Protokoły V kadencji 2006-2010

Protokoły z obrad Sesji Rady Gminy

 
data publikacji:  12-11-2009 | 21:00
data ostatniej modyfikacji:  25-02-2010 | 13:33
data wytworzenia dokumentu:  28-02-2007
P R O T O K Ó Ł NR V Z SESJI RADY GMINY W KAMIEŃCU ZĄBKOWICKIM ODBYTEJ W DNIU 28 LUTEGO 2007 R.

P R O T O K Ó Ł   NR V

Z SESJI RADY GMINY W KAMIEŃCU ZĄBKOWICKIM

ODBYTEJ W DNIU 28 LUTEGO 2007 R.

 

 

Godzina rozpoczęcia 10.00

Godzina zakończenia 14.30

Miejsce Sesji – Gminne Centrum Kultury w Kamieńcu Ząbkowickim

 

W Sesji Rady Gminy uczestniczyło 14 radnych oraz goście zaproszeni w tym: Wójt Gminy, Radni Powiatu: Marek Błażejewski, Juliusz Lipski, Witold Rogowski, Przewodniczący Sejmiku Samorządowego Stanisław Jurewicz, Komendant Komisariatu Policji Arkadiusz Szmytkowski, płk Zbigniew Stelmach Komendant WKU, Dyrektorzy Szkół i Przedszkoli, Przewodnicząca ZNP Bożena Stiller, Ryszard Rzeczycki Prezes ZWiK w Nowej Rudzie Spółka z o.o., Kierownik Oddziału kamienieckiego ZWiK Ryszard Kleniu, sołtysi i przewodniczący rad sołeckich, kierownicy Urzędu Gminy i jednostek podległych, mieszkańcy Gminy Kamieniec Ząbkowicki.

 

 

Obrady Sesji otworzył Przewodniczący Rady Gminy Pan Stanisław Gembara stwierdzając quorum, przy którym mogła obradować i podejmować uchwały Rada Gminy.

 

Zanim przystąpiono do ustalenia porządku obrad Komendant WKU Kłodzko ppłk Zbigniew Stelmach wręczył akt mianowania na pierwszy stopień oficerski Panu Jarosławowi Owczarczyk zam. Suszka 2.

Przewodniczący Rady Gminy oraz Wójt Gminy wręczyli Panu Owczarczykowi list gratulacyjny i wiązankę kwiatów.

 

Następnie przewodniczący zapoznał z proponowanym w zaproszeniach porządkiem obrad.

Przewodnicząca Komisji OKZSTSSiBP Jadwiga Adamska – zgodnie z wnioskiem Komisji zaproponowała, aby z porządku obrad Sesji wykreślić temat – Funkcjonowania oświaty w gminie z uwagi na to, że dotychczas nie została dosłana opinia Kuratorium odnośnie utworzenia Zespołów Szkół, przenosząc ten temat na miesiąc marzec.

Radny Stanisław Wichrowicz – zwrócił uwagę, że temat funkcjonowania oświaty może być omówiony bez podejmowania uchwał.

Przewodniczący Rady Gminy – zaproponował, aby wraz z uchwałami temat funkcjonowania oświaty w gminie był przełożony na miesiąc marzec.

 

 

Radny Dominik Krekora – Pani Przewodnicząca Komisji Oświaty mówiła o stanowisku Komisji Oświaty o niepodejmowaniu dwóch uchwał dotyczących powołania Zespołów Szkół. Natomiast nie widział potrzeby wykreślania punktu funkcjonowania oświaty. To przybliży albo da jakiś materiał do pracy do najbliższej Sesji, na której będą podejmowane ważkie decyzje dotyczące oświaty. Taki materiał wstępny byłby wskazany.

Przewodniczący Rady Gminy – stwierdził, że są dwa wnioski. Jeden Radnej Adamskiej, aby z porządku obrad wykreślić temat funkcjonowania oświaty do czasu dostarczenia przez Kuratorium opinii odnośnie projektów uchwał w sprawie powołania Zespołów Szkół oraz drugi Radnego Krekory mówiący o tym aby mimo tego, że na trwającej Sesji nie będą podejmowane uchwały w sprawie Zespołów Szkół temat funkcjonowania oświaty w gminie pozostawić w programie Sesji i omówić.

     Przewodniczący Rady Gminy podejmował kilka prób przeprowadzenia głosowania. Ostatecznie za wnioskiem Przewodniczącej Komisji Pani Jadwigi Adamskiej było 8 radnych, 5 radnych było za wnioskiem Radnego Dominika Krekory

 Radny Bogdan Kitliński nie zajął stanowiska twierdząc, że to głosowanie nie ma sensu.

Rada Gminy przegłosowała wykreślenie z porządku obrad punktu funkcjonowania oświaty w gminie.

    Rada Gminy jednogłośnie przyjęła porządek obrad, który był następujący:

1. Otwarcie Sesji Rady Gminy.

2. Przyjęcie protokołu z Sesji Rady Gminy odbytej w dniu 8.02.2007r.

3. Zatwierdzenie budżetu Gminy na 2007r.:

    - wystąpienie Wójta Gminy

    - dyskusja

4. Podjęcie uchwał.

5. Sprawozdanie Wójta Gminy z działalności między Sesjami.

6. Zapytania i wolne wnioski oraz odpowiedzi na nie.

7. Zakończenie obrad Sesji Rady Gminy.

 

Ad.2

Rada Gminy w głosowaniu jawnym jednogłośnie przyjęła treść protokołu IV Sesji Rady Gminy odbytej w dniu 8 lutego 2007r.

 

Ad.3

Głównym tematem Sesji było zatwierdzenie budżetu Gminy na 2007r.

Wystąpienie Wójta Gminy w tej sprawie stanowi załącznik Nr 1 do protokołu.

Nikt z radnych ani gości zaproszonych nie wziął udziału w dyskusji na temat budżetu Gminy na 2007r.

 

P r z e r w a

 

Ad.4

 

Przystąpiono do podejmowania uchwał w głosowaniu jawnym:

 

- UCHWAŁA NR V/15/07  w sprawie budżetu Gminy na rok 2007 – podjęta jednogłośnie – zał. nr 2 do protokołu

 

- UCHWAŁA NR V/16/07 w sprawie ustalenia regulaminu wynagradzania oraz wysokości i warunków przyznawania dodatku mieszkaniowego dla nauczycieli szkół i przedszkoli, dla których organem prowadzącym jest gmina Kamieniec Ząbkowicki – podjęta jednogłośnie – zał. nr 3 do protokołu 

Dyr. Sz.P.Nr 1 Rudolf Wójcik – chce dodać, że Związki również uczestniczyły w tych negocjacjach i stanowisko nasze, bo myśmy również omawiali na Komisjach przychylamy się na dzień dzisiejszy do zapisu tego Regulaminu. Chce tylko wyrazić opinię myślę, że wszystkich pracowników, nauczycieli, szkoły i podziękować za jeżeli Rada przyjmie, za taki Regulamin, który przedstawił Pan Twardowski. Dziękuję.

Radny Stanisław Wichrowicz – ja mam tylko takie jedno pytanie czy przed chwilą uchwalony budżet Gminy na rok 2007 zawiera skutki finansowe tego Regulaminu. Czy ta kasa jest w budżecie. Dziękuję.

Wójt Gminy – Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, Szanowni Państwo w ciągu roku budżetowego budżet podlega kilkukrotnym zmianom. Tak, że jeżeli będą takie potrzeby, taka konieczność wówczas stosowna korekta zostanie wprowadzona. Dziękuję.

Radny Stanisław Wichrowicz – ja pytam na dzień dzisiejszy. 

Wójt Gminy – na dzień dzisiejszy ta kwota nie jest wprowadzona do budżetu, ale trzeba pamiętać, że rok budżetowy trwa 12 miesięcy i w czasie tego okresu jeżeli stosowne środki będą potrzebne wówczas będziemy musieli dokonać zmiany. Trzeba pamiętać o tym, że kwoty które są zapisane na oświatę również wewnątrz tych środków mogą być stosowne zmiany na plus i na minus. Tak, że jest to operacja bardzo płynna. Budżet jest planem rocznym, nie mniej jednak tak jak Państwu powiedziałem podlega nieustannym zmianom. Dziękuję.

 

- UCHWAŁA NR V/17/07 w sprawie przyjęcia Programu współpracy Gminy Kamieniec Ząbkowicki z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2007r. – podjęta jednogłośnie – Zał Nr 4 do protokołu.

Radny Stanisław Wichrowicz – Szanowni Państwo ja bym prosił Pana Kierownika aby nam wyjaśnił co to znaczy współpraca z organizacjami pozarządowymi, jakie istnieją takie organizacje na terenie Gminy.

 

Stanisław Twardowski – W tej chwili głównie chodzi o stowarzyszenia      LZS-ów, czyli wszystkie kluby sportowe, które zarejestrowane są na dzień dzisiejszy w Starostwie mają status stowarzyszeń zwykłych, prowadzą działalność sportową i tutaj współpraca Wójta będzie polegała na tym, iż będzie ogłoszony konkurs na realizację zadania upowszechnienie sportu w sołectwie Kamieniec I, w sołectwie Kamieniec II, w sołectwie Ożary, sołectwie Starczów. Wszystkie te kluby będą mogły po prostu wystąpić o środki na dofinansowanie tych zadań, bo tutaj należy podjąć to iż to stowarzyszenie samo będzie prowadziło swoją działalność sportową.

Inne to w dziedzinie kultury np. odbył się konkurs Wratislawia Cantas i to też jest stowarzyszenie i gdybyśmy chcieli dofinansować bezpośrednio taki konkurs jaki odbył się w roku 2006 należałoby to zrobić właśnie w takiej formie, że ogłaszamy konkurs na organizację takiej imprezy.

 

- UCHWAŁA NR V/18/07 w sprawie wprowadzenia zmian do Planu Urządzeniowo Rolnego Gminy Kamieniec Ząbkowicki – podjęta jednogłośnie   Zał. Nr 5 do protokołu.

 

- UCHWAŁA NR V/19/07 w sprawie zatwierdzenia taryf za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzenie ścieków na 2007 rok – podjęta większością głosów tj. 13 za / A.Wytoszyńska, M.Nastała, B.Chodasewicz, J.Adamska, M.Kacik, S.Gembara, B.Kitliński, M.Dechnik, W.Majewski, K.Cieliński, E.Szulin, J.Różycki, D.Krekora/, 1 przeciw / S.Wichrowicz/ - Zał. Nr 6

Radny Dominik Krekora – ja mam pytanie do przedstawiciela Zakładu Wodociągów i zwracam się bo w uzasadnieniu nie ma podanej przyczyny tak drastycznej podwyżki ceny wody i ścieków dla naszych mieszkańców.

Stajemy przed faktem czy zagłosujemy czy nie podejmiemy uchwały cena wody będzie obowiązywała. Dlaczego w latach ubiegłych nie rozłożony podwyżki etapami tylko dzisiaj serwuje się nam tak radykalną podwyżkę.

Ryszard Rzeczycki Prezes Zakładu Wodociągów i Kanalizacji spółka z o.o.

Panie Przewodniczący, Szanowna Rado, Szanowni Goście, Panie Wójcie skorzystam z okazji, że jestem przy głosie i może troszeczkę bardziej szczegółowo   przybliżę formę i zakres działania naszej spółki. Spółki, która została założona w lipcu 1994r. przez 4 gminy, w tym również oczywiście gminę Kamieniec Ząbkowicki gdzie ówczesnym wójtem jak dobrze pamiętam był akurat Pan Krekora.

Udziały spółki na dzień dzisiejszy kształtują się następująco.

Miasto Nowa Ruda ma 48,4% udziału spółki, gmina Nowa Ruda 14,8%, Kamieniec Ząbkowicki 26,1, Bardo 3,9, Radków 6,8. Dodatkowo Spółka obsługuje część miejscowości z Gminy Kłodzko. Gmina Kłodzko jest potencjalnym udziałowcem, kolejnym udziałowcem naszej Spółki. Niezależnie od tego sprzedajemy hurtowo wodę w ramach potrzeb do Miasta i Gminy Złoty Stok jak również dla Gminy Stoszowice.

Zobrazuję Państwu też , przedstawiłem już udziały % w Spółce a teraz przedstawię jak mniej więcej kształtuje się sprzedaż wody i ścieków i przychody w poszczególnych gminach żebyście Państwo mieli obraz jak udziały Spółki niekoniecznie muszą odzwierciedlać potencjalne przychody w Spółce. Tutaj nie rozwijałem   szczegółowo na poszczególne Gminy, tutaj gminę Nową Rudę i Miasto Nową Rudę spaliłem. Powiem Państwu, że sprzedaż wody w tych dwóch gminach tj. 1.176 tys. m3 i 692 tys.m3 ścieków odbieramy w tych dwóch gminach i stanowi to 73% sprzedaży wody łącznej działalności Spółki.

Kamieniec Ząbkowicki łącznie ze swoją całą gminą w roku 2006 sprzedaliśmy tam 218 tys.m3 wody i 54 tys. m3 ścieków i stanowi to 13,5% sprzedaży wody. Tutaj ścieków nie liczyłem ponieważ nie we wszystkich gminach mamy jeszcze taką działalność. Bardo 187 tys. Gmina Kłodzko 33 tys.

Jeżeli chodzi o przychody. W Mieście i Gminie Nowa Ruda zafakturowaliśmy 2.973 tys. zł jeżeli chodzi o wodę 1.625 tys. jeżeli chodzi o ścieki do tego dochodzą …….. w robotach odpłatnych czyli Spółka również prowadzi działalność dodatkową. Zajmuje się wykonywaniem usług zewnętrznych, oczywiście w swojej branży. Czyli buduje kolektory sanitarne, buduje sieci wodociągowe, startuje w przetargach i w ramach tych przetargów ze środków zewnętrznych w tych dwóch gminach 820 tys. zł .Łącznie suma przychodów w tych dwóch gminach to 5.418 tys. zł stanowi to 78% łącznych obrotów Spółki, gdy w Kamieńcu Ząbkowickim przychody stanowiły 581tys. zł, 102 tys. ze ścieków oraz po raz pierwszy w roku 2006 udało nam się zarobić w ramach pomocy przy usuwaniu skutków powodzi w kwocie 120 tys. zł. Łączny przychód  gminie Kamieniec osiągnął kwotę 803 tys. zł stanowi to 11,5% łącznych dochodach Spółki.

Jeżeli chodzi o Bardo tj. 437 tys. w gminie Kłodzko 116 tys. w Radkowie 127 tys. w gminach pozostałych czyli Złoty Stok i Stoszowice 146 tys. zł. Łącznie przychody Spółki zamknęły się kwotą 6.947 tys. zł.

Pragnę Państwu jeszcze przedstawić koszty właśnie w porównaniu przytoczonych tutaj przychodów sprzedaży. Tutaj oczywiście ograniczę się tylko do Kamieńca Ząbkowickiego bo pewnie moje wystąpienie zajęło by sporo czasu a należy go sobie cenić.

Podam największe koszty i największy udział % na tym terenie. Jeżeli chodzi o energię elektryczną stanowiła ona w wodzie 256 tys. zł, koszt energii dotyczący ścieków 22.500 zł. łącznie za energię elektryczną zapłaciliśmy w Kamieńcu 278.500 zł.

Płace 18 pracowników w tym kierownika 501.600 zł ……… 18 osób.

Pragnął bym również zwrócić Państwa uwagę na koszty, które uważam, że są niewspółmierne do środków jakimi dysponuje Spółka. Chodzi tu głównie o podatek, który po raz pierwszy w 2007 stanowi bardzo poważne zagrożenie dla działalności naszej Spółki. Stanowi zagrożenie dlatego, że stworzono pewien precedens, który nie miał miejsca do tej pory. Część Gmin ustaliła podatek od budowli w wysokości 0,02% a część w wysokości 2% czyli stukrotnie większy. Stworzył się taki dysonans, pewna rozbieżność dotycząca przychodów w poszczególnych gminach. A przychody te poniekąd zostały zrzucone na Spółkę jako w zasadzie podatkobiorcę, bo na dzień dzisiejszy można powiedzieć Gminy domagają się od Spółki zebrania podatku od mieszkańców poszczególnych gmin i przekazania tego podatku do budżetów gmin. Z tym, że jest on nierówno podzielony. Są Gminy, które nie domagają się tego podatku i są Gminy, które się nie domagają tego podatku. Stwarza to bardzo poważny dyskomfort i Rada Nadzorcza w swoim postanowieniu zaleciła, znaczy nie przyjęła propozycji Zarządu, która ujmowała pełen podatek. Ponieważ gdybyśmy ujęli pełen podatek w gminach tak jak został uchwalony przez Rady wówczas te ceny wody i ceny ścieków kształtowały by się na poziomie znacznie wyższym. Odbiór społeczny stosunkowo na dzień dzisiejszy jest już negatywny bo należy też wziąć pod uwagę, że podnoszenie ceny usług nie oznacza zwiększenie przychodów, bo osoby które na dzień dzisiejszy płacą stawki ustalone do tej pory przy drastycznym wzroście cen mogą przestać płacić. Tu Pan Radny Krekora już uważa, że podwyżka ceny wody jest drastyczna. Oczywiście na ten temat można dyskutować, co to znaczy drastyczna czy te 20, dwadzieścia parę groszy w metrze sześciennym w gospodarstwie przy sprzedaży, przy zużyciu wody 2,5m3 na osobę, niech będzie rodzina cztero osobowa, czyli jest to 10m3 w skali miesiąca x 27 gr. podwyżki, to jest razem 2,70zł miesięcznie czy to jest dużo czy niedużo w gospodarstwie domowym. Nie mnie tutaj oceniać tą sprawę oczywiście można do tego podejść zupełnie inaczej licząc procenty wzrostu. Mnie o to nie chodzi, chciałem tylko Państwu przytoczyć sprawę wysokości tego podatku, który na dzień dzisiejszy najbardziej Spółkę boli. Nowa Ruda Miasto i Gmina ustaliły ten podatek w wysokości 0.02%, natomiast gdyby ustaliły w wysokości 2% to ten podatek kształtowałby się w wysokości 294 tys. w Nowej Rudzie, w 182.200 zł w Gminie Nowa Ruda a tak jak mówię podatki akurat w tych dwóch gminach akurat są stukrotnie mniejsze, czyli jak się to się przedzieli przez 100 to są wielkości trzech tysięcy i dwóch tysięcy złotych. Gmina Kamieniec Ząbkowicki ustaliła podatek 2% od budowli i na dzień dzisiejszy wysokość tego podatku w skali roku jest 309 900 zł. Ten  podatek nie został ujęty w cenę wody a zatem Spółka nie ma możliwości znalezienia tych pieniędzy w swoim budżecie, w swoich zasobach.

Jeżeli chodzi o gminę Kłodzko, gmina Kłodzko również ustaliła podatek na wysokości 0,02%. Jedynie gmina Bardo ustaliła podatek również w wysokości 2%, z tym że przyznam się, że nie rozmawiałem jeszcze z Burmistrzem Barda. Do tej pory w latach minionych również była praktykowana taka technika, że Gminy ustalały ten podatek, czasami również w wysokości 2% natomiast Wójt czy Burmistrz Gminy i miasta miał możliwość umorzenia tego podatku z czego korzystał w latach minionych. Mogę Państwu powiedzieć, że Burmistrz Barda kontynuując linię ubiegłorocznego…….. zwolnił Spółkę z podatku od budynków, budowli i gruntów za II półrocze 2006r.

W każdym razie łączny podatek we wszystkich gminach to kwota 1.144.700 zł. Jest to podatek przeogromny, ponieważ dotyczy obiektów i środków trwałych  niewspółmiernych  do potrzeb naszej Spółki.

Proszę Państwa to nie moja wina, że Gminy przekazały w swojej łaskawości sudecki system wodociągowy, który ma się ni jak do potrzeb Spółki. Został wybudowany moloch o średnicy rurociągu 800 mm, z agregatami pompowymi 160 kilowatowymi i każe się nam funkcjonować jakby był przystosowany do przesyłu wody wielkości 120 tys. m3 na dobę. Nasze potrzeby są w granicach 2 tys. m do 3 tys. m a czasami w ogóle. Więc proszę sobie wyobrazić mamy ogromny majątek wielkości kilkudziesięciu milionów zł i od tego majątku Gminy żądają od nas podatku 2% kiedy ten majątek nie pracuje w pełnym zakresie. Gdyby tymi rurociągami przesyłać 100 tys.m3  wody na dobę to ja się zgodzę, ja wtedy mogę płacić podatek 2% bo ten podatek rozłoży się na wielomilionowe zasoby ………. Natomiast na dzień dzisiejszy iluzoryczne. Myśmy próbowali przeszacować w Spółce wartość sudeckiego systemu wodociągowego. Wystąpiliśmy do różnego rodzaju biegłych o interpretację możliwości i okazało się, że nie ma takiej możliwości. To co zostało wpompowane do Spółki nie ma możliwości przeszacowania ich wartości.        Na dzień dzisiejszy sudecki system wodociągowy, który istnieje jest balastem, z którym mamy ogromne kłopoty. Jeżeli do tego do tych kłopotów dorzuci się jeszcze kłopoty związane z podatkiem to proszę Państwa Spółka tego nie udźwignie i nie znam perspektywy jak ta Spółka przetrwa rok 2007. Rok 2008 może kształtować się zupełnie inaczej, bo na dzień dzisiejszy udziałowcy podjęli uchwałę, że w całej Spółce ceny wody będą się kształtowały jednakowo ponieważ do tej pory wszyscy traktowali Spółkę w sposób jednakowy. Teraz nastąpił pewien rozłam, są Gminy, które zwalniają z podatku i są Gminy, które nie zwalniają z podatku. Więc w roku 2008 nastąpi …. dlatego, że prawdopodobnie wszyscy ustala podatek 2%. Tylko musicie Państwo zdać sobie sprawę, że podatek 2% tj. 1.144 tys. więcej, które trzeba ściągnąć od odbiorców wody bo przecież Spółka tego nie wykopie z ziemi ani ich nie znajdzie. Te pieniądze trzeba zebrać wśród mieszkańców czyli odbiorców wody. Czyli stajemy się podatkobiorcą od mieszkańców i później trzeba to przekazać poszczególnym gminom. Do tego należy doliczyć jeszcze nieściągalność, do tego należy jeszcze doliczyć podatek Wat……………….

Proszę Państwa pytałem się tutaj Pani Skarbnik, Pani księgowej czy w budżecie Gminy jest ujęty pełen podatek od budowli, który wynika z deklaracji podatkowej od całości sieci wodociągowej od systemu wodociągowego, obiektów kubaturowych z tego co zostało ……… i przekazane Spółce. Nie uzyskałem pełnej informacji. Ta cena wody zaproponowana w dniu dzisiejszym nie obejmuje podatku należnego ani gminie Kamieniec, ani gminie Bardo, ani gminie Radków. Jest to cena wody okrojona o ten podatek, uwzględnia tylko 0,02 % czyli tak jak w większości gmin.

Natomiast jeżeli chodzi skąd ten wzrost cen, proszę Państwa przypominam, że ostatni raz cena wody była podnoszona 5 lat temu jeżeli dobrze pamiętam.

Zarząd Spółki co roku występował o zmianę cen wody. Natomiast Rady Nadzorcze, udziałowcy wręcz negowali to twierdząc, że przyjdzie taki okres czasu, że to nastąpi. Wnioskowali, że po okresie tym wyborczym tak jak zresztą miało to miejsce akurat ostatnio kiedy została podniesiona cena wody po ……. nowej kadencji cena to wzrosła właśnie do ceny, która kształtuje się do chwili obecnej czyli łącznie z 2006r.

Powiem Państwu, że nasze ceny nie są cenami drastycznymi pozwoliłem sobie tutaj skserować artykuł z gazety wrocławskiej, który przedstawia ceny wody na Dolnym Śląsku oczywiście z wybranych gmin. W niektórych gminach są to ceny ……………………… niektóre są to ceny, które weszły z dniem 1 stycznia. Mogę Państwu powiedzieć, że cenę najwyższą na Dolnym Śląsku ma gmina Podgórzyn jest to cena obejmująca zarówno wodę jak i ścieki więc należałoby z sumować te dwie wielkości i cena m3 dostarczonej wody i odebranych ścieków jest w wysokości 21 zł.

W Szklarskiej Porębie 9,20, Mysłakowicach 6 zł, w Kowarach 8 zł, w Legnicy 6,30 itd. Oczywiście te 21 zł ja nie wiem czy to będą do tego stosowane dopłaty z budżetu Gminy tego akurat w tym artykule nie napisano.

Powiem Państwu jeszcze, że w tej cenie wody została ujęta już częściowa amortyzacja, która będzie pozwalała na remont i modernizację naszej sieci wodociągowej . To jako pewna nowość bo w poprzednich latach ta amortyzacja była całkowicie pomijana a teraz została częściowo ujęta.

Myślę, że tyle wstępu. Chciałbym jeszcze raz prosić Pana Przewodniczącego, Szanownych radnych jeszcze o przeanalizowanie i zastanowienie się nad skutkami dopłaty do ceny wody czy ścieków. Coś takie stosowało w pewnym momencie Bardo i powiem Państwu, że oczywiście jest to jakaś ulga dla mieszkańców Gminy, natomiast proszę sobie zdać sprawę, że stwarza się pewien precedens. Jeżeli w tym roku Państwo dofinansujecie to trzeba się liczyć z tym, że w przyszłym roku trzeba będzie coś z tym fantem zrobić. Prawdopodobnie trzeba będzie znowu przewidzieć w budżecie Gminy dofinansowanie lub cenę tą zmienić. Nie wykluczone, że koszty będą nadal rosły a może właśnie wprowadzenie nowego podatku czy urealnienie tego podatku we wszystkich gminach spowoduje wzrost ceny znacznie bardziej radykalny niż to ma miejsce w dniu dzisiejszym. Dziękuję Państwu.

Radna Bernadeta Chodasewicz – odpowiedz Pana zrozumiałam w ten sposób i swoje myśli chcę powiedzieć głośno. Czy gdyby nie nastąpiło uchwalenie przez Radę zapłacenie podatku przez Spółkę ta podwyżka nie miała by miejsca? Tak to zrozumiałam. I czy podwyżka wody również jest planowana w innych gminach, które należą do Spółki, czy tylko w niektórych, w tym przypadku w Kamieńcu czy również w innych jeszcze.

Prezes Ryszard Rzeczycki – proszę Panią tak jak wcześniej powiedziałem ta cena wody nie ujmuje podatku dla Kamieńca Ząbkowickiego, nie ma tego podatku. Jeżeli ten podatek zostanie naliczony, jeżeli Pan Wójt w swojej łaskawości nie umorzy tego podatku ja będę musiał szukać tych pieniędzy w Spółce. Trudno mi w tej chwili wyrokować, możliwości mam bardzo ograniczone. Płace, wyprzedaż sprzętu, zaprzestanie regulowania należności za energię elektryczną jako środki najdalej idące to są tylko takie pieniądze, które tylko w tych kosztach mogę znaleźć te pieniądze. Nie ukrywam najprostszą sprawą jest na dzień dzisiejszy obcięcie płac. W tej chwile płace naszych pracowników składają się z płacy zasadniczej i w zasadzie przyznanej 20% premii. Jeżeli przestanę płacić premię naszym pracownikom, oczywiście pracownikom Gminy albo w tych gminach w których się będą ode mnie domagać tych podatków. Więc jeżeli przestanę płacić premię pracownikom z Gminy Kamieniec Ząbkowicki to liczę, że uzyskam z tego 100 tys. zł przy 300 tys. zł to jeszcze za mało. No nie wiem być może będę musiał sprzedać jakiś sprzęt. Najprawdopodobniej będę wtedy musiał sprzedać cos co szybko będę mógł to zrobić. To koparkę, jakieś urządzenia, które szybko mi przyniosą dochód. Jeżeli tego nie starczy to trudno mi powiedzieć. przestanę płacić za energię elektryczną. Nie wiem. Ten podatek nie jest ujęty w cenie wody i ścieków. Drugie Pani pytanie, czy we wszystkich gminach jednakowo. Tak. Na dzień dzisiejszy to co właśnie mówiłem jest taka wola udziałowców, że we wszystkich gminach niezależnie od tego czy one są po lewej stronie gór czy po prawej stronie gór, czy one są zasilane tylko systemem pompowym, czy tylko grawitacyjnie cena wody jest jednakowa. Oto np. burzy się Wójt Gminy Nowej Rudy gdzie ona ma w 100% zasilanie grawitacyjne, mało jego ujęcia są w zasadzie w odległości kilku, kilkunastu km najdalej od zlokalizowanych podjęć i gdyby rozdzielić czy ustalić cenę wody w poszczególnych gminach indywidualnie to cena wody u niego byłaby oczywiście niewspółmiernie mniejsza. Na dzień dzisiejszy udziałowcy Spółki, tworząc Spółkę chcieli żeby ta Spółka zajmowała się kompleksowo, w całości w sposób jednolity, we wszystkich gminach jednakowo miało to miejsce. Żeby nie było tych tarć, sporów – u mnie tyle, a tam tyle. Trzeba by było dzielić koszty ogólne na poszczególne Gminy.

Powiem Państwu ja na rok 2008 przygotowałem się już do tego. W tej chwili jest przygotowany system księgowy tak, żeby precyzyjnie podzielić każdą złotówkę przychodzącą i wychodzącą ze Spółki na poszczególne Gminy.

Na rok 2008 jesteśmy gotowi i będziemy w stanie skalkulować indywidualną cenę wody np. dla Gminy Kamieniec.

Jeżeli gmina Kamieniec będzie chciała podatek od budynków i budowli 300 tys. zł to proszę bardzo. Ja wliczę te 300 tys. zł wśród odbiorców tych którzy będą korzystali z urządzeń zasilanych powiedzmy sudeckiego systemu wodociągowego, tych którzy będą pobierali wodę od strony Kamieńca Ząbkowickiego. Pewnie wejdzie też w to Bardo, bo akurat jest to gmina, która posiłkuje się tutaj wodą ze strony Kamieńca Ząbkowickiego, chociaż powiem Państwu jako coś zupełnie nowego bo  rok 2006 był pierwszy takim rokiem, przez 9 miesięcy w roku cała Spółka łącznie z miejscowościami Gminy Kamieniec Ząbkowicki bez Kamieńca Ząbkowickiego była zasilana z ujęć powierzchniowych w Nowej Rudzie.

Lokalizacja wysoko położonych ujęć w gminie Nowa Ruda i ich wydajność w okresie wilgotnym jest tak duża, że wystarczyło na zaspokojenie miasta Nowej Rudy, Gminy Nowej Rudy, Gminy Kłodzko, miasta i Gminy Bardo oraz miejscowości przyległych do Kamieńca Ząbkowickiego. Kamieniec Ząbkowicki jako jedyny był zasilany z ujęć głębinowych poprzez pompę i zbiornik ul.Parkowej. Tak było przez 9 miesięcy w roku.

W okresie suchym, sytuacja oczywiście się zmieniła przez 3 miesiące w roku Nowa Ruda wspomagała się woda z kamieńca Ząbkowickiego, Bardo całe było zasilane z kamieńca Ząbkowickiego, gmina Kłodzko była zasilana z Kamieńca Ząbkowickiego jak i gmina Nowa Ruda przez 3 miesiące w roku.

Tadeusz Cenarski sołtys wsi Byczeń – jaki był dochód netto, ile na czysto mieliście oszczędności.

Prezes Ryszard Rzeczycki – zysk jest ujemny, ponieważ w roku 2006 Spółka do ceny wody nie liczyła pełnej amortyzacji jest to element kosztów. Ta amortyzacja nie była wliczona w zasadzie prawie w ogóle. Ponieważ tak jak wspominałem są to obiekty, które nie odzwierciedlają potrzeb Spółki. Gdybyśmy chcieli tą całą amortyzację sudeckiego systemu wodociągowego wliczyć w cenę wody to ta cena byłaby znacznie większa. I na dzień dzisiejszy wliczyliśmy częściowo amortyzację do ceny wody. Stąd też jest ta zwyżka ceny wody między innymi o te dwadzieścia parę groszy.

Radna Maria Kacik – mówił Pan o wydatkach i według moich wyliczeń chyba dobrych, czyli wydatki w Kamieńcu wynoszą 1.089 tys. zł ja już dodałam podatek, Pan powiedział energia, płace. Natomiast z tych podanych przez Pana liczb wychodzi, że tylko jest zysk 803 tys. z Gminy Kamieniec. Tak? Ten dochód. Czyli to z wody i ze ścieków. 803 natomiast – wpływy tak.

Prezes Ryszard Rzeczycki –