Protokoły V kadencji 2006-2010

Protokoły z obrad Sesji Rady Gminy

 
data publikacji:  13-05-2008 | 13:09
data ostatniej modyfikacji:  26-02-2010 | 08:28
data wytworzenia dokumentu:  25-04-2008
P R O T O K Ó Ł NR XVIII / 08 Z SESJI RADY GMINY W KAMIEŃCU ZĄBKOWICKIM ODBYTEJ W DNIU 25 kwietnia 2008 R.

    P R O T O K Ó Ł  NR XVIII / 08

Z SESJI RADY GMINY W KAMIEŃCU ZĄBKOWICKIM

ODBYTEJ W DNIU 25 kwietnia  2008 R.

 

 

Godzina rozpoczęcia   10.00

Godzina zakończenia  14.3 0

 

Miejsce Sesji Gminne Centrum Kultury w Kamieńcu Ząbkowickim.

 

 

W Sesji Rady Gminy uczestniczyło 12 Radnych, ( Radna nieobecna Jadwiga Adamska ) oraz goście zaproszeni tj. Wójt Gminy Marcin Czerniec, członkowie Komisji ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Dyrektorzy Szkół i Przedszkoli,  sołtysi oraz przewodniczący rad sołeckich, Kierownicy Urzędu Gminy i jednostek podległych, mieszkańcy Gminy.

 

 

Obrady Sesji otworzył Przewodniczący Rady Gminy Pan Bogusław Kitliński stwierdzając obecność 12 Radnych, przy której mogła obradować i podejmować uchwały Rada Gminy.

 

Przewodniczący Rady Gminy zapoznał z proponowanym w zaproszeniach porządkiem obrad Sesji, a był on następujący:

 

   

         1. Otwarcie Sesji Rady Gminy.

         2. Przyjęcie protokołu z  Sesji Rady Gminy odbytej w dniu 4.04.2008r

         3. Realizacja Budżetu Gminy za rok 2007.

         4. Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów   

             Alkoholowych i Narkomanii plan na 2008 rok oraz jego realizacja w 

              roku 2007 

         5. Podjecie uchwał.

         6. Sprawozdanie z działalności Komisji Rolnictwa, Ekologii i Ochrony   

             Przeciwpożarowej Rady Gminy za 2007r.

         7. Sprawozdanie  Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej Rady Gminy.

         8. Sprawozdanie Wójta Gminy z działalności między Sesjami.

         9. Zapytania i wolne wnioski oraz odpowiedzi na nie.

        10.Zakończenie obrad Sesji Rady Gminy.       

 

 

 

 

Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Kitliński-   spytał czy ktoś  z   Państwa Radnych ma uwagi do proponowanego porządku obrad.

 

Za- 12 (B. Chodasewicz, A. Wytoszyńska, M. Nastała, J. Hreczyński, M. Kacik, S. Wichrowicz, D. Krekora, B. Kitliński, M. Dechnik, W. Majewski, K. Cieliński, J. Różycki).

Przeciw- 0

Wstrzymało się-  0

Rada Gminy w głosowaniu jawnym jednogłośnie przyjęła porządek obrad XVIII Sesji Rady Gminy.

 

Ad. 2

 

Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Kitliński-  nikt z Państwa radnych nie zgłosił uwag do biura Rady Gminy co do treści protokołu XVII Sesji Rady Gminy. Proszę o przegłosowanie przyjęcia treści protokołu.

Za- 12 (B. Chodasewicz, A. Wytoszyńska, M. Nastała, J. Hreczyński, M. Kacik, S. Wichrowicz, D. Krekora, B. Kitliński, M. Dechnik, W. Majewski, K. Cieliński,

J. Różycki).

Przeciw- 0

Wstrzymało się – 0 

   

Rada Gminy w głosowaniu jawnym jednogłośnie przyjęła treść protokołu XVII Sesji Rady Gminy odbytej w dniu 4 kwietnia 2008r.

 

 

Ad. 3

 

Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Kitliński- Głównym punktem porządku obrad jest  realizacja budżetu Gminy za rok 2007. Proszę o zabranie głosu Wójta Gminy Pana Marcina Czernieca.

 

Wójt Gminy – Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, Szanowni Państwo w dniu dzisiejszym przystąpię do omówienie realizacji najważniejszej uchwały Rady Gminy jaką jest budżet na dany rok budżetowy w tym wykonanie budżetu za rok 2007. opracowany i zatwierdzony uchwalą Rady Gminy z 28 lutego 2007r. budżet Gminy Kamieniec Ząbkowicki przedstawiał się następująco. W zakresie planu dochodów była to kwota 16.585.812 zł., natomiast plan wydatków stanowił kwotę 15.993.812zł. i zakładał on dochody wyższe od wskaźników i wydatków o kwotę 592 tys. zł., czyli o środki przeznaczone na spłatę kredytów bankowych zaciągniętych przez gminę w latach poprzednich. W wyniku przeprowadzenia zmian przez Rade podjęto 7 uchwał w ciągu roku budżetowego oraz wydane zostało 15 zarządzeń Wójta Gminy. Plan budżetu Gminy na koniec okresu sprawozdawczego zamykał się po stronie dochodów kwotą 17.864.989zł., natomiast po stronie wydatków była to kwota 17.272.989zł. Wykonanie tego budżetu przedstawiało się następująco dochody zostały zrealizowane na łączna kwotę 18.896.657zł. natomiast wydatki na łączną kwotę 16.528.961zł., a zatem Szanowni Państwo budżet Gminy Kamieniec Ząbkowicki na roku budżetowego zamknął się nadwyżką w kwocie 2.367.696zł. jest to nadwyżka niespotykana  w historii budżetu Gminy Kamieniec Ząbkowicki. Jak z powyższego wynika procentowe wykonanie budżetu Gminy za rok 2007 przedstawia się następująco: dochody zostały wykonane w 105,8%, a wydatki w 95,7%. Dochody budżetu Gminy zostały zasilone dotacjami w łącznej kwocie 4.154.813zł., w tym dotacjami otrzymanymi z budżetu Państwa na zadania własne Gminy w kwocie 1.232.087zł. otrzymane fundusze celowe zamykały się kwotą 121.276zł., natomiast subwencje zostały łącznie przekazane do Gminy w kwocie 6.214.709zł. oraz środki z Powiatowego Urzędu Pracy w kwocie 78.480zł. skutki obniżenia przez Rade Gminy górnych stawek podatków łączna kwota uszczuplenia wyniosła 217.497zł. z czego z tytułu podatku od nieruchomości była to kwota łączna 107.317zł., natomiast z tytułu podatku rolnego była to kwota 110.180zł. Natomiast skutki umorzeń zaległości podatkowych wynoszą 183.500zł. w tym z tytułu podatku od nieruchomości 175.757zł. w zakresie umorzeń dla osób prawnych 166.178 zł. natomiast od osób fizycznych 9.579zł. z tytułu podatku rolnego łączna kwota umorzenia wynosiła 7.057zł. dla osób prawnych była to kwota 168 zł. dla osób fizycznych była to kwota 6.889zł. z tytułu podatku leśnego łączna kwota zamykała się w 46zł. z tytułu podatku od środków transportowych łączna kwota umorzenia zamykała się w granicach 640 zł. Z tytułu skutków rozłożenia na raty i odroczenia terminu płatności była to kwota 1.146zł. w zakresie podatku od środków transportowych. Natomiast skutki udzielonych zwolnień jest to łączna  kwota  37.062zł. natomiast z tytułu podatku od nieruchomości jest to kwota 31.908zł. z tytułu podatku od środków transportowych jest to kwota 5.154zł. Ogółem plan dochodów budżetu Gminy wykonano w 105,8% przy kwocie nadpłat w wysokości 4.862 zł. i stanie zaległości wynoszących 420.274 zł. co stanowi 2,2% wielkości zrealizowanych dochodów. Znacząco obniżyliśmy w roku poprzednim stan zaległości 420.274ZŁ. i na stan tych zaległości łącznie składają się zaległości z tytułu użytkowania wieczystego jest to kwota 14.071zł. z tytułu najmu i dzierżawy jest to kwota 687zł. , z tytułu kupna nieruchomości jest to kwota 120.578zł. z tytułu wycinek drzew i koszty egzekucji należności jest to kwota 14.880zł. , z tytułu podatku od działalności gospodarczej jest to łączna kwota 7.242zł. z tytułu podatku od nieruchomości jest to łączna kwota 192.888zł. , z tytułu podatku rolnego jest to kwota 27.125zł. z tytułu podatku leśnego jest to kwota 23 zł. z tytułu podatku od środków transportowych jest to łączna kwota 41.408 zł. z tytułu podatku od spadków i darowizn jest to kwota 9zł. natomiast z tytułu  podatku od czynności cywilnoprawnych jest to łączna kwota 1.363zł. Chciałbym Państwu powiedzieć, że wobec wszystkich dłużników z tytułu zaległości zastosowano przepisy windykacji podatkowych, wysyłano upomnienia, postanowienia, wystawiono tytuły wykonawcze, dokonano wpisu na hipotekę, zgłoszono wierzytelność do syndyka masy upadłościowej. Łącznie służby finansowe tutejszego urzędu wystawiły 864 upomnienia, 256 tytułów wykonawczych, 15 postanowień, 1 wniosek egzekucyjny.

Stan należności zgodnie ze sprawozdaniem o stanie należności wynosi ogółem 561.207 zł. z tego: ZGKiM 140.933zł. gmina 420.274 zł.  

Szanowni Państwo jak z powyższego zestawienia wynika realizacja założonych dochodów budżetu Gminy odbywała się rytmicznie i zgodnie z założonym planem. Realizacja wydatków przebiegała zgodnie z założonym planem i w miarę wpływu środków finansowych. Ogółem plan zamknął się kwota 17.272.989zł. i wykonano go na 16.528.961zł. co stanowi 95,7% ogólnego planu. Zrealizowane wydatki budżetowe w kwocie 16.528.961zł. zostały przeznaczone na sfinansowanie wydatków bieżących jest to kwota 16.043.521zł. co stanowi 97,1% wydatków wykonanych i 92,9% wydatków planowanych, na wydatki inwestycyjne 485.441zł. co stanowi 2,9% wydatków wykonanych i 2,8% wydatków planowanych.  

Zadłużenie Gminy Kamieniec Ząbkowicki zgodnie ze sprawozdaniem o stanie zobowiązań wg. tytułów dłużnych na koniec okresu sprawozdawczego wynosi 3.083.163zł. co stanowi 17,3% wielkości planowanych dochodów w tym zadłużenie Gminy zamyka się kwotą 3.029.062zł. zaciąganie pożyczek długoterminowych, zadłużenie ZGKiM wynosi 54.101zł. z tytułu usług i dostaw. Wskaźnik udziału łącznej kwoty spłaconych w roku 2007 rat kredytów i pożyczek w wysokości 592.000zł. wraz z poniesionymi wydatkami na obsługę długu w kwocie 23.845 zł. wyniósł 3,4% wielkości planowanych dochodów.

Szanowni Państwo w zakresie realizacji zadań inwestycyjnych gmina Kamieniec wykonywała następujące zadania inwestycyjne w roku 2007 zgodnie z przyjętym planem do ich realizacji na odbudowę i przebudowę dróg dojazdowych, szczególnie drogi dojazdowej do gruntów rolnych wykonaniu dojazdu do drogi do drogi wojewódzkiej w Pomianowie Górnym gmina wydatkowała 31. 720 tys. na opracowanie dokumentacji do przygotowania i dalszej realizacji tej drogi przez podmiot prywatny. Środki na zakup samochodu specjalistycznego ZGKiM  gmina wydatkowała 74 tys. zł. Przekazaliśmy również środki do realizacji projektu pod nazwą budowa zintegrowanego systemu informatycznego zrównoważonego regionu Dolnego Śląska łączna kwota przekazana zamykała się 58.474zł. Na zakup sprzętu komputerowego wydatkowaliśmy 17.996zł. na zakup sprzętu dla jednostek Ochotniczych Straży Pożarnych wydatkowaliśmy łącznie 16.115zł. Przekazaliśmy również zgodnie z porozumieniem środki na budowę hali gimnastycznej przy szkole Ponadgimnazjalnej w Kamieńcu Ząbkowickim. Kwota, którą przekazaliśmy w roku 2007 zamykała się   50tys. zł. Zrealizowaliśmy również, a w zasadzie można powiedzieć zapłaciliśmy za wykonane prace w roku 2007 przy budowie sieci wodociągowej we wsi Doboszowice etap II była to łączna kwota 141.783zł. oraz zapłaciliśmy za wykonane prace w roku 2006 przy budowie sieci wodociągowej we wsi Ożary etap III była to łączna kwota 95.180zł. Przy budowie gminnej sieci kanalizacyjnej etap I w Kamieńcu Ząbkowickim z uwagi na zbyt małe środki przekazane przez zapis budżetowy wydatkowaliśmy tylko 173zł. na dokonanie opłat administracyjnych to zadanie jest realizowane w roku 2008. z realizacji zadań remontowych na terenie Gminy Kamieniec w 2007r. dokonaliśmy bieżącej naprawy oznakowania oraz konserwacja i remont dróg gminnych na terenie Gminy w łącznej kwocie 87. 969zł. zrealizowaliśmy również pierwszy etap zadania remontu chodnika przy ulicy Kolejowej w Kamieńcu Ząbkowickim gmina przeznaczyła na ten cel 27. 952zł. ta sama kwota dofinansowania została przekazana przez Starostwo Powiatowe w drodze porozumienia. Na ustawienie wiat przystankowych w Śremie, Sosnowej, w Kamieńcu, w Starczowie wydatkowaliśmy łącznie kwotę 19tys. zł. oraz zrealizowaliśmy zadanie dotyczące przebudowy, remontu dróg dojazdowych do gruntów rolnych na łączną kwotę 427.677zl. w granicach ulicy Mostowej, Cichej i Krzywej. Szanowni Państwo tak przedstawia się w cyfrach i obrazowo wykonanie budżetu na rok 2007, chciałbym powiedzieć, że ten budżet był budżetem trudnym wszyscy Radni doskonale wiedzą, że potrzebne były stosowne zmiany , korekty do tego budżetu, pozyskiwaliśmy w roku ubiegłym również dodatkowe środki na które należało znaleźć tzw. wkład własny ale możemy sobie tutaj obiektywnie i otwarcie powiedzieć, że to wykonanie budżetu zostało przedstawione w sposób należyty. Tak jak powiedziałem na początku nadwyżka budżetowa, która została wypracowana w całym roku budżetowym w kwocie ponad 2 mln. zł. jest tutaj szczególnym osiągnięciem dlatego jest  tak ważna, że przecież w latach następnych już w roku 2008 Rada Gminy może podejmować kolejne uchwały do pozyskiwania stosownych środków z zewnątrz  w ramach  pieniędzy, które będą stanowić uzupełnienie tych środków. Szanowni Państwo za chwile będzie mogli się również zapoznać się z opinią Komisji Rewizyjnej oraz opinią uchwały RIO w zakresie opinii o wykonaniu budżetu za rok 2007. szanowni państwo proszę ze swojej strony o przyjęcie tego sprawozdania i wydanie stosownej uchwały. Dziękuję.   

                      

Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Kitliński- zapoznał z uchwałą nr IV / 24/ 2008 Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej we Wrocławiu z 2 kwietnia 2008r. w sprawie opinii o przedłożonym przez Wójta Gminy Kamieniec Ząbkowicki sprawozdaniu z wykonania budżetu Gminy Kamieniec Ząbkowicki za rok 2007. 

 „Skład Orzekający Regionalnej Izby Obrachunkowej we Wrocławiu postanowił pozytywnie zaopiniować przedłożone przez Wójta Gminy Kamieniec Ząbkowicki sprawozdanie z wykonania budżetu Gminy Kamieniec Ząbkowicki za rok 2007”

 

Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Stanisław Wichrowicz- protokół z posiedzenie Komisji Rewizyjnej Rady Gminy w Kamieńcu Ząbkowickim w dniach 14,15,16 kwietnia 2008r.  Komisja w składzie Stanisław Wichrowicz- Przewodniczący Komisji Rewizyjnej, Bernadeta Chodasewicz – Zastępca Przewodniczącego, Majewski Władysław – członek, Różycki Jacek –członek.

Tematyka posiedzenia – analiza wykorzystania budżetu Gminy w Kamieńcu Ząbkowickim za 2007r. Analiza wykorzystania budżetu Gminy w Kamieńcu Ząbkowickim przez Komisję Rewizyjną Rady Gminy zawarta jest w opinii wykonania budżetu, którą za chwilę przedstawię. Komisja rewizyjna Rady Gminy na posiedzeniu zapoznała się z protokołem Komisji powołanej przez Pana Wójta Gminy w Kamieńcu Ząbkowickim w sprawie  przeprowadzenia kontroli w GLKS Zamek, który przedstawi Pani Przewodnicząca tej Komisji Pani Halina Michalska.

Pan Przewodniczący Rady Gminy Kamieniec Ząbkowicki Bogusław Kitliński                                                                          

 

 

                     Opinia Komisji Rewizyjnej Rady Gminy w Kamieńcu Ząbkowickim 

                     z dnia 16 kwietnia 2008r.  dotycząca wykonania budżetu Gminy za rok 2007.

 

Działając zgodnie z art. 18 a ust. 3 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym

( tekst jednolity : Dz. U. z 2001r. Nr 142  poz. 1591 z późniejszymi  zmianami  ).

na podstawie sprawozdania Wójta Gminy Kamieniec Ząbkowicki z wykonania budżetu Gminy za rok 2007 Komisja Rewizyjna Rady Gminy w składzie:    

1.        Wichrowicz Stanisław

2.        Chodasewicz Bernadeta

3.        Majewski Władysław

4.   Różycki Jacek

na posiedzeniach w dniach 14. IV,15. IV,16. IV, 2008r. rozpatrzyła sprawozdanie Wójta, dokonała analizy dokumentów finansowych, uwag innych komisji, a także wysłuchała ustnych wyjaśnień Wójta, Skarbnika, kierowników i pracowników Urzędu Gminy Kamieniec Ząbkowicki, a następnie stwierdziła co następuje:

1.        Uchwalony dnia 28 lutego 2007r. uchwałą Nr V/15/07 przez Radę Gminy Kamieniec 

      Ząbkowicki budżet po uwzględnieniu zmian w ciągu roku ( Rada Gminy podjęła 7 

      uchwał  i Wójt Gminy wydał 15 zarządzeń) przewidywał realizację dochodów w

      kwocie 17.864.989 zł.  Dochody wykonano w kwocie 18.896.657 zł., co stanowi 

      105,8% ogółu planu.

2.   Uchwalony przez Radę Gminy  Kamieniec Ząbkowicki plan wydatków budżetowych 

      po zmianach dokonywanych w ciągu roku przewidywał kwotę 17.272.989 zł. Wydatki

      zrealizowano w kwocie 16.528.961 zł., co stanowi 95,7% ogółu planu.

3.   Na realizacje inwestycji zaplanowano w budżecie Gminy Kamieniec Ząbkowicki  

            kwotę 624.923 zł., co stanowiło 3,6% ogółu planu wydatków. 

            Wydatkowano 485.441zł., co stanowi 77,7% planowanych wydatków na inwestycje.

      4.   Na wydatki bieżące budżetu zaplanowano kwotę 16.648.066 zł. zrealizowano wydatki 

            w kwocie 16.043.521 zł., co stanowi 96,3% ogółu planu.

      5.   Budżet Gminy Kamieniec Ząbkowicki zamknął się za rok 2007 wynikiem dodatnim  

            w  kwocie 2.367.696 zł.

      6.   Zadłużenie Gminy Kamieniec Ząbkowicki na koniec roku 2007 wynosi:

      -     3.083.163 zł. (z tytułu pożyczek długoterminowych)

      -     zadłużenie ZGKiM - 54.101 zł. ( z tytułu usług i dostaw, woda i energia)

            Natomiast wskaźnik udziału łącznej kwoty spłaconych w roku 2007 rat kredytów i  

            pożyczek w wysokości 592 tys. zł. wraz z poniesionymi wydatkami na obsługę długu 

           w kwocie 23.845 zł. wynosił 3,4% wielkości planowanych dochodów.

      7.   Skutki obniżenia przez Radę Gminy górnych stawek podatków za 2007r. wyniosły 

            217.497zł. Skutki udzielonych ulg umorzeń , zwolnień z podatków za 2007 wyniosły 

            221.708zł.  Łącznie stanowi to kwotę 439.205 zł., tj. 2,32 % zrealizowanych 

            dochodów.

8.        Wójt Gminy Kamieniec Ząbkowicki realizując zadania związane z wykonaniem 

            budżetu kierował się zasadą celowości, legalności, rzetelności i oszczędności w 

            gospodarowaniu środkami publicznymi.

      9.   Regionalna Izba Obrachunkowa we Wrocławiu  w swojej opinii z dnia 2 kwietnia 

 &nbs