Protokoły V kadencji 2006-2010

Protokoły z obrad Sesji Rady Gminy

 
data publikacji:  17-01-2008 | 14:31
data ostatniej modyfikacji:  01-03-2010 | 12:14
data wytworzenia dokumentu:  28-12-2007
P R O T O K Ó Ł NR XIV/07 Z SESJI RADY GMINY W KAMIEŃCU ZĄBKOWICKIM ODBYTEJ W DNIU 28 GRUDNIA 2007 R.

P R O T O K Ó Ł  NR XIV/07

Z SESJI RADY GMINY W KAMIEŃCU ZĄBKOWICKIM

ODBYTEJ W DNIU 28 GRUDNIA  2007 R.

 

 

Godzina rozpoczęcia   10.10

Godzina zakończenia  15.10

 

Miejsce Sesji Gminne Centrum Kultury w Kamieńcu Ząbkowickim.

 

 

W Sesji Rady Gminy uczestniczyło 14 Radnych, oraz goście zaproszeni tj. Wójt Gminy Marcin Czerniec, Komendant Komisariatu Policji Pan Arkadiusz Szmytkowski, Kierownik Kamienieckiego Zakładu Wodociągów i Kanalizacji Pan Ryszard Kleniu, Prezesi Ochotniczych Straży Pożarnych, Prezesi Klubów Sportowych, Przewodniczące Kół Gospodyń Wiejskich, Opiekunki Świetlic Środowiskowych i Wiejskich, Dyrektorzy Szkół i Przedszkoli, sołtysi oraz przewodniczący rad sołeckich, Kierownicy Urzędu Gminy i jednostek podległych, mieszkańcy Gminy.

 

 

Obrady Sesji otworzył Przewodniczący Rady Gminy Pan Bogusław Kitliński stwierdzając obecność 14 Radnych, przy której mogła obradować i podejmować uchwały Rada Gminy.

 

Przewodniczący Rady Gminy zapoznał z proponowanym w zaproszeniach porządkiem obrad Sesji, a był on następujący:

 

 

      1.  Otwarcie Sesji Rady Gminy.

2.  Przyjęcie protokołu z XIII  Sesji Rady Gminy odbytej w dniu 31 

     października 2007r.

3.  Budżet Gminy na rok 2008.

     - wystąpienie Wójta Gminy

     - wystąpienie Przewodniczącej Komisji Budżetu i Rozwoju  

     Gospodarczego Rady Gminy

     - dyskusja

4.  Działalność Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej i 

     zamierzenia na lata następne.

     - wystąpienie Dyrektora Zakładu Gospodarki Komunalnej i 

     Mieszkaniowej

     - dyskusja 

5.  Podjęcie uchwał.

6.  Sprawozdanie Wójta Gminy z działalności między Sesjami.

7.  Sprawozdanie z pracy Komisji Rewizyjnej Rady Gminy między Sesjami. 

8.  Zapytania i wolne wnioski oraz odpowiedzi na nie.

9.  Zakończenie obrad Sesji Rady Gminy.

 

Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Kitliński- spytał czy ktoś  z   Państwa Radnych ma uwagi do zaproponowanego porządku obrad.

 

Rada Gminy w głosowaniu jawnym jednogłośnie przyjęła porządek obrad XIV Sesji Rady Gminy.

 

Ad. 2

 

Rada Gminy w głosowaniu jawnym jednogłośnie przyjęła treść protokołu XIII Sesji Rady Gminy odbytej w dniu 31 października 2007r.

 

 

Ad. 3

 

Wójt Gminy- dziękuję bardzo, witam wszystkich Państwa bardzo serdecznie na tej szczególnej Sesji Rady Gminy kończącej zarazem nasz rok 2007. Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, Szanowni Państwo dzień dzisiejszy jest dniem szczególnym, szczególnym zarówno dla całej Rady Gminy, jak również dla wszystkich mieszkańców Gminy Kamieniec Ząbkowicki. Na czym ten szczególny charakter dzisiejszego dnia polega, polega przede wszystkim na tym, że Państwo Radni będą dziś pochylać się nad najważniejszym aktem prawa miejscowego, który jest w ciągu danego roku budżetowego realizowany przez Wójta Gminy, mówię tutaj o budżecie. W ciągu całej kadencji Rady Gminy tylko 4 razy głosuje się nad tym najważniejszym aktem, uchwała ta w sposób szczególny dotyka przecież naszych mieszkańców, a dobro mieszkańców jest celem nadrzędnym dla każdego samorządu i w myśl tej zasady sprawujemy wszyscy te właśnie oto mandaty powierzone przez społeczeństwo. Szanowni Państwo projekt budżetu na rok 2008 przedstawia się następująco, projekt ten został skonstruowany i przedyskutowany na Komisjach Rady i stanowi on dzisiaj to finalne zwieńczenie naszej kilku miesięcznej pracy, która zaowocowała sformułowaniem właśnie tego aktu prawa miejscowego. Szanowni Państwo dochody budżetowe na rok 2008 będą wyrażały się następująco jest to kwota 18.344.432 zł., natomiast wydatki budżetu będą zamykać się kwotą 17.651. 377zł. na dochody budżetowe w największej mierze składają się takie pozycje jak subwencje w wysokości 35,7%, na drugim miejscu są to dochody z podatków i opłat, które stanowią dochody własne Gminy na poziomie 22,8 %, dotacje w wysokości 17,3 %, udziały w podatku dochodowym, który budżet Gminy zasili w % udziale 14,6 %. Dochody z majątku Gminy będą wyrażały się % 6,7 , oraz pozostałe dochody na poziomie 2,7%. Łącznie jest to kwota 18.344.432zł. jak powiedziałem już na wstępie. Natomiast w strukturze wydatków największą pozycją jest pozycja oświaty i wychowania tutaj budżet Gminy Kamieniec jest spożytkowany w 41,5% jest to pozycja oczywiście najwyższa, ale jednocześnie i uzasadniona, gdyż tak jak Państwo wiecie, wiedzą o tym wszyscy oświata stanowi największy filar każdego budżetowego samorządu, a jest to dla nas wszystkich, dla naszego społeczeństwa rzecz bardzo istotna gdyż wychowanie nowego pokolenia mieszkańców jest kwestią priorytetową. Szanowni Państwo każdy budżet przede wszystkim jest interesujący z punktu widzenia wydatków, wydatków, które będą ponoszone na rzecz naszego lokalnego społeczeństwa przez cały rok budżetowy. Jak wiadomo budżet zawsze jest budżetem kompromisu, nigdy nie można sprostać wszystkim oczekiwaniom i zawsze trzeba mieć świadomość tego, że pewne obszary i pewne dziedziny mogą być niedofinansowane, bo przecież nie ma takiej kwoty, którą nie można byłoby wydać, jak również nie ma takiej kwoty, która nie mogła by się zmieścić w kieszeni, jest to oczywiste i nie wymaga to żadnego komentarza. Natomiast w naszym budżecie na 2008 z tych najistotniejszych wydatków, które będziemy ponosić przede wszystkim mam tutaj na uwadze wydatki inwestycyjne, inwestycyjne, które doprowadzą do poprawy jakości życia naszego społeczeństwa oraz również do poprawy bezpieczeństwa naszego społeczeństwa. Szanowni Państwo w kwestii wydatków, które będą kształtowały się w obszarze poprawy bezpieczeństwa i jakości życia mieszkańców mówimy tutaj o nakładach na budownictwo komunalne. Planujemy ażeby w roku 2008 rozpocząć duże zadanie inwestycyjne pod nazwą budowa budynków komunalnych, które to zadanie będzie również możliwe o dofinansowanie ze środków Ministerstwa Budownictwa planujemy tutaj przeznaczyć w roku 2008 kwotę pół miliona zł. na rozpoczęcie tego zadania będzie ono obliczone na 3 następne lata. W kwestii remontu budynków komunalnych całej substancji, która jak wiadomo w gminie Kamieniec wymaga stałego remontu, gdyż niedofinansowania, niedoszacowania są w naszej gminie istotne i widoczne. Planujemy też aby przeznaczyć na remont elewacji budynków komunalnych kwotę 100tys. zł., która to kwota pozwoli na wyremontowanie kilku kamienic tych najbardziej zniszczonych na terenie Gminy Kamieniec. Ponadto planujemy ażeby w obszarze działalności ZGKiM również wygospodarować kwoty na bieżące remonty, jak również remonty, które poprawią wizerunek poszczególnych budynków komunalnych. Drugim ważnym zadaniem, które będzie realizowane na obszarze Gminy Kamieniec jest to dalsza budowa chodnika pomiędzy Kamieńcem II a Kamieńcem I, kwota ta, którą samorząd przeznaczył w wysokości 100tys. zł. będzie również zasilona o dalszą kwotę 100tys. zł. dofinansowania Zarządu Dróg Powiatowych, generalnie mówimy tu o budżecie Starostwa Powiatowego w Ząbkowicach. Ponadto planujemy tez ażeby dofinansowanie mogło się również odbyć na remont drogi w Suszce, tutaj gmina zamierza przeznaczyć kwotę 50 tys. zł. na remont tej drogi, a drugie 50 może być dofinansowane z Zarządu Powiatu. Kolejną bardzo ważną inwestycją jest przebudowa, a w zasadzie budowa nowej drogi w raz z instalacją kanalizacji burzowej przy ul. Sadowej w Kamieńcu Ząbkowickim tutaj planujemy wydatkować kwotę około 20 tys. zł. Ponadto będziemy też przeznaczać stosowne środki na przygotowanie dokumentacji pod nowe zadania inwestycyjne, a mam tutaj na myśli przebudowa drogi wewnętrznej do gospodarstw domowych i gruntów rolnych przy ulicy Bocznej i Piaskowej w Kamieńcu Ząbkowickim jest to kwota rzędu 10 tys. zł. oraz odbudowa i przebudowa drogi wewnętrznej do gospodarstw domowych przy ul. Krzyżowej w Kamieńcu Ząbkowickim jest to również kwota 10 tys. zł. Kolejnym zadaniem, które planujemy zrealizować w roku 2008 jest dodatkowe wyremontowanie części ulicy Mostowej, zadanie, które udało nam się wspólnie zrealizować w roku bieżącym cieszy oko naszych mieszkańców i jest bardzo dobrze odbierane, natomiast są tam jeszcze istotne potrzeby, które trzeba wykonać i zrealizować te zadania, dlatego też przeznaczona jest tutaj kwota 20 tys. zł. na dokończenie tych prac. Ponadto planujemy jak w każdym roku, tak i w roku 2008 remonty cząstkowe dróg, które są naszą własnością dróg gminnych i tutaj wydatkujemy kwotę 19.679 zł. na to zadanie. Ponadto zgodnie z życzeniami, z sugestiami zarówno Państwa Radnych, jak również Sołtysów planujemy ustawienie kolejnych wiat przystankowych w Doboszowicach, w Suszce, Pomianowie oraz Sosnowa Rogały. Są one bardzo potrzebne i ich obecność tam w miejscach, w których już stoją świadczy o tym, że mieszkańcy są usatysfakcjonowani i widzą poprawę bezpieczeństwa swoich dzieci, które czekają na autobus w drodze do szkoły. Ponadto Szanowni Państwo planujemy również wykonanie kolektora burzowego, jest to część prac, które będą wykonywane w ramach uzupełnienia tej sieci instalacji kanalizacyjnej na terenie naszej Gminy. Chciałbym również zwrócić uwagę, że instalacja kanalizacyjna w tej części Kamieńca, w której została wykonana wcześniej wymaga również wielu prac remontowych, prac związanych z rozbudową tej sieci i tutaj samorząd gminny planuje przeznaczyć kwotę ponad 265 tys. zł. na zrealizowanie zadania budowy części sieci kanalizacji przy ulicy Kolejowej, zadanie to doprowadzi do ostatecznego zamknięcia problemu, który funkcjonuje od wielu lat braku podłączenia pomiędzy górna a dolną częścią sieci kanalizacyjnej i będzie to również stanowiło poważny argument na plus dla poprawy jakości życia mieszkańców. Szanowni Państwo zadania inwestycyjne, które będą realizowane w gminie Kamieniec powinny też skupiać się wokół poszczególnych sołectw. Jak wiadomo te kwestie, które stanowią niejednocześnie bagaż emocjonalny powinny być spokojnie rozważane wśród grona Radnych, ażeby móc ostatecznie wypracować kompromis i dojść do konsensusu w tym względzie, a mianowicie mówię tutaj o koniczności budowy sieci wodociągowej w obszarze sołectwa Ożary oraz w obszarze sołectwa Doboszowice. Zadanie bardzo ważne, zadanie, które winno być przez samorząd Gminy Kamieniec zakończone, jednocześnie zadanie, które w wielu przypadkach budzi niepokój czy też nawet bym powiedział kontrowersję, niepotrzebnie z tego względu, bo każdy z nas tu obecnych, Państwo Radni przede wszystkim wiedzą, że te dwa sołectwa wodociągów nie mają, rzeczywiście problem ten funkcjonuje od lat i nie został rozwiązany nad czym ubolewamy, ale chcemy żeby doprowadzić do finalnego zakończenia tej inwestycji. Jak wiadomo Państwo radni mogliście się już przekonać, że te zadania, które w zasadzie jesteśmy dopiero na początku fazy rozstrzygnięcia tego zadania są trudne. Każdy mieszkaniec oczekuje wody, ale jednocześnie każdy mieszkaniec powinien mieć świadomość też pewnych kosztów jakie musi ponieść, o kosztach mało kto mówi, a są one bardzo istotne, mówimy tutaj o sprawie przyłączenia, przyłączenia do sieci wodociągowej, które to w myśl obowiązujących przepisów prawnych, ich koszt musi być poniesiony przez poszczególnego mieszkańca i dlatego właśnie uważam, ze w roku 2008 powinniśmy przede wszystkim przystąpić do rzeczowej dyskusji z mieszkańcami, która to dyskusja będzie mogła być sfinalizowana poszczególnymi oświadczeniami o poniesieniu kosztu związanego z przyłączem do sieci wodociągowej. Trzeba sobie jasno i wyraźnie powiedzieć co samorząd może zrealizować, a gdzie samorząd już środków publicznych wydatkować nie może i dlatego mieszkańcy powinni mieć świadomość właśnie tych uwarunkowań prawnych w jakich przyszło nam żyć. Na rok 2008 planujemy przeznaczyć kwotę po 50 tys. zł. na rozpoczęcie kolejnego etapu wodociągowania, ale oczywiście są to bardzo małe środki w porównaniu do nakładów inwestycyjnych, które trzeba będzie ponieść ażeby całość tego zadania zrealizować. Wiem, że część Państwa Radnych może mieć sugestię co do zbyt małej kwoty, którą przeznaczyliśmy na to zadanie, w zasadzie na te dwa zadnia, niemniej jednak tak jak powiedziałem wydatkowanie środków publicznych przede wszystkich wiąże się z dogłębną analizą i możliwością przekazania społeczeństwu tego bardzo ważnego ............... jakim jest konieczność poniesienia przez nich części kosztów, jeżeli tej dyskusji nie przeprowadzimy to jednocześnie nie możemy tutaj mówić o zaciąganiu, czy kredytów na wybudowanie całości tego wodociągu, czy tez pożyczek, które mogły by być częściowo umarzane, mówię tu przede wszystkim o pożyczce z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, która na tego typu zadania jest możliwa do wzięcia, ale oczywiście chcielibyśmy, żeby ta dyskusja, która ostatecznie zakończy się uzyskaniem 100% oświadczenia o poniesieniu wydatków na przyłącza doprowadziła do tego ażebyśmy w roku 2010 cieszyli się z wybudowanych wodociągów i w sołectwie Ożary i w sołectwie Doboszowice. Ale tak jak Państwu powiedziałem tutaj musi być kompromis wszystkich, kompromis mieszkańców, kompromis Rady i ostateczne przeświadczenie na co możemy sobie pozwolić a na co pozwolić sobie nie możemy. Szanowni Państwo wydatki jakie są ponoszone przez budżet w dużej mierze są wydatkami sztywnymi, w niektórych tylko obszarach samorząd może sobie pozwolić na pewne regulacje zwiększenia kwot, które wydatkujemy na określone cele czy też nie. Na pewno bardzo poważnym, poważnym wydatkiem w strukturze naszych wydatków budżetowych, są  wydatki związane z finansowaniem oświaty, finansowaniem administracji, z finansowaniem tych wszystkich zadań, które gmina musi zrealizować i do którego jesteśmy zobligowani przez ustawy i tutaj właściwie nie mamy żadnego pola manewru ustawodawca nakłada na nas określone obowiązki, a Rada Gminy, jak również Wójt muszą te obowiązki należycie wypełniać, gdyż jesteśmy do tego zobligowani. Na pewno w części wydatków budżetowych związanych z oświatą Rada Gminy ma pewne pole do manewru i tutaj chciałbym Państwu powiedzieć, że budżet roku 2008 jak żaden inny nie jest tak dobrze nastawiony na finansowanie oświaty, jestem zadowolony z tego, co udało nam się tutaj wspólnie wypracować w zakresie finansowania oświaty, gdyż tak jak Państwo Radni byliście świadkami mogliście to ujrzeć nie było z tym żadnych problemów. Wszystkie zadania, które musimy wykonać realizujemy i  w tym obszarze nie mamy żadnej negatywnej opinii ze strony zarówno związków zawodowych, jak i grona pedagogicznego. Cieszę się, że udało się w tym obszarze ten konsensus uzyskać. Oczywiście bardzo ważną sprawą jest również kwestia wydatków na bezpieczeństwo, bezpieczeństwo szeroko rozumiane, mam tutaj na myśli przede wszystkim jednostki Ochotniczych Straży Pożarnych i szeroko rozumianą ochronę życia społecznego. Tak jak Państwo wiecie, gdyż nie jest to przecież żadną tajemnicą jednostki Ochotniczej Straży Pożarnej na terenie naszej gminy sprawują się doskonale, tu nie możemy powiedzieć ani jednego złego zdania na temat funkcjonowania wszystkich 6 jednostek. Zarówno ich działalność bojowa, ich działalność rachunkowa, jak również ich działalność kulturalno- społeczna jest oceniana bardzo wysoko, zarówno przeze mnie, mam też nadzieję, że i przez Państwa i wyraz temu daje pozycja, która zapisana została w budżecie. Kwota ta odzwierciedla zapotrzebowanie na zarówno zakup niezbędnych środków, przeznaczono również kwoty na remonty remiz. W roku bieżącym mieliśmy trudności z wyremontowaniem remizy w Doboszowicach. Państwo Radni doskonale znacie ten problem jednostka nasza, która chce mieć nowe zaplecze nie mogła tego zaplecza wyremontować, z uwagi na brak środków. Zawsze w każdym obszarze, tak jak powiedziałem na początku potrzebny jest kompromis, powiedziałem, że w roku bieżącym nie jest to możliwe, ale w roku przyszłym będziemy się starać, ażeby ta jednostka również miała swoją należytą rangę i zaplecze socjalne. Szanowni Państwo w naszej gminie posiadamy też jedna jednostkę nadrzędną i to jest też kwestia oczywista i każda OSP powinna mieć tego świadomość, jednostka w Kamieńcu, która jest w Krajowym Systemie Ratowniczo Gaśniczym musi też spełniać określone standardy i dlatego też samorząd przeznaczając właśnie tą kwotę ma na uwadze właśnie zapewnienie tych standardów, zarówno wszystkim, jak też z uwzględnieniem tej szczególnej jednostki Kamieniec I. Chciałbym podkreślić, że kwota, która jest przeznaczona rok rocznie się zwiększa, w roku bieżącym Rada Gminy podjęła decyzję o zwiększeniu tej kwoty ze 120 tys. o 40, co też już z tego miejsca po raz kolejny Państwu podziękuję, bo pieniądze te zostały spożytkowane na słuszna cele, ale w roku 2008 będzie to kwota 171 tys.  i również w tej oto kwocie planujemy nowy wydatek, wydatek, który wynika bezpośrednio z ustawy, będzie to tzw. rezerwa na wydatki związane z tzw. zarządzaniem kryzysowym, kwota ta w wysokości 10 tys. zł. będzie stanowiła pewną bazę w przypadku, gdyby zaistniało szczególne zdarzenie losowe i pomoc dla mieszkańców będzie konieczna do udzielenia natychmiastowo. Szanowni Państwo kolejną bardzo ważną pozycją w zakresie poprawy bezpieczeństwa socjalnego naszych mieszkańców są wydatki na pomoc społeczną. Tak jak w każdej gminie, tak i w gminie Kamieniec borykamy się z tym problemem, gdyż nieporadność, bezrobocie, niepełnosprawność, czy też inne zdarzenia powodują to, że mieszkańcy ubiegają się o pomoc ze strony gminy, ze strony budżetu Państwa, naszym ustawowym zadaniem własnym jest również pomoc dla mieszkańców, dlatego też samorząd Gminy Kamieniec w swojej strukturze wydatków na pomoc społeczna przewidział kwotę aż 3 mln. 843 tys. zł. jest to bardzo duża suma, ale ta suma odpowiada zapotrzebowaniu naszych mieszkańców, część tej kwoty są to wydatki przeznaczone bezpośrednio na realizacje świadczeń rodzinnych, na zaliczki alimentacyjne, są również to kwoty przeznaczone na o0płacenie składek na ubezpieczenie zdrowotne, są to również zasiłki na pomoc  w naturze, oraz wydatki na opłacenie składek, które osoby, dla których niemożność opłacenia składek wynika z konieczności sprawowania bezpośredniej opieki nad bliską osobą w rodzinie. Ponadto w roku 2008 planujemy również wydatkować środki na szczególne usługi specjalistyczne oraz usługi związane ze świadczeniem usług opiekuńczych. Z tym oto problemem w naszej gminie również borykamy się i chcielibyśmy ażeby nie było takiego przypadku, że osoba samotna, chora, niepełnosprawna, pozostająca sama w domu jest zarazem bez jakiejkolwiek opieki. Każdy ma pełne prawo do równego życia, do ostatniej chwili i chcielibyśmy ażeby to prawo było w naszej gminie w sposób szczególny traktowane i realizowane, dlatego też uważam, że kwestia tych specjalistycznych usług opiekuńczych jest bardzo ważna i będzie ona należycie wykonywana przez Ośrodek Opieki Społecznej w Kamieńcu. Szanowni Państwo w strukturze wydatków na opiekę społeczną dużą kwotę stanowi również dożywianie uczniów z terenu naszej gminy, jak wiadomo ciepły posiłek, dla niejednego ucznia w szkole, jest zarazem jedynym posiłkiem, dlatego też chcemy ażeby każde dziecko nie było głodne w naszej gminie i przeznaczamy środki w wysokości 200 tys. zł. na dożywianie. Częściowo są to środki z budżetu gminy, częściowo są to środki refundowane z budżetu Państwa. Corocznie staramy się tą kwotę zwiększać, jest to uzasadnione i potrzebne. Szanowni Państwo ponad to w sferze obszaru pomocy uczniom planujemy również pomoc materialną mówimy tutaj o tak zwanych stypendiach. Stypendia dla uczniów, które są w naszej gminie przyznawane stanowią również bardzo istotną pomoc zarówno dla samych dzieci, jak i dla rodzin gdyż niejednokrotnie zakup przyborów, czy materiałów szkolnych stanowi w wielu rodzinach problem, staramy się ten problem również rozwiązać w roku 2008 planujemy tutaj przeznaczyć kwotę 160 tys. 250 zł. łącznie. Pomoc materialna uczniów będzie zamykała się kwotą 110 tys. 250 zł. natomiast działalność szkolnego schroniska młodzieżowego, która w roku bieżącym będzie znacznie zreformowana zamykać się będzie kwotą 50 tys. zł. Szanowni Państwo budżet to również ochrona dziedzictwa kulturowego, to kultura fizyczna i sport, to szeroki wachlarz spraw związanych z tą szeroko rozumianą poprawą bezpieczeństwa w obszarze działalności życia mieszkańców. Szanowni Państwo w obszarze kultury fizycznej i sportu planujemy w roku 2008 wydać kwotę 210 tys. 500zł. Szanowni Państwo uznałem,  że sport w naszej gminie powinien być również wysoko ceniony, gdyż stanowi on bardzo duże odzwierciedlenie tego, co młodzi mieszkańcy naszej gminy oczekują. Sport to negacja nałogów, to negacja patologii, to poprawa życia młodych mieszkańców. Są oni zainteresowani, mają możliwość spędzenia wolnego czasu w sposób prawidłowy i poprzez działania sportowe zmniejszają również te negatywne skutki wandalizmu, czy też szeroko rozumianego braku spędzania wolnego, braku właściwego zagospodarowania wolnym czasem. Na krzewienie kultury fizycznej na terenie gminy, jak również organizacji imprez o charakterze sportowo- rekreacyjnym zaplanowaliśmy kwotę 120 tys. zł. Na remonty i koszty utrzymania obiektów sportowych planujemy wydatkować kwotę około 40 tys. zł. jak również w roku 2008 wydamy łącznie w raz ze środkami pozyskanymi z Ministerstwa Sportu kwotę 100tys. zł. na realizację programu Trener Osiedlowy, programu, który od lat kilku jest już w obszarze zainteresowań samorządów, a w samorządzie gminy Kamieniec Ząbkowicki, po raz pierwszy w roku bieżącym udało nam się wprowadzić ten program w życie. W roku bieżącym wydatkowaliśmy kwotę 50 tys. zł. łącznie ze środkami ministerialnymi, w roku 2008 będzie to kwota 100tys. zł. jest to duży wzrost i jednocześnie z obserwacji, które zostały dokonane widzę, że młodzież gminy Kamieniec bardzo entuzjastycznie do tego tematu podchodzi, dlatego też uważam, że jest to jeden z priorytetów w zakresie działań kulturalnych, w zakresie obszarów kultury fizycznej i powinien być on realizowany. Chciałbym tylko obrazowo Państwu powiedzieć, że na przełomie roku 2006 i 2007 kwota wydatkowana na kulturę fizyczną zamykała się w granicach 65 tys. a w roku 2007 w kwocie 80 tys. Nasze wspólne wysiłki w tym obszarze doprowadzą do wymiernych korzyści w latach następnych i dlatego też właśnie podstawa uzasadnienia w tym obszarze jest bardzo istotna. Szanowni Państwo budżet to przecież też dochody, dochody, które jak wiadomo w wielu obszarach, a szczególnie w obszarze władctwa podatkowego Rady Gminy, Gminy zależą od nas samych. Dochody podatkowe, które tak jak powiedziałem na początku, dochody własne gminy kształtują się w obszarze około 20 kilku % są to dochody, na które mamy wpływ, mamy wpływ mając na uwadze uchwały podatkowe, które są podejmowane, w szczególności w kontekście podatku od nieruchomości, czy podatku rolnego, podatku leśnego, podatku od środków transportowych. Łączne dochody, które gmina Kamieniec uzyska z tytułu wszystkich tych podatków zamykają się kwota 7 mln. 807 tys. zł. w dużej mierze wpływy z tego podatku zasilą nasze zadania własne, gdyz tak jak Państwu powiedziałem wcześniej budżet to też subwencje, to też dotacje i na tej podstawie realizujemy nasze wszystkie zadania. W kontekście tych podatków, które stanowią nasze dochody własne, a zarazem w obszarze.......... podatkowego ich wpływy zostały wyliczone na podstawie uchwał podatkowych przez Państwa przyjętych, wpływy z podatku rolnego wyliczone zostały na bazie ceny żyta przyjęte przez Wysoką Radę w 2007r. i do naliczania tego podatku cena jak wiadomo wyniosła 27,88 zł. co w przeliczeniu stanowi 69,7 zł. od każdego hektara w stosunku do posiadanej bazy w wysokości 5 tys.891 hektarów jest to kwota 410tys. 612 zł.  na skutek obniżenia ceny żyta ogłoszonej  przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 17 października 2007r. do bazy jako do bazy naliczonego podatku na 2008 r. obniżka ta kształtuje się w granicach 447tys.863zł . w naliczaniu podatku od nieruchomości zastosowano stawki przyjęte przez Rade Gminy w roku ubiegłym na większe wpływy z tego podatku złożyły się przede wszystkim wzrost ilości podatników oraz nieobniżanie stawki podatku od budowli 2%. Podatek leśny skalkulowana w oparciu o cenę 1 kwintala drewna, która według Prezesa komunikatu Głównego Urzędu Statystycznego wynosiła 147 zł. 28 gr. W stosunku do roku 2007 jest to wzrost o  1913 zł. wzrost niewielki gdyż udział % tego podatków stosunku do wszystkich podatków nie jest wysoki. Podatek od środków transportowych w naszej gminie w stosunku do roku ubiegłego wzrósł o 2, 2 % pozostałe wpływy z podatku od czynności cywilnoprawnych nastąpił wzrost o 42%. Z podatku od spadków i darowizn wzrost nastąpił o 50 %. Dużym wzrostem możemy cieszyć się z tytułu opłaty eksploatacyjnej, nastąpił tutaj znaczący wzrost o 18%, wpływy z opłaty skarbowej tutaj wzrost nastąpił o 39%. Te wszystkie wyliczenia zostały dokonane w oparciu o przewidywane wykonanie budżetu w roku 2007, pozostałe wpływy, opłata targowa, wpływy z różnych opłat były wydawane za wydawanie zezwolenia na sprzedaż alkoholu, pozostaje na bazie roku ubiegłego, roku tego. Zastosowaliśmy tutaj szacunek uwzględniający upływ czasu. Szanowni Państwo reasumując pomiędzy dochodami budżetu gminy za rok 2008, a wydatkami budżetu osiągamy dodatki wynik z czego trzeba się cieszyć, wynik w wysokości 693tys. 59 zł. kwota ta świadczy o tym, że zaspokoiliśmy wszystkie niezbędne wydatki, uzyskaliśmy kompromis co, do budżetu na rok 2008 i jednocześnie kwotę tą możemy przeznaczyć na spłatę wcześniej zaciągniętych pożyczek przez gminę. Jak wiadomo każdy samorząd w mniejszej, bądź większej mierze musi się zadłużać, oczywiście zawsze trzeba mieć świadomość tego, że nadmierne zadłużenie doprowadza do negatywnych odczuć społecznych, jak również do nieprzyjemnej sytuacji, którą mogliście Państwo nie tak dawno obserwować na przykładzie gminy Żarów. Gmina Żarów swego czasu dokonała dużych inwestycji, które to inwestycje jak wiadomo okazały się przeszacowane, wówczas............... pewien entuzjazm, co jest naturalne, entuzjazm zbudowania wielkich obiektów, z pokazywania na zewnątrz jaką wielką gminą jesteśmy, ale jednocześnie szara rzeczywistość, która prędzej, czy później dotyka każdą taką gminę, w gminie Żarów również nastąpiła. Ogromne zadłużenie, brak możliwości zastosowania programu naprawczego ze strony samorządu poskutkował rezygnacją burmistrza ze sprawowanego urzędu. Tak Szanowni Państwo to jest bardzo wymowny przykład na to gdzie przekracza się granice dozwolonego zadłużania się, gdyż tak jak budżet każdego mieszkańca jest oszacowany z pewną rezerwą, gdzie można sobie pozwolić na wydatek na kredyt, tak samo i budżet gminy, winny być oszacowany z pewną rezerwą. Mam nadzieję i wierzę w to głęboko, że w następnych latach działalności naszego samorządu zawsze będziemy stać na straży tej granicy i w przypadku zadań inwestycyjnych znaczących, wymagających dużych środków finansowych, będziemy mieli na uwadze te właśnie obostrzenia i w sytuacji, w której dobro gminy musi być wyższe nad dobrem jednostki. I proszę mnie Szanowni Państwo dobrze zrozumieć każdy z nas chce abyśmy w naszej gminie wykonali wszystko to, co jest potrzebne dla mieszkańców i oczywiście będziemy do tego dążyć, ale każde tego typu działanie musi być też należycie przygotowane zarówno pod katem merytorycznym, jak również przygotowane czasowo. Zawsze można powiedzieć, że kredyt rozwiąże problem, ale tak jak powiedziałem Państwu wcześniej kredyt może pogrążyć gminę, jak również pogrążyć każdego człowieka. Dlatego też tutaj wykonując moje ustawowe zadania będę strzegł tej magicznej granicy określonej w ustawie o finansach publicznych i będę zawsze Państwa informował o możliwościach, ale jednocześnie o zagrożeniach w przypadku inwestycji, które nie są możliwe do zrealizowania z naszych dochodów budżetowych. Szanowni Państwo budżet gminy, który jest przed Państwa oczyma, to wyzwanie, to jednocześnie ogromny ciężar odpowiedzialności, odpowiedzialności za tą gminę. Budżet nie jest tylko budżetem Wójta, nie jest tylko budżetem Radnego, budżet nie jest tylko zwykłym dokumentem, który jest, bądź nie jest przyjmowany przez organ stanowiący. W Państwa rękach w dniu dzisiejszym jest los tej gminy i los wielu mieszkańców bezpośrednio związanych z tym budżetem. Wierzę, że przy głębokiej analizie, która była przez Państwa stosowana ostatecznie sformułowaliście wasze myśli, co do tego właśnie przyszłego aktu prawa miejscowego. Wiem, że ciężar odpowiedzialności, który ciąży na Państwu nie może być zdecydowany na kogokolwiek innego i właśnie tutaj ten szczególny charakter dzisiejszej Sesji się wyraża. Budżet to gmina, budżet to my wszyscy. Podczas wszystkich wspólnych posiedzeń komisji i Sesji każdy z Państwa miał pewne sugestie, pewne pytania mam nadzieję, że te wszystkie pytania i te wszystkie sugestie zostały rozwiane, wierzę również, że podczas dzisiejszej debaty budżetowej, która zaraz nastąpi będziecie Państwo również wyrazicielami swoich myśli, ale jednocześnie będziecie również wyrazicielami tej nadrzędnej zasady dobra społecznego. Budżet roku 2008 w mojej ocenie został przygotowany należycie z uwzględnieniem naszych możliwości, naszych aspiracji i naszych dążeń. Wysoka Rado proszę zatem w dniu dzisiejszym o przyjęcie projektu budżetu na rok 2008 w tej wersji, która została Państwu zaproponowana. Dziękuję za uwagę.

Pani Radna Bernadeta Chodasewicz Przewodnicząca Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego-  Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, Panie Wójcie, Szanowni Goście. Budżet gminy jest szczególnie ważny i bliski Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego, dlatego prace nad projektem budżetu były bardzo szczegółowe, bardzo dokładnie, bardzo szczegółowo analizowaliśmy krok po kroku projekt budżetu. Dzisiaj można powiedzieć, że budżet ten może dawać uczucie niedosytu, ponieważ potrzeby są zawsze większe niż możliwości finansowe, za które można je zrealizować. Zawsze tak jest. Niemniej jednak projekt budżetu na 2008 obejmuje bardzo ważne zadania, zadania inwestycyjne, których realizacja w miarę uzyskanych dochodów zaspokoi potrzeby mieszkańców i ich oczekiwania. Dochody przedstawione w projekcie budżetu, są dochodami realnymi do wykonania. Tak, więc proszę Państwa Komisja Budżetu i Rozwoju Gospodarczego pozytywnie opiniuje projekt budżetu 2008. Pozwolę sobie jeszcze z tego miejsca zwrócić się do Wysokiej Rady, Szanowni Państwo nie pozwólmy stać naszej gminie w miejscu, pozwólmy jej się rozwijać. Dziękuję.

Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Kitliński- odczytał uchwałę Regionalnej Izby Obrachunkowej Nr IV/244/207 z dnia 11 grudnia 2007r. w sprawie opinii o przedłożonym przez Wójta Gminy Kamieniec Ząbkowicki projekcie budżetu gminy na 2008r. wraz z objaśnieniami informacji o stanie mienia komunalnego. – stanowi załącznik nr 1 do protokołu.

Zapoznał również z uchwałą Regionalnej Izby Obrachunkowej Nr IV/245/207 składu orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej we Wrocławiu z 11 grudnia 2007r. w sprawie opinii o prawidłowej prawidłowości załączonej do projektu uchwały budżetowej prognozy kwoty długu Gminy Kamieniec Ząbkowicki na 2008r. – stanowi załącznik Nr 2 do protokołu.

Pan Radny Stanisław Wichrowicz- ja mam takie pytanie do Pana Wójta w trakcie roku ............................. komisje opiniowały i nie ma żadnej mowy ............................................ i żebyśmy traktowali ........................ na wodociągowanie, które by te pieniążki przeznaczyć na wodociągowanie. Panie Wójcie kwota 50 tys. na wodociągowanie................... dzisiejsza mowa o przyłączach ludzi, którzy nie mają wody jest błędem, ponieważ ci ludzie zostali ukarani przez ............ lat gro pieniędzy łącznie z ........................................na wodociągowanie ........... dlaczego jest taka rozrzutność, wszystkim Pan pomaga ja chcę to udowodnić właśnie ........................ drogi są powiatowe, drogi są wojewódzkie ........................... gdzie dofinansujemy budowę chodników, chociaż to jest obowiązek właścicieli dróg, ale dobrze ........................ ale widocznie Pan ma jakieś zobowiązania co do gminy, w budżecie umiemy tej kwoty, tych 100 tys. czy ten właściciel dróg ........... i wykona te drogi ......... czy Pan nam będzie o tym mówił. Dalej .................. twierdzą, że gmina nie podniosła podatków, tak to prawda dzisiaj Pan powiedział jak ..................... mieszkańcy Kamieńca, że na osiedlu ............................................................................. chciałbym jeszcze powiedzieć odnieść się, bo często też mówi Pan, że Pan jest zadowolony, z tego że Rada Gminy nie podniosła tych podatków ............................................................... ja się zapytuję to skąd się wzięła uchwała, raczej dwie .................. postanowiła podatki podwyższamy ........................... jedna ..................a druga o podwyżce, stąd też nie ma ................... z tego względu, że uchwały opracowuje gmina i oddaje do decyzji Radnych ..........................................................................te projekty uchwał nie są podpisywane przez .................................. i nie można się odnieść, kto sporządził dwie uchwały........................................ może należy nam taki wniosek jeszcze .................................................. bo to jest projekt budżetu........................ od byłego projektu .......................................dziękuję.

Pan Radny Stanisław GembaraPanie Przewodniczący, Panie i Panowie Radni, Szanowni Państwo ja bym chciał się odnieść do jednej kwestii jeżeli chodzi o budżet, o wodociagowanie dwóch największych wsi, czyli sołectwo Doboszowice i Ożary. Proszę Państwa tym budżetem zostawiamy około 1,5 tys. ludzi w dalszym ciągu bez wody. Czym jest woda, czym jest brak wody, na pewno Państwu nie muszę tego tłumaczyć, doskonale Państwo znacie ten problem, też sobie zdajecie sprawę jeżeli brak