P R O T O K Ó Ł NR VI/07
Z SESJI RADY GMINY W KAMIEŃCU ZĄBKOWICKIM
ODBYTEJ W DNIU 21 MARCA 2007R.
Godzina rozpoczęcia 10.00
Godzina zakończenia 14.00
Miejsce Sesji Gminne Centrum Kultury w Kamieńcu Ząbkowickim
W Sesji Rady Gminy uczestniczyli wszyscy Radni oraz goście zaproszeni tj. Wójt Gminy Marcin Czerniec, Radny Powiatu Marek Błażejewski, dyrektorzy szkół i przedszkoli, Pani Bożena Stibler Prezes ZNP, byli i obecni sołtysi oraz Przewodniczący Rad Sołeckich, Panie Sekretarz i Skarbnik Gminy.
Obrady Sesji otworzył Przewodniczący Rady Gminy Pan Stanisław Gembara stwierdzając quorum, przy którym mogła obradować i podejmować uchwały Rada Gminy.
Przewodniczący Rady Gminy zapoznał z proponowanym w zaproszeniach porządkiem obrad Sesji, który Rada Gminy przyjęła jednogłośnie a był on następujący:
1. Otwarcie Sesji Rady Gminy.
2. Przyjęcie protokołu z Sesji Rady Gminy odbytej w dniu 28.02.2007r.
3. Funkcjonowanie oświaty w gminie:
- wystąpienie Wójta Gminy
- dyskusja
4. Podjęcie uchwał.
5. Sprawozdanie Wójta Gminy z działalności między Sesjami.
6. Zapytania i wolne wnioski oraz odpowiedzi na nie.
7. Zakończenie obrad Sesji Rady Gminy.
Zanim przystąpiono do realizacji porządku obrad Przewodniczący Rady Gminy oraz Wójt Gminy wręczyli podziękowania za dotychczasową pracę oraz gratulacje z okazji wybory byłym i obecnym sołtysom i przewodniczącym rad sołeckich Gminy Kamieniec Ząbkowicki
Wójt Gminy – wszystkim i każdemu z osobna złożyć najszczersze gratulacje za prace, którą Państwo już dokonaliście dla dobra naszego społeczeństwa oraz za tą pracę, którą wszyscy wspólnie razem będziemy dokonywać w przyszłości. Dziękuję bardzo.
Przewodniczący Rady Gminy – niech mi będzie również wolno w imieniu własnym jak i w imieniu całej Rady Gminy bardzo serdecznie Państwu pogratulować, podziękować za wieloletnią pracę, za wspólną pracę, za pomoc, za to wszystko, co wspólnie razem robiliśmy dla dobra tej Gminy. Natomiast wszystkim osobom, które po raz pierwszy objęły to stanowisko sołtysa lub przewodniczącego rady sołeckiej również serdecznie gratuluję i zapraszam do współpracy by ta gmina coraz piękniejsza była. Serdecznie Państwu gratuluję i dziękuję. Przewodniczący Rady Gminy zachęcał sołtysów i przewodniczących rad sołeckich do zabrania głosu.
Jan Galik były sołtys wsi Sosnowa – niech mi będzie można w imieniu własnym i w imieniu wszystkich sołtysów, przewodniczących rad sołeckich podziękować Przewodniczącemu Rady Gminy, członkom Rady Gminy, Wójtowi oraz jego administracji za uznanie dla sołtysów za ich pracę, za ich wkład włożony w swoje środowiska dla dobra społeczności. Jeszcze raz serdecznie dziękuję.
Ad.2
Rada Gminy w głosowaniu jawnym jednogłośnie przyjęła treść protokołu V Sesji Rady Gminy odbytej w dniu 28 lutego 2007r.
Ad.3
Głównym punktem porządku obrad było Funkcjonowanie oświaty w gminie. Przewodniczący rady Gminy poprosił o zabranie głosu Wójta Gminy.
Wójt Gminy- Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, Szanowni Państwo, przemiany społeczno- ekonomiczne, które miały miejsce w naszym kraju, w ostatnich latach pogłębiły różnice występujące miedzy miastem a wsią, na obszarach wiejskich kumuluje się obszar tych zjawisk ograniczających rozwój jej mieszkańców, w tym ciągle jeszcze niedostateczny poziom wykształcenia, niedostosowanie posiadanego przygotowania zawodowego do potrzeb występujących w danym regionie, niże, aspiracje życiowe, trudniejszy dostęp do rynku pracy, a w niektórych regionach kraju, także niższy standard życia mieszkańców wsi. Aktualne uwarunkowania powodują, że procesy decydujące o rozwoju społeczno gospodarczym mają tendencje do koncentrowania się w ośrodku silniej zurbanizowanym, gdzie nie występują bariery dostępu do infrastruktury i gdzie wysoko wykwalifikowani pracownicy mają do niej powszechny dostęp i mogą z niej efektywnie korzystać. Zależności te decydują o tym, że tereny wiejskie mają gorsze perspektywy rozwojowe niż ośrodki miejskie. Na sytuację gospodarczą i perspektywy rozwoju obszarów wiejskich mają wpływ także różne uwarunkowania wynikające z ogólnie niskiego poziomu gospodarczego, dużych odległości i znacznych trudności w dostępie do infrastruktury społecznej, teleinformatycznej, edukacyjnej i kulturalnej. Występujące w tym zakresie dysproporcje pomiędzy miastem a wsią decydują o mniejszej atrakcyjności obszarów wiejskich i tym samym stanowią źródło występowania barier i dalszego ich rozwoju. Na gorszy start i mniejsze szanse edukacyjne dzieci wiejskich wpływa szereg barier związanych z funkcjonowaniem systemu oświatowego na wsi. Na przykład ograniczenie dostępu do poradnictwa wspomagającego rozwój zdrowotny i edukacyjny najmłodszych dzieci, ograniczenie dostępu do przedszkoli, ograniczenie dostępu do internetu, większe niż w miastach zróżnicowanie poziomu kwalifikacji nauczycieli, gorsza oferta edukacyjna szkolnictwa ponadgimnazjalnego, mniejsze możliwości kształcenia ustawicznego dorosłych, a także konieczność zaspokajania specyficznych potrzeb występujących w tym środowisku, np. w okresie intensywnych prac polowych, pokonywania barier związanych z sytuacją materialną rodzin wiejskich oraz ich aspiracjami edukacyjnymi. Również infrastruktura edukacyjna, społeczna, teleinformatyczna i kulturalna na wsi jest niedostosowana do lokalnych potrzeb. W Polsce notuje się jedne z najniższych wśród krajów Unii Europejskiej wskaźników upowszechniania wychowania przedszkolnego, a także uczestnictwa w formach kształcenia ustawicznego dorosłych, ponad to wycinkowe analizy dotyczące prywatnych nakładów na edukację wskazują na korelację statusu materialnego rodziny w inwestowaniu w edukację na początkowym jej etapie. Ludzie bardziej majętni częściej inwestują w edukacje na etapie wcześniejszym, niż ludzie ubożsi. Rozwiązania tych problemów wymaga efektywnej wielopłaszczyznowej współpracy ponad podziałami, władz rządowych, samorządów wszystkich szczebli, organizacji pozarządowych, środowisk lokalnych, rodziców, nauczycieli, wolontariuszy, naukowców i ludzi biznesu. Całego społeczeństwa Szanowni Państwo. Nowe warunki do tej współpracy tworzy integracja z Unią Europejską i dostępność ogromnych środków finansowych. Aby mogły one jednak być najlepiej wykorzystane niezbędne jest wykorzystanie wspólnego planu działania, podkreślenia wymaga fakt, iż przewidziane w strategii kierunki działania, spójne z kierunkami wsparcia istotnymi dla rozwoju obszarów wiejskich, przewidzianymi w krajowym planie strategii rozwoju obszarów wiejskich na lata 2007-2013 są ich uzupełnieniem oraz uszczegółowieniem. Celem strategii rozwoju edukacji na obszarach wiejskich na lata 2007-2013, jest eliminowanie barier w dostępie ludności wiejskiej do pełnej oferty edukacyjnej, kulturalnej, informacyjnej i sportowej. Co w przyszłości powinno zmniejszyć różnicę między miastem a wsią, oraz ukształtowanie społeczeństwa otwartego na nieustanny rozwój i podnoszenie kwalifikacji. Strategia rozwoju edukacji na obszarach wiejskich w latach 2007-2013 została przygotowana przy współpracy z Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi i stanowi realizację zadania z programu Solidarne Państwo zapisanego jako przygotowanie założeń do narodowego programu edukacji mieszkańców wsi. Takim wprowadzeniem rozpoczyna się strategia rozwoju edukacji na obszarach wiejskich. Opracowana jest ona przez Ministra Edukacji Narodowej. Stoi przed nami ogromne wyzwanie, szereg zadań, na realizację których, Rada Gminy ma 4 lata, a następna Rada ma już tylko 2 lata. Szanowni Państwo struktura organizacyjna oświaty w Gminie Kamieniec Ząbkowicki przedstawia się następująco: do szkół uczęszcza -921 dzieci, w tym do Gimnazjum Publicznego w Kamieńcu -377 dzieci, do Szkoły Podstawowej nr 1- 334 osoby, do Szkoły Podstawowej nr 2-121, do Szkoły Podstawowej w Doboszowicach- 89, do przedszkoli uczęszcza – 161 dzieci, ··············w tym do Przedszkola nr 1 w Kamieńcu- 91, do Przedszkola nr 2 -43, do Oddziału Przedszkolnego w Doboszowicach- 27. Nasza kadra nauczycielska w wyżej wymienionych szkołach i przedszkolach zatrudnionych jest 107 nauczycieli, 55 pracowników administracji i obsługi, 103 nauczycieli posiada wyższe wykształcenie, co stanowi 96% kadry, ze względu na stopień awansu zawodowego 29% nauczycieli jest dyplomowanych, 55% nauczycieli jest mianowanych, 10% nauczycieli jest nauczycielami kontraktowymi, oraz mamy 6% stażystów. W Gminie jest 55 nauczycieli emerytów, z którymi szkoły utrzymują stały kontakt, w trakcie spotkań z okazji świat szkolnych i kościelnych. Ponad to w Kamieńcu funkcjonuje Zespół Szkół Ponad Gimnazjalnych, szkoła średnia, dla której organem prowadzącym jest Starostwo Powiatu Ząbkowicach Śląskich, które kształci 318 uczniów, o profilach: Technikum Żywienia, Technikum Agrobiznesu, Liceum Ogólnokształcącego, Szkoły Policealnej, Zaocznego Technikum Obsługi Turystycznej. Do naszych gminnych szkół i przedszkoli uczęszcza łącznie 1082 uczniów uczących się w 50 oddziałach, od roku 1991, w którym urodziło się 145 dzieci, obecnie jest to rocznik klasy trzeciej gimnazjalnej, obserwujemy pogłębiający się niż demograficzny, najniższa liczba urodzeń przypada na roczniki w wieku przedszkolnym, na terenie Gminy urodziło się 2000 roku 66 dzieci, są to obecnie sześciolatki. W 2001 roku urodziło się 71 dzieci, w 2002 – 76, 2003 – 79, w 2004 – 62. Obserwujemy nieznaczny wzrost urodzeń w kolejnych latach, 2005 roku urodziło się 82 dzieci, a w 2006 – 78. Co być może zapowiada na początek planowanego w statystyce wyżu demograficznego. Aktualnie głęboki niż demograficzny, objął przedszkola, wszedł do szkół podstawowych i pogłębia się. Od przyszłego roku zacznie chodzić do Gimnazjum. W kontekście podanych informacji liczba uczniów w szkołach Gminy będzie się kształtowała następująco. W roku 2006 w Gimnazjum będzie 377 uczniów, w roku szkolnym 2008- 367, 2 w roku 2008-9 będzie 309, rok 2009-10 – 298, 2010-11 – 289 i w roku 2011-2012 – 283 osoby. W szkołach Podstawowych natomiast w roku 2006-7 chodzi 544 osoby, w roku 2007-8 542, w roku 2008-9 516, 2009-10 479, 2010-11 449, 2011-12 436. Te nieuchronne zmiany powinny być brane pod uwagę przy planowaniu zmian w oświacie, będą one miały również wpływ na liczbę klas szkolnych. Wszystkie szkoły i przedszkola w tej Gminie są placówkami samorządowymi i nauka w tych szkołach i przedszkolach jest bezpłatna. Rekrutacja oparta jest o zasadę powszechnej dostępności, zajęcia odbywają się w systemie jednozmianowym, każda szkoła zapewnia korzystanie z biblioteki, czytelni, świetlicy, sali komputerowej oraz obiektów sportowych. W Kamieńcu uczniowie mają możliwość korzystania ze stołówki szkolnej i dożywiania. Uczniom naszych szkół i przedszkoli gwarantujemy bezpłatny dojazd autobusami szkolnymi, uczniowie szkoły średniej ponoszą koszty dojazdu. Od znaczących zmian w szkołach bardzo odbiegają przedszkola, głównie pod względem stanu technicznego bazy. Zmiana ustawy o systemie oświaty dotycząca obowiązku szkolnego dla dzieci w wieku 6 lat spowodowała, że przedszkola zaczęły dokonywać zmian w przygotowaniach w przygotowaniach małego ucznia do nauki w szkole odpowiadając w ten sposób na potrzeby szkół. Małe dzieci mają największe możliwości rozwojowe i najsilniej ulegają wpływom środowiska, w którym są wychowywane. Uważa się, że wiek przedszkolny jest pierwszym i zasadniczym etapem tworzenia się nierówności edukacyjnej w skutek zróżnicowanych warunków wychowania, dlatego inwestycje w edukację przedszkolną powinny być zasadniczym elementem polityki wyrównywania szans, w bieżącym roku do przedszkoli naszej Gminy uczęszcza 53% dzieci w wieku od 3 do 5 lat. W skali kraju jest to jednak bardzo dobry wynik, 52,3% w miastach i zaledwie 17% na obszarach wiejskich. W jednym w naszych sołectw Doboszowicach funkcjonuje szkoła z oddziałem przedszkolnym tzw. Oddziałem Zerowym. Dyrektor Szkoły posiada tu bezpośredni wpływ na program nauczania sześciolatków. Obserwujemy potrzebę bliskiej współpracy przedszkoli i szkół podstawowych w temacie przygotowania sześciolatków do zajęć w szkole. Posiadanie badań dzieci prowadzonych przez Poradnię Psychologiczno – pedagogiczną ze szkoły do przedszkoli i wyraźnie podwyższy to jakość edukacji w nauczaniu zintegrowanym. Przedszkole powinno przygotować dziecko do dyscypliny, obowiązku nauki w szkole, wiąże się to z odejściem od zabawy. Dobry przykład Doboszowic szkoły z oddziałem przedszkolnym wskazuje, że w przyszłości przedszkole powinno być zarządzane przez Dyrektora Szkoły zarówno w kwestii programów nauczania, jak i w kwestii ekonomiczno – administracyjnej. Aby uzyskać omówione cele w kontekście głębokiego niżu demograficznego, należy wykorzystać ten okres do budowy łącznika w Szkole Podstawowej nr 2 oraz zaplanować możliwość realizacji zajęć wychowania przedszkolnego w innych obiektach oświatowych i dokonać remontu kapitalnego Przedszkola przy ul. Złotostockiej. Udział rodziców w życiu szkoły jest również coraz większy, w każdej szkole działa Komitet Rodzicielski, do podstawowych kompetencji komitetu należy pobudzanie i organizowanie form rodziców na rzecz wspomagania zadań szkoły, współuczestniczenie w omawianiu z Radą Pedagogiczna problemów nauczania, wychowania i opieki uczniów. Gromadzenie i dysponowanie funduszami dla wspierania działalności szkoły. Szkoła zapewnia rodzicom prawo do znajomości programów nauczania, zamierzeń dydaktycznych i wychowawczych w szkole. Znajomości regulaminów oceniania, wyrażania i przekazywania poszczególnych opinii. W kontekście rozwoju oświaty planujemy większy, jeszcze większy wpływ rodziców na życie szkoły przez stworzenie Rad Szkół. Szanowni Państwo finansowanie oświaty, kwota planowanych wydatków na zadania oświatowe w roku 2007 wynosi 6.965.739 zł. w tym szkoły 5.789.688 zł., Przedszkola 788.631 zł., dowóz uczniów do szkół 263 tys. zł., fundusz socjalny dla nauczycieli będących emerytami 42 tys. zł., dokształcanie nauczycieli 30tys., oraz przeznaczamy również środki na schronisko młodzieżowe w kwocie 50 tys. jak z powyższego wynika do szkół w roku bieżącym należy również dołożyć kwotę z budżetu Gminy, gdyż sama subwencja jest niewystarczająca. Oczywiście spadek liczby dzieci ma ogromny wpływ na wielkość przekazywanych subwencji, jednak wyraźnie widać, że główną przyczyną różnic są zmiany w sposobie naliczania subwencji, każda zmiana na stanowisku Ministra Edukacji wskazuje i zaskakuje niekiedy samorządowców, nie przewidywaną przede wszystkim wielkością przyznawanej subwencji. Dzisiaj z subwencji oświatowej niezadowolone są Gminy typowo wiejskie, a wyraźnie korzystają na tym duże aglomeracje miejskie. Szanowni Państwo czy warto inwestować w edukację, oczywiście warto, ale powinniśmy zastanawiać się jak racjonalniej wydawać posiadane pieniądze dla dobra ogółu, w celu zaspokojenie potrzeb edukacyjnych społeczeństwa i właśnie, dlatego, w zamierzeniach chcemy powołać dwa zespoły szkół samorządowych, które będą funkcjonowały na terenie naszej Gminy, chcemy rozpoznać możliwości wykorzystania środków finansowych po to, aby móc je inwestować dalej w oświatę. Szanowni Państwo te finanse nie powinny i nie stanowią najważniejszych przyczyn proponowanej reorganizacji, w nowym układzie mamy gwarancje tego, że żadna palcówka nie będzie zlikwidowana na obszarze naszej Gminy, nastąpi scentralizowanie zarządzania i obsługi ekonomiczno – administracyjnej, tylko ekonomiczno – administracyjnej w zespołach szkół, co usprawni nadzór nad tymi szkołami. Zostanie zachowana baza oświatowa w niezmienionej liczbie obiektów dla przyszłych pokoleń, w zespołach zostaną zachowane obecne struktury zatrudnienia nauczycieli oraz wypracowane tradycje i wzorce, polepszy się współpraca pomiędzy palcówkami w zakresie przygotowania wychowanka, ucznia do nauki w kolejnym szczeblu edukacji. Programy nauczania i wychowania pomiędzy placówkami będą w lepszej korelacji pomiędzy sobą, co podniesie również poziom nauczania wychowanka. Zachowana zostanie również odrębność szkół, a co za tym idzie poczucie własnej tożsamości. Łatwo będzie można uzupełnić etaty nauczycielskie w zespołach. Okres głębokiego niżu, będzie można wykorzystać do prac remontowo – budowlanych w celu polepszenia stanu technicznego bazy do prac edukacyjnych w okresie nadchodzącego wyżu demograficznego w latach następnych. Z chwilą przyjęcia do przedszkola i szkół większej ilości dzieci w okresie wyżu demograficznego, łatwo można usamodzielnić te placówki i wydzielić je z zespołów, jest to mechanizm, który działa bardzo sprawnie.
Wysoka Rado, w swoim wystąpieniu chciałem dokonać oceny funkcjonowania istniejących placówek oświatowo – wychowawczych i przedszkoli, jako głównego powodu i głównej przesłanki do powołania dwóch zespołów samorządowych. Na chwilę obecną Państwo Radni wiedzą, że uzyskaliśmy jedna pozytywną opinię z kuratorium oświaty w sprawie powołania Zespołu Szkół Samorządowych nr 2 w Kamieńcu Ząbkowickim od pierwszego orzeczenia Kuratora Oświaty złożyłam zażalenie do Ministra Edukacji mając na względzie takie przesłanki, które istnieją w naszej Gminie i to wszystko, co chcemy zrobić dla dobra naszej Gminy. Uważam, że Minister Edukacji z należytą starannością podejdzie do zażalenia i zmieni postanowienie Kuratorium Oświaty we Wrocławiu, jest to kwestia dwóch, trzech miesięcy i ostateczne stanowisko będziemy mogli poznać, niemniej jednak uważam, że powołane Zespołu nr 2, które może nastąpi w dniu dzisiejszym zapewni nam już taki wstępny obraz tego, co będziemy chcieli, aby w tych placówkach funkcjonowało. Zespół nr 2 jest możliwy w dniu dzisiejszym do uchwalenia. Szanowna Rado proszę o rozważenie tej możliwości i podjecie stosownej uchwały. Dziękuję.
Przewodniczący Rady Gminy- dziękuję Panu Wójtowi za złożoną informację w temacie funkcjonowanie oświaty na terenie Gminy i w chwili obecnej otwieram dyskusję w temacie funkcjonowanie oświaty w Gminie Kamieniec Ząbkowicki. Czy ktoś z Pań lub Panów Radnych chciałby zabrać głos.
Pan Radny Stanisław Wichrowicz- czym została spowodowana negatywna opinia w sprawie zespołu nr 1 Pani Kurator, skoro wyraziła zgodę na dwójkę, no to, dlaczego na jedynkę nie.
Wójt Gminy- Panie Przewodniczący, Panie Radny generalnie udzielając odpowiedzi na to pytanie muszę przedstawić dwie kwestie. Postanowienie Kuratora Oświaty w sprawie Zespołu nr 2, było postanowieniem pozytywnym, a postanowienie o powołaniu Zespołu nr 1, było postanowieniem negatywnym, niemniej jednak przesłanki, którymi kierowała się Pani Kurator udzielając tej odpowiedzi były bardzo podobnymi przesłankami. W szkole Podstawowej nr 2 Pani Kurator uznała, że nie zachodzą żadne okoliczności, które mogły mieć negatywny wpływ na funkcjonowanie tego zespołu, nie zagrozi to stosownemu nadzorowi oraz możliwością zachowania procesów edukacyjnych. Odległość od placówek oświatowych nie jest odległością zbyt wygórowaną. Natomiast przy postanowieniu Kuratora Oświaty odnośnie powołania zespołu nr 1, opinia negatywna była uzasadniona tym, że liczba dzieci funkcjonująca w zespole kształtuje się w granicach 800 osób, z czym musze się z przykrością z Panią kurator nie zgodzić, bo patrząc perspektywicznie, a Gmina, Rada Gminy musi patrzeć perspektywicznie, w przeciągu następnych lat liczba tych dzieci spadnie o połowę. Natomiast pani kurator nie wyrażała, w żaden sposób swojego stanowiska na temat odległości Przedszkola od Szkoły, nie poruszała również kwestii integralnej infrastruktury pomiędzy budynkami Gimnazjum oraz Szkoły Podstawowej, jako tym elementem, który jest zasadny przy powołaniu zespołu szkół. Tak, więc uzasadnienie to może być traktowane dwojako, nie wnikam w tą bezpośrednia przyczynę, dlaczego zostało ono wydane, jako postanowienie negatywne, jednak uważam, że patrząc na realia tej Gminy zasadne było złożenie stosownego zażalenia. Dziękuję.
Pan Radny Stanisław Wichrowicz- co ta reforma da oświacie, jakie będą wyniki finansowe, bo wychowawcze jako takie będą, bo z przedszkolem będzie połączona szkoła, no i to będzie przygotowane dla dzieci, już pierwsze schody do szkoły. A jakie wyniki finansowe Pan Wójt chce uzyskać, bo im mniej dzieci, tym mniejsza subwencja, im mniejsza subwencja tym większe koszty utrzymania szkół. Czy z tej reformy pan uzyska jakąś kasę, żeby po prostu nie pogłębiać… większe koszty oświaty.
Wójt Gminy- panie radny wydaję mi się, że przedstawiłem w miarę jasno te założenia, które chcielibyśmy, aby mogły być zrealizowane, nie zamierzamy zmniejszać nakładów na oświatę, chcielibyśmy jednak przy pomocy tych działań w zakresie reorganizacji doprowadzić do przeczekania tego najtrudniejszego okresu, jaki czeka każdy samorząd w Polce. Oczywiście każdy samorząd ma różne uwarunkowania finansowe. Jedne Gminy są bogatsze drugie Gminy są biedniejsze, a my chcąc nadal cieszyć się wysoką jakością tego, co posiadamy dokonujemy tych działań. Nie można bezpośrednio wyliczać, co do złotówki zmniejszenia kosztów, ale poprzez te zespoły jest bardziej i lepiej, możemy lepiej i płynniej kształtować lepiej i płynniej kształtować nawet strukturę zatrudnienia w tych placówkach, uzupełniać etaty, co też było powiedziane przed chwileczką przeze mnie. A osoby, które na tą chwilę są w wieku przedemerytalnym będą odchodziły na zasłużoną emeryturę, a tym samym również koszty po części będą się zmniejszały. Szanowni państwo to, co powiedziałem na samym początku, w naszej gminie my nie likwidujemy szkół, a te działania, które są czynione, są z korzyścią dla nas wszystkich. Nie możemy tutaj powiedzieć, że przedszkole nr 1, czy przedszkole nr 2 powinno być zlikwidowane, bo my z punktu widzenia ekonomicznego tak byśmy postąpili. Te przedszkola, te placówki są potrzebne w naszej gminie, ale pewne działania długofalowe podejmowane przez nas doprowadzą do stabilizacji w wykonywaniu tych zadań własnych Gminy, jednocześnie umożliwią nam wykonywanie kolejnych zadań ustawowych przypisanych każdej jednostce samorządu terytorialnego.
Dyrektor Sz.P.Nr2 Pani Jolanta Grzesik – Wysoka Rado, Panie Przewodniczący, Panie Wójcie, Szanowni Państwo pozwólcie, że podzielę się z Państwem swoimi przemyśleniami, jeśli chodzi o powstanie o w ogóle o funkcjonowanie oświaty w naszej Gminie zaproponowano tutaj dzisiaj powstanie dwóch zespołów szkół, które w swojej genezie, w swoim powstaniu, mają jakieś początki jak to wygląda przy zmniejszającym się niżu demograficznym, aby niektóre placówki mogły istnieć konieczne stało się łączenie placówek oświatowych, po to żeby w ogóle je utrzymać to było jednym z motorów powstania zespołów szkół, w ogóle zespołów szkolno-przedszkolnych, a także drugą taką częścią, jest bardzo ważnym warunkiem, aby taki zespół istniał w jednym budynku, czyli jak gdyby warunki lokalowe. Tutaj, i po to taka była idea powstawania szkół w Polsce. Powiem państwu, że w Europie nie ma czegoś takiego, nie ma tworu takiego jak zespół szkół, co wynika z tego prawnie, może powiem, jakie są uwarunkowania teraz na stan obecny w Polsce, okazuje się, że zespoły szkół mają bardzo trudna sytuacje prawną, jeśli chodzi o uzyskiwanie jakichkolwiek finansów z Unii Europejskiej, sytuacja prawna nie jest do końca jasna, obecnie trwają w ministerstwie Edukacji Narodowej prace nad wyjaśnieniem wszystkich nieścisłości z prawem europejskim. My tutaj zawsze w naszej Gminie i zawsze żeśmy się szczycili, że na nasz grunt naszej oświaty Kamienieckiej przeszczepiamy te idee oświaty, które są sprawdzone, które są potrzebne do naszych warunków i spełniają jakieś określone cele. Czy w takim wypadku, gdy zespoły szkół maja praktycznie zamkniętą drogę do korzystania z funduszy Unii Europejskiej, a zwłaszcza z Funduszu Rozwoju Regionalnego, czy jest sens…zastanówmy się nad tym. Pan Wójt bardzo podkreślał tutaj wyrównywanie szans, na terenach wiejskich, tak tylko, że zespoły szkół mają bardzo utrudnioną drogę prawną natomiast małe placówki, nawet siedemnastu uczniów, gdy jest w placówce przy dobrze napisanym projekcie do Unii Europejskiej przez organ prowadzący mają szansę uzyskiwać te pieniądze. A więc jest to szansa na rozwój, czy też utrudnienie. Ja może, jeszcze taka jak gdyby dygresja, że… bo tutaj na pewno państwo radni, Wysoka Rada zastanawiała się nad ekonomią, cieszy mnie fakt, że Pan Wójt stwierdził, że tutaj nie ma żadnych oszczędności ekonomicznych, ja przeanalizowałam ten plan bardzo dokładnie, według wszelkich standardów jest jedno dodatkowe utrudnienie, bo mówimy, że zespoły szkół będą miały jednakową administrację, proszę państwa to jest tak, że w zespołach szkół pani księgowa musi być zatrudniona na etat w jednej szkole i musi być zatrudniona na etacie, przynajmniej godzinowym w przedszkolu, czyli jak gdyby sytuacja od tej strony w ogóle się prawie nie zmienia. Gdzie będą te oszczędności, no powiem szczerze bardzo niepokoi mnie ten fakt, że próbuje się tutaj zmieniać wprowadzać jakieś takie zmiany w oświacie bez takiego perspektywistycznego planu, wydaję mi się, że należy usiąść i zastanowić się nad tym, jakie inwestycje i w jakim kierunku, jaki cele mamy w naszej oświacie i myślę, ze tutaj punktem wyjścia do tego planu rozwoju byłoby dzisiejsze wystąpienie Pana Wójta, które jak gdyby uwzględniałoby jak gdyby te pierwsze potrzeby, ale trzeba je rozplanować na lata, bo… proszę państwa w oświacie nie ma eksperymentów cokolwiek w oświacie się zrobi wychodzi po pięciu, sześciu latach, możemy powiedzieć dopiero po pięciu, sześciu latach o skutkach wprowadzonych zmian, a wiec zmiany muszą być bardzo ostrożne, wyważone i takie aby w naszej lokalnej społeczności przyniosły nam korzyści, wymierne korzyści. Ja przepraszam, że może troszeczkę emocjonalnie do tego podchodzę, ale po trzydziestu latach pracy, bo już trzydzieści lat pracuje w zawodzie nauczycielskim i na stanowisku dyrektora ostatnimi laty. Mam, jak gdyby takie spojrzenie, spojrzenie do tyłu, bo proszę państwa ja już przeżyłam gminne zespoły szkół, niech sobie państwo przypomną czy teraz te szkolne zespoły, które są teraz takie modne w Powiecie, czy to jest ta droga, Gminne zespoły szkół zostały zlikwidowane, dlatego że nie miały uwarunkowań prawnych w Europie. Proszę tylko przemyśleć, w jaki sposób to będzie wpływało na nasze lokalne potrzeby oświaty. Myślę, że gdybyśmy wzięli za punkt wyjścia przemówienie Pana Wójta, gdyby ludzie zaangażowani w oświatę i szanowni państwo Radni usiedli i naprawdę wypracowali to, co jest najlepsze dla naszej Gminy to byłoby z korzyścią dla naszej przyszłości i dla naszych młodych pociech. My staramy się jak najlepiej wyrównywać te szanse edukacyjne dla Europy, dla Polski i dla nas w naszym lokalnym środowisku. Dziękuję bardzo.
Pan Radny Stanisław Wichrowicz- czy w naszej gminie jest taki młody mieszkaniec, który nie uczęszcza do szkoły, do podstawowej…
Przewodniczący Rady Gminy – pan Twardowski przekazuje mi taką wiadomość, że nie ma takiego ucznia
Wójt Gminy- ja chciałbym jeszcze odpowiedzieć pani Dyrektor. Pani Dyrektor zawsze zmiana budzi obawę, ale czasami trzeba do tego podejść z takim przeświadczeniem, że to, nad czym samorząd pracuje, co zostało też wprowadzone nie tylko w naszym Powiecie, ale również w innych gminach, w innych województwach funkcjonują takie struktury, może być lepsze od tego, co jest na chwile obecną. Nie wiem skąd uzyskała pani takie informacje, że zespoły nie mogą się już ubiegać o żadne środki, kwestia ubiegania się o środki jest sprawą mobilności poszczególnej kadry kierowniczej, także wydaje mi się, że jeżeli nawet na tą chwilę stosowne tak duże środki może nie były pozyskiwane przez szkoły, to nie jest powiedziane, że w przyszłości nie będą pozyskiwane, ale oczywiście trzeba mieć też przeświadczenie i popatrzeć realnie na pewne możliwości. Szkoły mogą korzystać przede wszystkim z funduszów europejskiego Funduszu Społecznego i tutaj te kwestie edukacyjne są zapisane. Zawsze trzeba patrzeć na to z optymizmem, z przeświadczeniem, że chcemy, aby było lepiej. Dziękuję.
Przewodniczący Rady Gminy- niech mi tu będzie wolno w imieniu własnym jak i w imieniu całej Rady Gminy bardzo serdecznie podziękować panią i panom dyrektorom, pani Prezes, nauczycielom, pedagogom za wszystko to, co państwo robicie, że akurat w chwili obecnej ta oświata kamienieckiej Gminy wygląda tak jak wygląda, a moim zdaniem wygląda na terenie powiatu bardzo dobrze i nawet na terenie całego kraju mamy, czym się szczycić, czym pochwalić. Myślę, ze funkcjonowanie oświaty na terenie Gminy Kamienieckiej wygląda nawet bardzo dobrze za to Państwu serdecznie gratuluję i dziękuję.
P R Z E R W A
Ad. 4
Przystąpiono do podejmowania uchwał w głosowaniu jawnym:
UCHWAŁA NR VI /22/07 w sprawie utworzenia zespołu szkół nr 2 w Kamieńcu Ząbkowickim podjęta większością głosów tj. za 10 ( A. Wytoszyńska, M. Nastała, B. Chodasiewicz, J. Adamska, S. Wichrowicz, M. Kacik, S. Gembara, B. Kitliński, W. Majewski, D. Krekora)
Przeciw - 1 (K. Celiński)
Wstrzymało się od głosu 3 ( M. Dechnik, E. Szulin, J. Różycki )
Uchwała stanowi załącznik nr 1 do protokołu
Pani Radna Bernadeta Chodasewicz –chciałam tylko zapytać Pana Przewodniczącego, w związku z tym, że nie ma pozytywnej opinii pani kurator, co do zespołu pierwszego czy informacje dotyczące właśnie tutaj zespołu pierwszego powinny być w uzasadnieniu. Tak czy nie powinno to uzasadnienie dotyczyć tylko i wyłącznie zespołu drugiego.
Pani Sekretarz- tak to dotyczy tylko zespołu numer dwa, ponieważ to był komplet dokumentów, z takim uzasadnieniem, ale to dotyczy tylko zespołu numer dwa.
Przewodniczący Rady Gminy- czyli w uzasadnieniu wykreślamy zespołu numer jeden.
Pan Radny Krzysztof Cieliński- proszę państwa przed podjęciem tej uchwały, proponowałbym, wnosiłbym korzystając z okazji, że jest Przewodniczący Komisji Rady Oświaty Powiatu pan Marek Błażejewski, żeby wyraził swoją opinię na temat tej uchwały i może jeszcze pozostali dyrektorzy wyrazili swoje opinie. To tyle.
Pan Przewodniczący Rady Gminy- czy pan dyrektor gimnazjum chciałby taką opinię wyrazić jak to się odbywa w powiecie, jak to funkcjonuje w Powiecie Ząbkowickim.
Pan Radny Powiatu Marek Błażejewski- Panie Przewodniczący, Panie Wójcie, Wysoka Rado, szanowni państwo. Ja zdaje sobie sprawę z tego, że moje wystąpienie burzy tutaj troszeczkę program i porządek dzisiejszego posiedzenia niemniej jednak, jeżeli zostałem poproszony i wywołany tutaj to chciałbym tą swoją opinię wyrazić. Ale po kolei. Jeśli chodzi o przedmiot prezentowanej przez panią sekretarz przed chwilą uchwały, to podzielam stanowisko pani Radnej Chodasewicz w kwestii formalnej się wypowiadam, że moim zdaniem, chociaż nie jestem prawnikiem powinno, powinniście państwo rani mieć w tym projekcie uchwały uzasadnienie dotyczące tylko powołania właśnie zespołu podmiotowego w sprawie. Natomiast tu troszeczkę, jak gdyby z jednej strony nie ma podstawy prawnej żeby mieszać te dwa zespoły ze sobą, nad którymi obradujecie państwo i za chwile będziecie się wypowiadać w głosowaniu za albo przeciw podjęcia tej uchwały. W kw |