Protokoły V kadencji 2006-2010

Protokoły z obrad Sesji Rady Gminy

 
data publikacji:  12-11-2009 | 21:00
data ostatniej modyfikacji:  01-03-2010 | 12:26
data wytworzenia dokumentu:  26-04-2007
P R O T O K Ó Ł NR VII/07 Z SESJI RADY GMINY W KAMIEŃCU ZĄBKOWICKIM ODBYTEJ W DNIU 26 kwietnia 2007R.

                                          P R O T O K Ó Ł  NR VII/07

                Z SESJI RADY GMINY W KAMIEŃCU ZĄBKOWICKIM

                                ODBYTEJ W DNIU 26 kwietnia 2007R.

 

 

Godzina rozpoczęcia   9.00

Godzina zakończenia 14.00

Miejsce Sesji Gminne Centrum Kultury w Kamieńcu Ząbkowickim

 

 

            W Sesji Rady Gminy uczestniczyło13 Radnych, Radny nieobecny Maria Kacik oraz goście zaproszeni tj. Wójt Gminy Marcin Czerniec, Radny Powiatu Pan Witold Rogowski, Dyrektorzy szkół, przedszkoli oraz pedagodzy, sołtysi oraz Przewodniczący Rad Sołeckich, Kierownicy Urzędu Gminy i jednostek podległych, mieszkańcy Gminy.

Radna nieobecna Maria Kacik

 

Wszyscy zgromadzeni uczestniczyli w Prezentacji multimedialnej na temat uzależnień-Pedagoga Gimnazjum Publicznego Pani Urszuli Marszałek oraz obejrzeli przedstawienie teatralne „ Mur” młodzieży Gimnazjum Publicznego.

 

Obrady Sesji otworzył Przewodniczący Rady Gminy Pan Stanisław Gembara stwierdzając obecność 13 Radnych, przy której mogła obradować i podejmować uchwały Rada Gminy.

Przewodniczący Rady Gminy zapoznał z proponowanym w zaproszeniach porządkiem obrad Sesji, który Rada Gminy przyjęła jednogłośnie a był on następujący:

 

1. Otwarcie Sesji Rady Gminy.

2. Przyjęcie protokołu z Sesji Rady Gminy odbytej w dniu 21.03.2007r.

3. Realizacja Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania 

    Problemów Alkoholowych i Narkomanii za 2006r. i plan na 2007r.:

 - wystąpienie Pełnomocnika Wójta Gminy ds. Rozwiązywania 

    Problemów Alkoholowych i Narkomanii Pani Krystyny Grot

 -  dyskusja    

4. Realizacja budżetu Gminy za rok 2006.

- wystąpienie Sarbnika Gminy

- wystąpienie Przewniczącego Komisji Rewizyjnej Rady Gminy

- dyskusja

5. Podjęcie uchwał.

6. Sprawozdanie Wójta Gminy z działalności między Sesjami

            7. Zapytania i wolne wnioski oraz odpowiedzi na nie.

            8. Zakończenie obrad Sesji Rady Gminy.

 

 

Ad.2

 

Rada Gminy w głosowaniu jawnym jednogłośnie przyjęła treść protokołu VI Sesji Rady Gminy odbytej w dniu 21 marca 2007r.

 

Ad.3

 

Sprawozdanie z realizacji Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Narkomanii.

Sprawozdanie stanowi załącznik nr 1 do protokołu

Pan Radny Dominik Krekora – Panie Przewodniczący mam pytanie czy będziemy podejmowali uchwałę Rady Gminy w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki bez oceny stanu problemów alkoholowych i narkomani, czy to jest nierozerwalna część, bo jeżeli jest to razem to w tym temacie także chciałbym zabrać głos.

Przewodniczący Rady Gminy – to chyba będziemy razem przyjmować.

Pan Radny Dominik Krekora – to wobec tego korzystając z tego, że jestem przy głosie chciałbym spytać, na jakiej podstawie dokonano oceny, uważam oceny w sposób wybiórczy następującej treści. Napisano na stronie czwartej projektu uchwały w ten sposób: natomiast punkty gastronomiczne na terenie Gminy prowadzone są tylko w czterech sołectwach, poza działalnością handlową i gastronomiczną na terenie Gminy funkcjonuje w Kamieńcu II dyskoteka, zjawiskiem szczególnie niebezpiecznym jest tu spożywanie alkoholu oraz możliwość rozpowszechniania narkotyków i to jest koniec. Na jakiej podstawie dokonano takiej oceny, a jeżeli dokonano to ta statystyka przedstawiona przez Komisariat Policji w Kamieńcu Ząbkowickim mija się zupełnie z prawdą. Otóż w punkcie 3 tego raportu Komisariatu Policji w Kamieńcu napisano: liczba nieletnich podejrzanych o popełnienie przestępstw, w tym pod wpływem alkoholu zero, liczba nieletnich nietrzeźwych zero, liczba nieletnich nietrzeźwych odwiezionych do domu zero, liczba nieletnich odwiezionych na dział detoksykacyjny zero, liczba nieletnich zatrzymanych w pomieszczeniach policyjnych zero. Wobec tego, na jakiej podstawie dokonano uważam tej oceny niesprawiedliwej. Albo statystyka kłamie, albo jest napisana nieprawda. O tym, że młodzież z różnych imprez, młodzież nieletnia wraca pod wpływem alkoholu wiemy wszyscy. Ale nie może być napisane tylko wybiórczo, że tylko z tej jednej dyskoteki młodzież wraca w takim stanie. Co w okresie letnim z Bartnikami, co z wypoczynkiem na Pilcach, nic się nie mówi, żadnej statystki, jeśli chodzi o wyłapanie młodzieży nieletniej na innych imprezach. Uważam, że dopisanie do tej statystyki tutaj ilości zatrzymanych praw jazdy, ilości zatrzymanych niekoniecznie po spożyciu alkoholu, ilości zatrzymanych dowodów rejestracyjnych, jest to tylko statystyka, która image o pracy Komisariatu Policji, jeśli chodzi o wyniki dotyczące bezpośrednio tematu dzisiaj omawianego, są zastraszająco niekorzystne, jeśli chodzi o działalność prewencyjną Komisariatu Policji. Dziękuję.

Pani Krystyna Grot- Wysoka Rado, Szanowni Państwo ustawa o wychowaniu w trzeźwości i alkoholizmowi wyraźnie mówi o tym, że należy program skonstruować, który powinien się składać z oceny stanu problemów alkoholowych i została zrobiona ta ocena problemów alkoholowych. Jeżeli chodzi proszę Państwa, ona bardzo dokładnie została zrobiona i jeżeli chodzi o dyskoteki, to się domniema tą sytuację, że może się tam tak dziać. Dlatego to jest taki już punkt, że no trzeba już szczególną uwagę zwrócić na, na tą dyskotekę, bo może być taka sytuacja. Zrobiona jest bardzo dokładna ocena stanu problemów alkoholowych na terenie naszej Gminy, natomiast, jeśli chodzi o dane, ja z komisją szczególnie właśnie żeśmy zażyczyli sobie z Komisariatu Policji dane odnośnie alkoholu jak wygląda i młodzieży. Liczba nieletnich podejrzanych o popełnienie przestępstw, w tym pod wpływem alkoholu jest zero i dobrze i nawet, gdy ankieta skazuje, że w danej szkole, prawda, dzieci mogą kłamać prawda, z ankiety wynika, ze no występuje alkoholizm wśród młodzieży i dzieci, że występuje zagrożenie narkomanii, może i występuje. Pytania różne tu Pani pedagog, może dokładne odpowiedzi na te pytania. Jest pokazana również ankieta jak wygląda sytuacja w naszej gminie z młodzieżą, jest to szczegółowa, proszę zwrócić uwagę, diagnoza nasza problemów alkoholowych. I dalej jest taki punk też, który zażyczyłam sobie od Policji, liczba nieletnich nietrzeźwych zero, ja sobie sama takich danych nie wymyśliłam, ja mam dane z Komisariatu Policji za 2006 rok. I to w tym akurat punkcie takie dane życzyliśmy sobie odnośnie nieletnich. Liczba nieletnich nietrzeźwych odwiezionych do domu zero, i dobrze dzięki Bogu, że nie ma takich sytuacji, ale jest pokazane, że komisja w tym temacie prosi sobie takie dane, o nieletnich przede wszystkim nam chodzi. Liczba nieletnich zatrzymanych w pomieszczeniach Policyjnych też zero, no i dobrze i takie dane są pokazane w ocenie. Proszę bardzo.

Pan radny Dominik Krekora- to znaczy nie jest napisane, że może być spożywane, tylko jest spożywany alkohol, jest spożywany alkohol. Natomiast dalej w tym sprawozdaniu, tutaj ja nie mam zastrzeżenia do pracy komisji. Natomiast proszę państwa, jeżeli ankieta przedstawiona w tej uchwale mówi, że wśród uczniów Gimnazjum 28% to abstynenci, tzn. 72% pije, to się mówi, ale nie chodzi o to, 28%, a wśród młodzieży ponad gimnazjalnej tylko 5% abstynentów, to reszta to jest, kto, a wyniki przedstawione przez Komisariat Policji, ze jest 100% abstynentów, że nie ma w ogóle problemu, jeśli chodzi o Gminę Kamieniec, spożywania napojów alkoholowych, no coś tu nie gra.

Pan Radny Jacek Różycki- ja mam jeszcze takie pytanie, bo mamy tutaj całe sprawozdanie i ocenę i tutaj jest ocena stanu problemów alkoholowych i narkomanii. Ja bym chciał, żeby Pani przeczytała tą całą ocenę …….

Pani Krystyna Grot- na terenie Gminy zamieszkałych jest 8.713tys. mieszkańców, w tym 4.443 tys. kobiet i 4.270 tys. mężczyzn. Dzieci i młodzieży do 18 roku życia jest 1.761tys., w Szkołach Podstawowych na terenie Gminy uczy się 545 dzieci, w Gimnazjum Publicznym uczy się 377 dzieci, a w Zespole Szkół Ponad Gimnazjalnym 320 uczniów. Istotnym problemem naszej Gminy jest duże bezrobocie, w Powiatowym Urzędzie Pracy w Ząbkowicach Śląskich z terenu naszej Gminy zarejestrowanych jest 1.021 osób, w tym 580 kobiet z prawem do zasiłku dla bezrobotnych jest 154 osoby, w tym 68 kobiet. Limit punktów sprzedaży napojów alkoholowych powyżej 4.5 % z wyjątkiem piwa, przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży przyjętej uchwałą Rady Gminy wynosił 35, a limit punktów sprzedaży napojów alkoholowych powyżej 4.5% z wyjątkiem piwa, przeznaczonych do spożycia w miejscu sprzedaży wynosi 17. W Gminie sprzedaż napojów alkoholowych powyżej 4.5% z wyjątkiem piwa przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży prowadzi 32 punkty, a w czterech punktach prowadzona jest sprzedaż napojów alkoholowych powyżej 4.5% z wyjątkiem piwa, przeznaczonych do spożycia w miejscu sprzedaży.

Pan Radny Jacek Różycki – i to jest stan problemów alkoholowych w naszej gminie. Dziękuję.

Pani Krystyna Grot – ale my przedstawiamy cały stan punktów, które istnieją na terenie Gminy i mi się wydaje, że to powinno być wpisane.

Pan Radny Jacek Różycki -…. A nie stan problemów alkoholowych, jakie występują w naszej gminie…..

Pani Krystyna Grot- przypomina się, jaki jest limit punktów sprzedaży napojów alkoholowych. To jest taka krótka charakterystyka do oceny.

Pani Pedagog Gimnazjum Urszula Marszałek - ………………….. jest prowadzona wstępna diagnoza i pytanie brzmiało czy któryś z uczniów miał kontakt, czy próbował alkoholu w postaci napojów alkoholowych, czy to jest piwo, wino prawda, które mają tę samą substancje chemiczną pomimo innego waloru smakowego. I owszem uczniowie zaznaczali, że kosztowali piwo, kosztowali wino prawda i często przy okazjach prawda rodzinnych, sylwestrowych, świąt gdzie nawet byli częstowani przez swoich rodziców, lampką wina. I jeżeli on miał kontakt już z alkoholem to myśmy zaznaczyli po prostu, że no ten uczeń spożywał. Natomiast w grupie osób 28% byli uczniowie, którzy w ogóle nie próbowali alkoholu. I to o to chodziło, nie mówimy tutaj o jakimś alkoholizmie, tylko mówimy o eksperymencie. Niestety nie czarujmy się proszę państwa dzieci eksperymentują i ten wiek inicjacji obniża się do 13 roku życia. To nie jest tylko na naszym terenie, naszej Gminy, to jest problem naszej Gminy, ale jest to problem ogólnie całego naszego kraju. Ja te wyniki porównywałam, proszę państwa z wynikami ogólnokrajowymi i niestety tak to wygląda. One są porównywalne z wynikami naszej Gminy. Dziękuję.

Pan Michał Prochera- jeżeli chodzi o sprawę alkoholu i narkomanii jest tutaj bardzo wysoko ocenione, po prostu jest tego bardzo dużo. Nie znaleziono przyczyn, dlaczego i tak dużo spożywa się alkoholu. Również tutaj chcę powiedzieć, napisane tutaj, jeżeli dobrze zrozumiałem, ze w Szkole Ponad Gimnazjalnej to jest duży odsetek……nie wiem ile tam ponad stan, może się przesłyszałem. Tam prawdopodobnie jak jest 1%, 2 to tego to nie potrafią prawda zobaczyć, tam nie ma alkoholu. Drugi raz, alkohol, że tak powiem jest bardzo łatwo dostępny, sprzedaje się nawet osobą nietrzeźwym, sprzedaje się i młodzieży tego nikt nie sprawdzał i nie podano tutaj, w których sklepach i jak, i dlatego trzeba było by nad tym coś popracować. Pije się alkohol nieraz się jedzie nie tylko w naszej gminie gdzie indziej na zewnątrz sklepu, na zewnątrz placówki. No trudno jest tu powiedzieć czy tam jest przeznaczone miejsce spożywania alkoholu, czy nie. Jeżeli nie jest Policja powinna na to zwracać uwagę. Poza tym, jeżeli się daje alkohol na kredyt to nie ulega wątpliwości, powinno być jakieś hasło, żeby nie dawać, takie jakieś hasło „ kredyt umarł, kryzys żyje, kto nie płaci ten nie pije”, to nie może się on zadłużać ten pijak, bo pijak się zadłuży to on wcześniej czy później musi oddać i może nawet w domu brakować troszeczkę tych pieniędzy. Nie chciałbym się tu rozwodzić ile, nie moja tu jakby to powiedzieć kompetencja w tym, ale chciałbym taką krótką uwagę powiedzieć, Szkoła Ponad Gimnazjalna nie ma tam alkoholu, przepracowałem tam 10 lat i tam tak pilnują, chodzą krok w krok i dlatego nie chodzi, że tam jest 100%, bo trzeba by było to sprawdzać, ale maluśko. No i trzeba by było właśnie te punkty, te miejsca takie ogniska, gdzie sobie wychodzą gadają wygodnie polikwidować. To jednak ma duże znaczenie, nietrzeźwym nie sprzedawać. To na to trzeba zwracać uwagę i żeby prawda Policja, czy nawet jakieś doniesienia robić do Policji, do radnych, sołtysów i innych to da  jakiś efekt. Jeżeli chodzi o narkotyki to takich ognisk nie zauważyłem, tzn. nie słyszałem żeby były, no, ale zdarzają się nie ulega wątpliwości. Dziękuję, ja tylko tyle i przepraszam, że może się tak wkręciłem.

Pan Radny Powiatu Witold Rogowski – Wysoka Rado, zaproszeni goście ja chciałem tylko Państwu przytoczyć część z ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi i nawiązać tym samym do wystąpienia Pana Prochery. Rzeczywiście to, co Pan zauważył to nie tylko Pan zauważył, że blisko placówek handlowych, które trudnią się sprzedażą alkoholu, różnego rodzaju spotyka się ogólnie powiedzmy ludzi spożywających alkohol. Jest na to oczywiście rada. Ustawa wyraźnie mówi, ja tylko przytoczę może nie wszystkie punkty, ale te, które odnoszą się tylko do tego problemu, co teraz jest poruszany. Zezwolenie na sprzedaż alkoholu organ zezwalający cofa w przypadku i tu są wymienione szczególne punkty, jest tych punktów dosyć dużo mianowicie ok. 7, ja tylko przytoczę niektóre, a więc po pierwsze, organ zezwalający cofa w przypadku 1. nieprzestrzegania określonych w ustawie zasad sprzedaży napojów alkoholowych w szczególności a) sprzedaży i podawania napojów alkoholowych osobom nieletnim, nietrzeźwym, na kredyt lub pod zastaw, b) sprzedaży i podawania napojów alkoholowych z naruszeniem zakazu określonym w art. 14 ust. 3i4, nieprzestrzegania określonych w ustawie warunków sprzedaży napojów alkoholowych, powtarzającego się, co najmniej dwukrotnie, to jest istotne, powtarzającego się, co najmniej dwukrotnie w okresie 6 miesięcy, w miejscu sprzedaży lub w najbliższej okolicy, mam na myśli w najbliższej okolicy punktów sprzedaży, zakłócania porządku publicznego w związku ze sprzedażą napojów alkoholowych przez dany punkt sprzedaży, gdy prowadzący ten punkt nie powiadamia organów powołanych do ochrony porządku publicznego. Wiec nic się nie będzie działo w przypadku, kiedy prowadzący ten punkt zawiadamia, krótko mówiąc Policję, i Policja interweniuje, oczywiście to ma w swojej dokumentacji i komisja wydając np. zezwolenie, czy ponawiając zezwolenie na koncesje tak zwaną na sprzedaż alkoholu ma wgląd w kartotekach Policyjnych i tutaj bez żadnych skrupułów może takie zezwolenie prawda albo przedłużyć albo wydać nowe. No i tam są dalsze punkty mówiące o tym, że wiadomo, kto wprowadza do sprzedaży napoje alkoholowe pochodzące nielegalnych źródeł, to też się mu zabiera i tak dalej. Ale ja chciałem się tu skupić na tym, co powiedziałem, w związku z powyższym, jeżeli ktoś z prowadzących punkt sprzedaży niejednokrotnie się niecierpliwi, że rozpatrywanie jego wniosku trwa dosyć długo, to ja jako nowy członek komisji stwierdzam, że wychodzi to z przyczyny takiej, że komisja bardzo dokładnie bada te wszystkie czynniki pod tym kontem i dopiero opiniuje, czy Pan Wójt, czy Burmistrz, zależy, na jakim terenie jesteśmy prawda, wydaje koncesje, czy też nie wydaje koncesji. Także tutaj nie trzeba winić członków komisji za jakieś tam przedłużenie, to nie jest praca celowa, tylko praca dokładna. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Rady Gminy- skoro jest pan członkiem komisji antyalkoholowej, to mam do Pana pytanie, czy na terenie Gminy odnotowano takie przypadki, o których Pan wspomniał.

Pan Radny Powiatu Witold Rogowski – dzisiaj na komisji, nie znam treści tego pisma, dzisiaj na komisji się zapoznam z tą treścią, czy Pani pełnomocnik może zna treść, może odpowiedzieć na to…

Pani Krystyna Grot – została ta sprawa przekazana na komisję…. Opinia jest pozytywna..

Pan Radny Powiatu Witold Rogowski – wiec opinia jest pozytywna Policji, także, jeżeli chodzi tu o ten przypadek…

Przewodniczący Rady Gminy – rozumiem, że komisja wyda taką opinię.

Pani Krystyna Grot – tak wyda taką opinię.

Pan Dyrektor Szkoły Podstawowej Rudolf Wójcik- Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, Pnie Wójcie, Szanowni Państwo, problem alkoholizmu i problem narkomanii, ale tutaj mówimy o alkoholizmie jest problemem społecznym. Wydaje mi się, że sprawa ilości punktów sprzedaży, sposobu wydawania, miejsc kupienia jest jakby sprawą wtórną, oczywiście ona może utrudnić kupienie przez młodzież alkoholu, ale przede wszystkim trzeba spojrzeć na to z punktu widzenia przyczyny. Myślę, że tutaj w programie tak wspaniale przedstawionym przez Gimnazjum pt. „Mur”, młodzież jasno powiedziała, dlaczego sięga po alkohol, dlaczego sięga po narkotyki, dlaczego szerzy się agresja, przemoc i to agresja, przemoc nie tylko słowna, ale również czynna jest również czymś spowodowana. Najprostszą formą jakby tego, aby zapomnieć o problemach, które nurtują młodzież są właśnie narkotyki, jest alkohol, ale powinniśmy stworzyć alternatywę, powinniśmy dać dzieciom i młodzieży szansę typowo, dlatego, że najgorszą formą właśnie jest w ogólnym pojęciu używki. Ale chcę również powiedzieć o innej sprawie, o tej, o której może często zapominamy, mianowicie żadna instytucja, ani szkoła, ani Policja, ani inne instytucje, które sprzyjają czy pomagają likwidowaniu czy przeciwdziałaniu alkoholizmowi, nie zrobią wiele, jeżeli rodzina ta podstawowa komórka i społeczeństwo nie będą na to szczególnie zwracać uwagę. Szkoła i instytucje wspomagają i powinny wspomagać rodzinę poprzez działania profilaktyczne, co wydaje mi się, że w naszej gminie robimy to od wielu lat bardzo dobrze. Myślę również, dlatego też ten wynik, o którym tutaj na Sesjach Rady, ale również na komisjach, o którym my mówimy jest taki, jaki jest, oczywiście, o czym mówiliśmy wcześniej kontakt młodzieży z alkoholem w naszych tych statystykach, które zostały przedstawione jest problemem szerszym w szkole tego nie stwierdzamy to jest bardzo ważne, ta przestrzeń wolna, gdzie mam na myśli tutaj tereny szkoły jest pod kontrolą, my staramy się eliminować miejsca, gdzie to spożycie mogłoby następować. I myślę, że to jest naprawdę bardzo ważne, ale nie da się wszędzie młodzieży zabronić. Bo nawet, jeżeli wszystkie punkty zamkniemy w Kamieńcu, to przecież organ komisji dobrze wie, próbowali to już Amerykanie robić, no będzie się szerzyło podziemie alkoholowe, co jest o wiele gorsze niż otwarta i pod kontrolą sprzedaż alkoholu. Świadomość musimy zmienić młodzieży, aby dla nich alternatywą nie był alkohol i narkotyki. Dlatego też pozwolę sobie jakby wrócić do tematu, który jest szerszy, mianowicie wydaje mi się, że powinniśmy wrócić jakby do sprawy, która jest sprawą ogólnopolską, do społeczeństwa obywatelskiego, to tego, aby reagowali wszyscy na nie tylko nadużywanie, czy picie alkoholu, ale na wszystką nieprawidłowość, którą spotykamy na ulicy, na dyskotece, w sklepie. O tym nie może tylko myśleć szkoła, nauczyciel, ale także obywatel i myślę, że tą świadomość obywatelska, o której tu czasami mówimy powinnyśmy kształtować już od najmłodszych lat. I to się również powinno jakoś wykorzystać, przepraszam, że o tym mówię, ale chcę wykorzystać tutaj również tą dzisiejszą Sesję, powinniśmy również omówić w szerszym gronie, mówię w naszym oświatowym, jak my mamy robić to w szkole, jak my mamy robić w szkole, aby nasze młode pokolenie, nie było pokoleniem, które boi się reagować na właśnie te zachowania, o których tu dzisiaj mówimy. Dlatego pozwolę sobie Wysokiej Radzie zaproponować coś, co myślę, ze warte jest pochylenia się nad tym, mianowicie twierdzę, że te działania, które my podejmujemy w naszej gminie poprzez instytucje, o których mówiłem wcześniej, przynoszą efekty, ale o wiele większe efekty przyniosą efekty systemowe, bo one są jakby dzisiaj najbardziej istotne i efekty są o wiele lepsze. Dlatego też chciałbym zainteresować Wysoką Radę i myślę, że nie tylko Wysoką Radę, takim zagadnieniem jak powołanie Gminnego Centrum Wspierania Dzieci i Młodzieży, skreśliłbym to w sposób taki, że trzon główny jakby tej rady byłoby to ciało społeczne wspierające Komisję Oświaty Rady Gminy, wspierające szkoły w tym zakresie systemowym i inne instytucje systemowym rozwiązywaniu problemów, gdzie celem szczegółowym tutaj takim głównym byłoby wspomaganie finansowe i merytoryczne oraz promocyjne dzieci i młodzieży naszej Gminy byłaby to alternatywa na to żeby można było przeciwdziałać wszystkim negatywnym skutkom, o których dzisiaj mówiłem nie tylko alkoholizmu i narkotykach, ale i szeroko pojętej agresji i przeciwdziałaniu wszelkim nieprawidłowościach, które występują u dzieci i młodzieży. Ta struktura byłaby może następując, na czele tego Centrum może stać osoba, która znałaby ten problem, która chciałaby się zająć tym problemem, aby w skład niej mogliby wejść również przedstawiciele nauczyciele wszystkich szkół, przedszkoli i też Zespołów Wspierania Uzdolnień, pedagog szkolny, przewodniczący Rady Rodziców, przewodniczący Samorządów Uczniowskich, przedstawiciele Gminnego Centrum Kultury, no to jakby spektrum jest bardzo szerokie, powinni się znaleźć wszyscy ci, dla których dobro dzieci i młodzieży naszej Gminy jest najważniejsze. I teraz na koniec obszary pracy Centrum, czy tego ciała, o którym mówię byłyby następujące i …. Byłyby alternatywą działania tej patologii, która się szerzy w każdym społeczeństwie. Byłby obszar wspierania socjalnego, mianowicie opracowanie standardów obowiązujących w gminie w zakresie żywienia, opieki zdrowotnej, pomocy materialnej, profilaktyce pozyskiwania środków z instytucji pozarządowej np. Pajacyk, Caritas tych instytucji jest coraz więcej aż do środków unijnych włącznie. Obszar wspierania uzdolnień i promocji byłby identyfikowanie uzdolnień, fundowanie stypendiów dla wybitnie zdolnych, pozyskiwanie środków na zajęcia pozalekcyjne i różnego rodzaju fundacje. Promocja i wyróżnienie najlepszych uczniów ze szkół, wyróżnienie rodziców i wypracowywanie strategii współpracy  z rodzicami, pomocy przez finansowanie i organizację, współpraca szkół i instytucji wspierających szkoły w Gminnym Centrum Kultury oraz innymi instytucjami. Myślę, że byłyby to działania w jakiś sposób, w jakiś sposób one by, systemowy, które pozwoliłyby na określenie kierunków działań dla wszystkich instytucji, które wspierałyby właśnie dzieci i młodzież i przeciwdziałałby właśnie tym wszystkim sprawom, czy tej patologii, o której mówimy dzisiaj, której na szczęście nie ma w naszej gminie, ale musimy również profilaktycznie działać tym kierunku. Dziękuję bardzo.

Pan Radny Stanisław Wichrowicz – ja mam takie pytanie do Pana z Komisji Alkoholowej czy mógłby nam Pan przedstawić plan działalności Pańskiej Komisji Przeciwdziałaniu Alkoholowi oraz Narkomanii mających na celu zmniejszenia spożycia alkoholu lub też narkotyków …………….. działania danej komisji raz. Dwa czy Państwo przewidujecie w swojej działalności kontrolę placówek alkoholowych w sprzedaży, czy Państwo będziecie brać udział w kontrolach ……….gdzie się spożywa narkotyki, czy tylko państwa praca będzie polegać na ocenianiu i tak później, komu dać koncesję. Dziękuję bardzo.

Pani Krystyna Grot- tak. Proszę Państwa ja chciałam powiedzieć, że ten program, który został przedstawiony Państwu Radzie, Wysokiej Radzie został przygotowany przez tamtą Komisję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, z dniem 20 marca 2007 roku zarządzeniem Wójta została powołana nowa Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na pewno zostanie przygotowany regulamin działania nowej Komisji, który zostanie wspólnie opracowany już z nową Komisją i na pewno takie działanie będzie. Tak jak mówiłam, aby dokonać kontroli placówek handlowych i gastronomicznych Wójt musi wydać upoważnienia dla Komisji kontrolującej i takie kontrole na pewno będą dokonywane w 2007 roku. Dziękuję.

Pan Radny Stanisław Wichrowicz – Szanowna Pani Grot regulaminów to ja mam mnóstwo mi chodzi o plan pracy, czym ta Komisja będzie się zajmować, konkretnie, przykładowo Komisja Oświaty zajmuje się problemami wszystkich ośrodków, Komisja Rolnictwa rolniczymi…….., a czym Komisja Alkoholowa, konkretny plan działania………. Zmniejszenie spożycia alkoholu, a także narkotyków.

Pan Radny Powiatu Witold Rogowski-  Wysoka Rado, Panie Radny Wichrowicz skoro zostałem wywołany do tablicy, chcę Pana poinformować, że Pan ma w ręku projekt uchwały Rady Gminy w Kamieńcu Ząbkowickim w sprawie uchwalenia gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz przeciwdziałaniu narkomanii na 2007 rok. Jeżeli to Pan analizował jako prace domową, to tam właśnie w tym projekcie uchwały jest zarys, plan działania tej Komisji. Jeżeli chodzi o szczegóły to one są opracowywane na podstawie właśnie tej uchwały. Więc zadaniem Państwa jako Rady dzisiaj jest przyjąć lub odrzucić ten projekt uchwały. Jeszcze no nie będę cytował, punktował, co ten projekt zawiera, jeżeli już Pan twierdzi, że nie ma na dzień dzisiejszy programu, więc Panu mówię, że taki program jest, są wymienione cele, jakie są warunki konieczne do osiągnięcia tych celów, jakie są zadanie gminnego programu zwiększenia dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dal osób uzależnionych od alkoholu, dalej problem zapewnienia rodzinom, w których występują problemy alkoholowe pomocy społecznej a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie, proszę Pana, prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych, w szczególności dla dzieci i młodzieży w tym prowadzenie zajęć pozalekcyjnych i sportowych, a także działań na rzecz dożywiania dzieci uczestniczących w pozalekcyjnych programach opiekuńczych i wychowawczych, wspomaganie instytucji działalności stowarzyszeń i osób fizycznych służących rozwiązywaniu problemów alkoholowych, podejmowanie interwencji w związku z naruszeniem przepisów określonych w art. 13 i 15 ustawy, oraz postępowanie przed sądem w charakterze oskarżyciela publicznego, dalej zadania w zakresie narkomanii też są wymienione środki realizacji tego problemu, no i na końcu mamy uzasadnienie. Myślę, że jest to dla Wysokiej Rady dzisiaj wyzwanie, czy ta uchwała, bo to w gesti Państwa leży, zostanie przegłosowana tak lub nie. Wiec jeszcze raz powtarzam, ten program jest zawarty w projekcie tej uchwały. Dziękuję bardzo.

Pan Radny Stanisław Wichrowicz – Panie Rogowski niech Pan przeczyta, w projekcie gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz przeciwdziałaniu narkomanii. Gminny program profilaktyki nie realizuje tylko Komisja Gminna, ale realizują ją pedagodzy, którzy mają………………….  Pan  pomylił Komisję z Gminą, chociaż ta Komisja działa, my znamy, bo my to, co roku omawiamy, i nigdy się nie mogę doczekać każdego kroku dalej Komisji i dzisiaj pomyślałem, że Pan nie będzie mącił nas, tylko Pan powie to, to, to zrobimy tu to tu zrobimy. To jest ogólny plan, mi chodzi o Komisję, Komisja nie jest ogólnym takim działem, który by to tworzył, to się tworzyło przez odrębnych ludzi. Dziękuję.

Pan Radny Krzysztof Cieliński- ja mam dwa pytania, może pierwsze to chciałbym może poznać członków Komisji, jeżeli to jest nowa Komisja, a drugie pytanie to jest, na jakiej podstawie wybiera się kandydatów na członków Komisji, czy to są jakieś kryteria określone, czy z, nie wiem.

Pani Krystyna Grot- Szanowni Państwo Pan Radny Wichrowicz zwrócił się o zadanie Komisji i te zadanie Komisji są ujęte w Gminnym Programie i one mówią tak: 1) podejmowanie interwencji, to są zadania Komisji ustawowe, o których mówi ustawa, podejmowanie interwencji w stosunku do osób naruszających ustawowy zakaz spożywania alkoholu, podejmowania interwencji w związku z naruszeniem zakazu reklamy i promocji napojów alkoholowych oraz zakazu sprzedaży alkoholu osobom niepełnoletnim i nietrzeźwym, występowanie do sądu w charakterze oskarżyciela publicznego, opiniowanie przez Gminną Komisję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych wniosków w sprawie wydania zezwoleń na sprzedaż alkoholu to są zadania ustawowe Komisji i Komisja Rozwiązywania Problemów podejmuje te zadania i prowadzi te zadania i ta kontrola będzie prowadzona, zostanie teraz opracowany nowy regulamin pracy Komisji, być może, że pewna część członków Komisji, nie umiem tego powiedzieć, bo się wspólnie spotkamy, pewna część członków Komisji będzie się tylko zajmowała kontrolą placówek handlowych i gastronomicznych, a pozostała część członków tylko i wyłącznie tymi tu zadaniami. I to są te zadania tak jak Państwu powiedziałam ustawowe i tym się Komisja zajmuje. Natomiast, jeżeli chodzi o skład nowej Komisji z dniem 20 marca tego roku Wójt Gminy swoim zarządzeniem doprowadził do nowej Komisji w skład Komisji wchodzi Aleksander Albrecht- Przewodniczący Komisji, ja jestem sekretarzem Komisji, Pani Anna Wytoszyńska- członek Komisji, Pani Janina Zając- członek Komisji i Pan Witold Rogowski- członek Komisji. I ustawa również o tym mówi, że Wójt ma takie prawo swoim zarządzeniem powołać skład Komisji, i taki skład został powołany. Dziękuję.

Pan Radny Krzysztof Cieliński – jakimi kryteriami się Pan kierował wybierając Komisję.                                                                                          

Wójt Gminy- Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, Szanowni Państwo podsumowując temat naszej dzisiejszej Sesji należ