjną Urzędu określa schemat organizacyjny stanowiący załącznik Nr 1 do Regulaminu.

 

Rozdział IV

Zasady funkcjonowania Urzędu

 

§ 8

 

Urząd działa w oparciu o następujące zasady:

1)       praworządności,

2)       służebności wobec społeczności lokalnej,

3)       racjonalnego gospodarowania mieniem publicznym,

4)       jednoosobowego kierownictwa,

5)       kontroli wewnętrznej,

6)       planowania pracy,

7)       podziału zadań pomiędzy Kierownictwo Urzędu i poszczególne komórki organizacyjne oraz wzajemnego współdziałania.

 

§ 9

 

Pracownicy Urzędu w wykonywaniu swoich obowiązków i zadań Urzędu działają na podstawie i w granicach prawa oraz obowiązani są do ścisłego ich przestrzegania.

 

§ 10

 

Pracownicy Urzędu w wykonywaniu zadań Urzędu i swoich obowiązków są obowiązani służyć wspólnocie lokalnej Gminy i Państwu.

 

§ 11

 

1.        Gospodarowanie środkami rzeczowymi odbywa się w sposób racjonalny, celowy i oszczędny z uwzględnieniem zasady szczególnej staranności w zarządzaniu mieniem komunalnym.

2.        Zakupy i inwestycje dokonywane są po wyborze najkorzystniejszej oferty, zgodnie z przepisami dotyczącymi zamówień publicznych.

 

 

 

 

 

§ 12

 

1.        Jednoosobowe kierownictwo zasadza się na jednolitości poleceniodawstwa i służbowego podporządkowania, podziału czynności na poszczególnych pracowników oraz ich indywidualnej odpowiedzialności za wykonanie powierzonych zadań.

2.        Urzędem kieruje Wójt przy pomocy Zastępcy Wójta, Sekretarza i Skarbnika, którzy ponoszą odpowiedzialność przed Wójtem za realizację swoich zadań.

3.        Kierownicy poszczególnych Referatów kierują i zarządzają nimi w sposób zapewniający optymalną realizację zadań Referatu i ponoszą za to odpowiedzialność przed Wójtem.

4.        Kierownicy poszczególnych Referatów Urzędu sprawują nadzór nad podległymi im pracownikami.

5.        Zasady podpisywania pism przez Wójta oraz Zastępcę, Sekretarza i Skarbnika Gminy określa załącznik Nr 2 do Regulaminu.

 

§ 13

 

1.        Urząd działa na zasadach planowania pracy.

2.        Szczególne zasady planowania pracy w Urzędzie określa załącznik Nr 3 do Regulaminu.

 

§ 14

 

1.        W Urzędzie działa kontrola wewnętrzna, której celem jest zapewnienie prawidłowości wykonywania zadań Urzędu przez poszczególne Referaty i obowiązków przez poszczególnych pracowników Urzędu.

2.        Szczegółowe zasady kontroli wewnętrznej w Urzędzie określa załącznik Nr 4.

 

§ 15

 

1.        Referaty realizują zadania wynikające z przepisów prawa i Regulaminu w zakresie ich właściwości rzeczowej.

2.        Referaty są zobowiązane do współdziałania z pozostałymi komórkami organizacyjnymi Urzędu w szczególności w zakresie wymiany informacji i wzajemnej konsultacji.

 

Rozdział V

Zakresy zadań Wójta, Zastępcy Wójta, Sekretarza i Skarbnika

 

§ 16

 

Do zakresu zadań Wójta należy w szczególności:

1)             reprezentowanie Gminy na zewnątrz,

2)             prowadzenie bieżących spraw Gminy,

3)             podejmowanie czynności w sprawach z zakresu prawa pracy i wyznaczania innych osób do podejmowania tych czynności,

4)             wykonywanie uprawnień zwierzchnika służbowego wobec wszystkich pracowników Urzędu oraz Kierowników jednostek organizacyjnych Gminy wymienionych w załączniku Nr 5 do Regulaminu,

5)             zapewnienie przestrzegania prawa przez wszystkie komórki organizacyjne Urzędu oraz jego pracowników,

6)             okresowe zwoływanie narad z udziałem kierowników poszczególnych jednostek organizacyjnych, w celu uzgadniania ich współdziałania i realizacji zadań,

7)             rozstrzygania sporów pomiędzy poszczególnymi komórkami organizacyjnymi, w szczególności dotyczących podziału zadań,

8)             udzielanie odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych,

9)             czuwanie nad przebiegiem i terminowością wykonywania zadań przez Urząd,

10)          upoważnienie Zastępcy Wójta lub innych pracowników Urzędu do wydawania w jego imieniu decyzji administracyjnych w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej oraz decyzji podatkowych,

11)          przyjmowanie oświadczeń majątkowych od Zastępcy Wójta, Sekretarza, Skarbnika, kierowników jednostek organizacyjnych Gminy oraz pracowników samorządowych upoważnionych przez Wójta do wydawania w jego imieniu decyzji administracyjnych,

12)          ogólny nadzór nad prawidłowym wykonywaniem przez pracowników Urzędu czynności kancelaryjnych,

13)          wykonywanie innych zadań zastrzeżonych dla Wójta przez przepisy prawa i Regulamin oraz uchwały,

14)          przyjmowanie interesantów w sprawie skarg i wniosków w każdy wtorek od godziny 8.30 do godziny 13.00.

 

§ 17

 

Do zadań Zastępcy Wójta należy w szczególności:

1)             podejmowanie czynności Kierownika Urzędu pod nieobecność Wójta lub wynikającej z innych przyczyn niemożności pełnienia obowiązków przez Wójta,

2)             współdziałanie z Radą oraz komisjami Rady,

3)             wykonywanie innych zadań na polecenie lub z upoważnienia Wójta.

 

§ 18

 

Do zadań Sekretarza należy zapewnienie sprawnego funkcjonowania Urzędu, a w szczególności:

1)             opracowywanie projektów zmian Regulaminu,

2)             opracowywanie zakresów czynności na stanowiskach pracy, w porozumieniu z Kierownikami Referatów,

3)            sprawowanie nadzoru i kontroli nad sposobem prowadzenia i załatwiania skarg i wniosków wpływających do Urzędu,

4)          nadzór nad prowadzeniem dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz akt osobowych pracowników Urzędu,

5)             nadzór nad organizacją pracy w Urzędzie oraz prowadzenie spraw związanych z doskonaleniem kadr,

6)             przedkładanie Wójtowi propozycji dotyczących usprawnienia pracy Urzędu,

7)             zakupem środków trwałych do Urzędu,

8)             przyjmowanie ustnych oświadczeń woli spadkodawcy,

9)             koordynacja i organizacja spraw związanych z wyborami i spisami,

10)           wykonywanie innych zadań na polecenie lub z upoważnienia Wójta,

11)          przygotowanie i wydawanie świadectw pracy,

12)          nadzór nad ewidencją czasu pracy pracowników.

§ 19

 

Do zadań Skarbnika należy:

1)                wykonywanie określonych przepisami prawa obowiązków w zakresie rachunkowości,

2)                nadzorowanie i kontrola realizacji budżetu Gminy,

3)                kontrasygnowanie czynności prawnych mogących spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych i udzielenie upoważnień innym pracownikom do dokonywania kontrasygnaty,

4)                przygotowanie projektów uchwał Rady i Zarządzeń Wójta w sprawie budżetu i jego zmian,

5)                współdziałanie w opracowaniu budżetu,

6)                współdziałanie w sporządzaniu sprawozdawczości budżetowej,

7)                sprawowanie kontroli i nadzoru nad gospodarką finansową gminnych jednostek organizacyjnych,

8)                sprawowanie kontroli gospodarki finansowej jednostek pomocniczych i przedkładanie informacji w tym zakresie Wójtowi,

9)                wykonywanie innych zadań przewidzianych przepisami prawa oraz zadań wynikających z poleceń lub upoważnień Wójta.

 

Rozdział VI

Podział zadań pomiędzy Referaty i stanowiska pracy

 

§ 20