Protokoły V kadencji 2006-2010

Protokoły z obrad Sesji Rady Gminy

 
data publikacji:  10-06-2008 | 13:41
data ostatniej modyfikacji:  26-02-2010 | 08:35
data wytworzenia dokumentu:  26-05-2008
P R O T O K Ó Ł NR XIX / 08 Z SESJI RADY GMINY W KAMIEŃCU ZĄBKOWICKIM ODBYTEJ W DNIU 26 MAJA 2008 R.

     P R O T O K Ó Ł  NR XIX / 08

Z SESJI RADY GMINY W KAMIEŃCU ZĄBKOWICKIM

ODBYTEJ W DNIU 26 MAJA  2008 R.

 

 

Godzina rozpoczęcia   10.00

Godzina zakończenia  14.3 0

 

Miejsce Sesji Gminne Centrum Kultury w Kamieńcu Ząbkowickim.

 

 

W Sesji Rady Gminy uczestniczyło 14 Radnych, w tym nowowybrane radne Panią Beatę Nicpoń i Panią Marzenę Sąsiadek ( Radna nieobecna Jadwiga Adamska ) oraz goście zaproszeni tj. Wójt Gminy Marcin Czerniec, Dyrektorzy Szkół i Przedszkoli,  sołtysi oraz przewodniczący rad sołeckich, Sekretarz Gminy Emilia Giżycka, Kierownicy Urzędu Gminy i jednostek podległych, mieszkańcy Gminy.

 

 

Obrady Sesji otworzył Przewodniczący Rady Gminy Pan Bogusław Kitliński stwierdzając obecność 14 Radnych, przy której mogła obradować i podejmować uchwały Rada Gminy.

 

Przewodniczący Rady Gminy zapoznał z proponowanym w zaproszeniach porządkiem obrad Sesji, a był on następujący:

 

   

        1. Otwarcie Sesji Rady Gminy.

          2. Przyjęcie protokołu z  Sesji Rady Gminy odbytej w dniu  

             25.04.2008r

          3. Złożenie ślubowania przez nowowybranych radnych.

          4. Funkcjonowanie oświaty w gminie.

          5. Podjecie uchwał.

          6. Sprawozdanie  Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej Rady 

             Gminy.

          7. Sprawozdanie Wójta Gminy z działalności między Sesjami.

          8. Zapytania i wolne wnioski oraz odpowiedzi na nie.

          9. Zakończenie obrad Sesji Rady Gminy.       

 

 

 

 

Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Kitliński-   spytał czy ktoś  z   Państwa Radnych ma uwagi do proponowanego porządku obrad.

 

Za- 12 (B. Chodasewicz, A. Wytoszyńska, M. Nastała, J. Hreczyński, M. Kacik, S. Wichrowicz, D. Krekora, B. Kitliński, M. Dechnik, W. Majewski, K. Cieliński, J. Różycki).

Przeciw- 0

Wstrzymało się-  0

Rada Gminy w głosowaniu jawnym jednogłośnie przyjęła porządek obrad XIX Sesji Rady Gminy.

 

Ad. 2

 

Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Kitliński-  nikt z Państwa radnych nie zgłosił uwag do biura Rady Gminy co do treści protokołu XVIII Sesji Rady Gminy. Proszę o przegłosowanie przyjęcia treści protokołu.

Za- 12 (B. Chodasewicz, A. Wytoszyńska, M. Nastała, J. Hreczyński, M. Kacik, S. Wichrowicz, D. Krekora, B. Kitliński, M. Dechnik, W. Majewski, K. Cieliński).

Przeciw- 0

Wstrzymało się – (J. Różycki)   

   

Rada Gminy w głosowaniu jawnym jednogłośnie przyjęła treść protokołu XVIII Sesji Rady Gminy odbytej w dniu 25 kwietnia 2008r.

 

 

Ad. 3

 

Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Kitliński- Proszę Państwa w wyborach uzupełniających jakie odbyły się w dniu 4 maja 2008r. w okręgu wyborczym nr 4 i okręgu wyborczym nr 7 największą ilość głosów otrzymały Panie Beata Nicpoń i Marzena Sąsiadek i tym samym zostały wybrane radnymi w tych okręgach.

Obecnie przystąpimy do uroczystego aktu ślubowania nowowybranych radnych.

Proszę wszystkich obecnych na sali o powstanie z miejsc.

Odczytam rotę ślubowania a następnie Panie Beata Nicpoń i Marzena Sąsiadek wypowiedzą słowo ŚLUBUJĘ.  Można dopowiedzieć słowo TAK MI DOPOMÓŻ BÓG

 

 

WIERNY KONSTYTUCJI I PRAWU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ ŚLUBUJĘ UROCZYŚCIE OBOWIĄZKI RADNEGO SPRAWOWAĆ GODNIE, RZETELNIE I UCZCIWIE, MAJĄC NA WZGLEDZIE DOBRO MOJEJ GMINY I JEJ MIESZKAŃCÓW.

 

Po odczytaniu roty ślubowania.

Pani Radna Marzena Sąsiadek – Ślubuję

Pani Radna Beata Nicpoń – Ślubuję tak mi dopomóż Bóg

 

Ad. 4

Przewodniczący Rady Gminy Bogusław Kitliński - Głównym punktem porządku obrad jest Funkcjonowanie oświaty w gminie proszę o zabranie głosu Kierownika Referatu Integracji Europejskiej, Promocji i Oświaty  Pana Stanisława Twardowskiego.

 

Kierownik Referatu Integracji Europejskiej, Promocji i Oświaty Pan Stanisław Twardowski.

Funkcjonowanie oświaty na terenie Gminy Kamieniec Ząbkowicki

Struktura organizacyjna oświaty Gminy Kamieniec Ząbkowicki :

Do szkół i przedszkolni w naszej Gminie uczęszcza 1006 dzieci w tym:

w Gimnazjum Publicznym w Kamieńcu Ząbkowickim uczy się 343 uczniów w 15 oddziałach

w Szkole Podstawowej Nr 1 w Kamieńcu Ząbkowickim- 311 uczniów w 15 oddziałach.

w Zespole Szkół nr 2 w Kamieńcu Ząbkowickim – 163 uczniów i wychowanków w 8 oddziałach, (Przedszkole nr 2  – 43 dzieci),

w Szkole Podstawowej w Doboszowicach – 94 uczniów i wychowanków w 7 oddziałach,

w Przedszkolu nr 1 z zajęć korzysta 95 wychowanków w 4 oddziałach.

Ponadto w Kamieńcu  funkcjonuje  Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych, szkoła średnia, dla której organem prowadzącym jest Starostwo Powiatu Ząbkowickiego, w której kształci się 315 uczniów w szkołach: Technikum Żywienia, Technikum Agrobiznesu, Liceum Ogólnokształcącym,  Szkole Policealnej- ( zaocznej) -Technikum Obsługi Turystycznej.

Kadry:

W wyżej wymienionych szkołach i przedszkolach zatrudnionych jest 103 nauczycieli (osób) w tym 86 jest zatrudnionych w pełnym wymiarze zajęć a 17 w niepełnym. 98 nauczycieli posiada wyższe wykształcenie, co stanowi 95 % kadry. Ze względu na stopień awansu zawodowego: 37 % nauczycieli jest dyplomowanych, 47 % mianowanych, 12 % kontraktowych i 6 % stażystów. 

Łącznie w szkołach i przedszkolach zatrudnionych jest 59 pracowników administracji i obsługi. W gminie jest 58 nauczycieli emerytów.

Demografia:

Od roku 1992, w którym urodziło się 127 dzieci (obecnie rocznik III klasy gimnazjum) obserwujemy pogłębiający się niż demograficzny. Najniższa liczba urodzeń przypada  na roczniki w wieku przedszkolnym. Na terenie Gminy urodziło się w  2000-66 dzieci (są to uczniowie klas I S.P.), w 2001-71 uczniów, w 2002 - 76, w 2003 – 79, w 2004-62, w 2005 – 82, w 2006 – 78 a w roku 2007 – 71, co być może zapowiada początek  planowanego w statystyce wyżu demograficznego.

Aktualnie głęboki niż demograficzny objął  przedszkola  i  szkoły podstawowe, wchodzi do gimnazjum i pogłębia się.

Finansowanie oświaty.

Kwota planowanych wydatków na zadania oświatowe w roku 2008 wynosi

7 526 641  zł w tym:

Szkoły                     - 5 789 688 zł,  w tym subwencja oświatowa 4 946 088 zł, dotacja z budżetu gminy wynosi  1 014 702 a dochody własne szkół 282 400 zł

Przedszkola                             - 805 798 zł, w tym dochody własne 106 800 zł

Dowóz uczniów       - 249 600 zł

Fund.soc.nau.em.  – 51 000 zł

Dokształcanie          -  34 900 zł

Komisji ds. awansu- 2 400 zł

Pomoc materialna   - 110 250 zł

Oczywiście, spadek liczby dzieci ma ogromny wpływ na wielkość przekazywanej subwencji oświatowej, jednak wyraźnie widać, że główną przyczyną różnic są zmiany w sposobie naliczania subwencji. Każda zmiana na stanowisku Ministra Edukacji zaskakuje samorządowców nieprzewidywalną wielkością przekazywanych środków, w bieżącym dotyczy to podwyżki płac dla nauczycieli. Subwencja 2008 roku nie zabezpiecza w pełni środków na podwyżki płac. 

Wszystkie szkoły i przedszkola, są placówkami samorządowymi, jednostkami budżetowym, prowadzącymi samodzielną obsługę finansową.  Nauka w szkołach jest bezpłatna. Rekrutacja oparta jest o zasadę powszechnej dostępności. Zajęcia odbywają się w systemie jednozmianowym. Każda szkoła zapewnia korzystanie z biblioteki, czytelni, świetlicy, sali komputerowej, obiektów sportowych. W Kamieńcu uczniowie mają możliwość korzystania ze stołówki szkolnej, dożywiania. Uczniom naszych szkół i przedszkoli gwarantujemy bezpłatny dojazd autobusami szkolnymi. Uczniowie szkoły średniej ponoszą koszty dojazdu

                Udział rodziców w życiu szkoły jest coraz większy. W każdej placówce działa Komitet Rodzicielski. Do podstawowych kompetencji Komitetu należy wspomaganie zadań szkoły, gromadzenie i dysponowanie funduszami dla wspierania działalności szkoły. Szkoła zapewnia rodzicom prawo do znajomości: programów nauczania, zamierzeń dydaktycznych                                 i wychowawczych, regulaminów oceniania, oraz do wyrażania i przekazywania opinii na temat pracy szkoły.

W kontekście rozwoju oświaty wpływ rodziców na życie szkoły będzie większy.

Czy warto inwestować w oświatę ?. Myślę, że warto, jest to jedyna i najlepsza forma inwestycji w przyszłość młodzieży,  zatem powinniśmy zastanowić się jak najracjonalniej wydawać posiadane pieniądze, w celu zaspokojenia potrzeb edukacyjnych społeczeństwa lokalnego.

Polski Rząd przedstawił projekt reformy programowej w systemie edukacji pt.

Szkoła przyjaźnie wspomagająca.

Prognozy statystyczne  wskazuje, że od roku 2009 rozpocznie się wyż demograficzny  i jest to główny powód planowanych zmian.

Chciałbym zacytować główne założenia programu reformy, aby zapoznać się             z czekającymi nas zmianami:

Cyt:

„JAKA MA BYĆ POLSKA OŚWIATA?

RÓWNY START

Chcemy, aby polska szkoła była przyjaźnie wymagająca. Szczególnie zależy nam na tym, aby była bardziej przyjazna dla uczniów i ich rodziców. By zapewnić równy start wszystkim dzieciom podejmującym naukę  w rozpoczynających reformę programową klasach zadbamy o to, by podręczniki były tam za darmo. Zakupimy podręczniki dla wszystkich pierwszaków               w szkole podstawowej i w gimnazjum. W naszych działaniach przygotowujących zmiany zwracamy szczególną uwagę na równy dostęp do edukacji. Zamierzamy dać wszystkim dzieciom równe szanse, chcemy zadbać o ich bezpieczeństwo  i zapewnić dobre efekty edukacyjne na wszystkich poziomach kształcenia.

Proponowana reforma programowa została zaprojektowana tak, by osiągnąć powyższe cele. Jej głównymi przesłankami są:

o         Skuteczniejsze wyrównywanie szans edukacyjnych, poprzez zapewnienie lepszego dostępu najmłodszych dzieci do edukacji.

o         Poprawa efektów kształcenia na dwóch ostatnich etapach edukacyjnych.

o         Podniesienie rangi nauczania języków obcych w polskich szkołach.

o         Wdrożenie elastyczniejszego modelu kształcenia, lepiej dopasowanego do indywidualnych potrzeb i zdolności uczniów.

Ważnym celem naszych działań są zmiany dotyczące zerówek i szkół podstawowych, a więc najmłodszych dzieci. Od paru lat dzieci sześcioletnie objęte są obowiązkiem nauki.

Przechodząc z zerówki do szkoły uczeń powtarza w pierwszej klasie prawie      to samo, czego uczył się w zerówce. Zmienimy to, aby uczniowie nie powtarzali już zrealizowanego materiału.

Naszym priorytetem jest zapewnienie takiej samej jak w przedszkolu

opieki po zajęciach szkolnych nad najmłodszymi uczniami. Nowy standard opieki po zajęciach będzie dostępny również dla dzieci starszych klas szkoły podstawowej. Wzmocnienie funkcji opiekuńczej szkoły pozwoli na istotne wsparcie rodziców pracujących. Chcemy także złączyć programowo gimnazjum i szkołę pogimnazjalną. Celem tej zmiany jest przede wszystkim unowocześnienie programu szkoły i uniknięcie powtórzeń treści

programowych. Uczniowie gimnazjum i szkoły pogimnazjalnej powinni mieć większe możliwości uzupełniania obowiązkowych zajęć, zarówno o zajęcia rozwijające ich indywidualne pasje i zainteresowania, jak i o zajęcia dopełniające wiedzę szkolną z dziedzin nieobjętych rozszerzonym programem kształcenia.

Naszym priorytetem jest też doprowadzenie do sytuacji, w której – po raz pierwszy   w powojennej historii – uczeń kończący szkołę będzie posługiwał się na poziomie zaawansowanym przynajmniej jednym językiem obcym. Ponadto od poziomu gimnazjum obowiązkowe będzie nauczanie dwóch języków obcych, w tym jednego kontynuowanego. Oczekujemy, że dzięki tym zmianom do roku 2015 edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna będą dobrze przygotowywać uczniów do nauki szkolnej.

Zmiany programowe mają wejść w życie we wrześniu 2009 roku, równolegle:

w pierwszej klasie szkoły podstawowej oraz w pierwszej klasie gimnazjum,              a następnie –w kolejnych latach – wkraczać do następnych klas. Uczniowie rozpoczynający naukę w pierwszym roku reformy oraz przez wszystkie kolejne lata wdrażania zmian będą wyposażani w bezpłatne podręczniki. Podręczniki te będą własnością szkoły i będą wypożyczane kolejnym rocznikom uczniów.

2008/2009 – ROK PRZEDSZKOLAKA

Sześciolatki są obecnie objęte prawnym obowiązkiem nauki w „zerówkach”. Pracujący rodzice obawiają się, że  szkoły nie zapewnią dzieciom po lekcjach opieki tak dobrej, jak w przedszkolu. W związku z tym szkoła podstawowa powinna zapewniać dzieciom opiekę w bezpiecznym standardzie przedszkolnym.

 Po zmianach:

- będzie bezpłatna edukacja dla wszystkich sześciolatków;

- stworzymy równe szanse wszystkim dzieciom bez względu na zamożność;

- zapewnimy równy dostęp – ulga szczególnie dla rodzin wielodzietnych;

- zapewnimy wszystkim bezpieczeństwo – opieka we wszystkich szkołach;

- będzie edukacja dostosowana do wieku– wkomponowana w program szkolny;

- wprowadzimy ład i porządek – każdy wie gdzie, kiedy i po co wysłać dziecko.

Jak chcemy uczyć najmłodszych uczniów?

Nauczanie początkowe, bliższe edukacji przedszkolnej, będzie zindywidualizowane, połączone z zabawą i opieką. Wyposażenie klas I będzie przypominać sale przedszkolne – szkoła  podstawowa zadba o bezpieczeństwo uczniów oraz o dobrą opiekę nad nimi do momentu odebrania ich po lekcjach przez rodziców. Dzieciom rodziców pracujących szkoła powinna

zapewniać posiłki i opiekę, tak jak w przedszkolu, przynajmniej do godziny 17.

Obecnie edukacja sześciolatków jest finansowana jako zadanie własne gminy, tak jak przedszkola. Po objęciu obowiązkiem szkolnym edukacja sześciolatków w szkole podstawowej będzie finansowana z subwencji oświatowej. Dla rodziców oznacza to, że dla wszystkich dzieci sześcioletnich obowiązkowa nauka będzie bezpłatna. W roku 2009 rocznik sześciolatków jest najmniej liczny, dlatego teraz jest najlepszy moment na objęcie sześciolatków subwencją. Dzięki temu gminy będą miały wolne środki, które wykorzystają           na tworzenie nowych miejsc w przedszkolach dla młodszych dzieci w wieku 3-5 lat.

Co będzie się działo w przedszkolach i w zerówkach?

1. Ogłaszamy rok szkolny 2008/2009 ROKIEM PRZEDSZKOLAKA                 i zachęcamy (również finansowo) zarówno rodziców, jak i samorządy oraz organizacje pozarządowe do zapewniania dzieciom edukacji przedszkolnej.

2. Budowanie wśród rodziców, nauczycieli oraz samorządów lokalnych i organizacji obywatelskich przekonania o znaczeniu upowszechnienia edukacji przedszkolnej, dzięki temu w ciągu najbliższych lat przestaniemy zajmować ostatnie miejsce w Unii Europejskiej, jeśli chodzi o wskaźnik upowszechnienia edukacji przedszkolnej.

3. Dzieci, które kończą 6 lat w roku 2008, w roku szkolnym 2008/2009 znajdą się – zgodnie z prawem – w zerówkach.

4. Rodziców dzieci, które skończą 6 lat w roku 2009 zachęcamy, aby w roku szkolnym 2008/2009 skierowali je do edukacji przedszkolnej lub posłali razem  z 6-latkami do zerówek.

5. Na wiosnę 2009 zacznie obowiązywać przeprowadzona przez psychologa przedszkolna procedura opiniowania dojrzałości szkolnej dziecka w skrócie nazywana „diagnozą przedszkolną”, poprzedzająca pójście do szkoły. Ułatwi ona rodzicom podjęcie właściwych decyzji dotyczących edukacji ich dzieci.

6. Na podstawie tej diagnozy rodzice będą mieli prawo wnioskować o odroczenie podjęcia przez dziecko obowiązku szkolnego.

7. Od roku szkolnego 2009/2010 wszystkie pięciolatki mają mieć prawo do edukacji przedszkolnej, zaś gminy mają obowiązek taką edukację zorganizować na swoim terenie – lub dotować w formach niepublicznych.

8. Od roku szkolnego 2009/2010 skończą swoje istnienie zerówki, przekształcając się   w miejsca edukacji przedszkolnej.

9. We wrześniu 2009/2010 do szkoły pójdą siedmiolatki oraz sześciolatki, których rodzice nie wnioskowali o odroczenie posłania dziecka do szkoły.

10. W pierwszych latach reformy data rozpoczynania nauki będzie traktowana elastycznie i będzie zależeć bardziej od dokonanej przez rodziców oceny dojrzałości szkolnej dziecka niż od metryki urodzenia. Jednak, tak jak obecnie,  w roku, w którym dziecko kończy 7 lat – musi już rozpocząć naukę szkolną.

RÓWNY START W SZKOLE PODSTAWOWEJ

1. Założenia ogólne

Sześcioletnia szkoła podstawowa powinna zapewniać dzieciom możliwość wszechstronnego i zharmonizowanego rozwoju wszystkich sfer osobowości. Założenia pracy szkoły uwzględniają:

- dbałość o sferę intelektualną,

- kształcenie zmysłów,

- rozwijanie kontaktów społecznych,

- kształcenie postaw,

- rozwój fizyczny i ruchowy.

2. Organizacja pracy w szkole podstawowej

Klasy I-III

- Edukacja w klasach I-III odbywa się w zespołach klasowych liczących nie więcej niż 25 osób w formie kształcenia zintegrowanego, w wymiarze 25 godzin tygodniowo.

- Na wniosek rodziców, dziecko powinno mieć zapewnioną opiekę w szkole przez dłuższy czas, niż obowiązkowe 25 godzin tygodniowo, z możliwością zjedzenia gorącego posiłku (obiadu). Czas ten powinien być dobrze zaplanowany i wykorzystany w celu stymulowania rozwoju dziecka, jego zainteresowań i uzdolnień.

- Zaleca się, aby pierwsze miesiące nauki w klasie pierwszej wypełnił okres

przygotowawczy, stanowiący łagodne przejście dziecka z przedszkola do szkoły.

- Sale lekcyjne powinny składać się z dwóch części: edukacyjnej – wyposażonej

w tablicę i stoliki; rekreacyjnej – przestrzeni wolnej, pokrytej dywanikiem lub

wykładziną dywanową. Zalecane jest dodatkowe wyposażenie w: sprzęt audiowizualny, komputer z dostępem do Internetu, projektor, mapy, gry i zabawki dydaktyczne, tematyczne kąciki zabaw, biblioteczkę.

- Znaczna część zajęć z przyrody powinna odbywać się w terenie,

   w bezpośrednim kontakcie z przyrodą.

- Przynajmniej część podręczników uczeń powinien zostawiać w szkole,

   by nie dźwigać codziennie ciężkiego tornistra.

- Zajęcia z wychowania fizycznego powinny odbywać się w sali gimnastycznej

  lub sali dostosowanej do zajęć ruchowych, a w dni pogodne na boisku

  szkolnym lub w terenie.

- Ocena postępów ucznia ma charakter opisowy.

- W drugim semestrze klasy III można wprowadzić nauczanie przedmiotowe.

Tygodniowy plan lekcji w klasie I i II – możliwe rozwiązanie:

1. 25 godzin dydaktycznych w tygodniu rozłożone w miarę równomiernie, najlepiej po 5 godzin dziennie – dopuszczalne pojedyncze dni 4- i 6-godzinne, rozdzielne z czasem świetlicowym (przykład: 8.00-12.30 – zajęcia nauczania początkowego, 12.30-16.00 czy 12.30-17.00 – możliwość korzystania z opieki w świetlicy).

Zagospodarowanie czasu dziecka powyżej 5 godzin dziennie musi być nieobowiązkowe, wybierane przez rodziców na podstawie odpowiednich deklaracji, zorganizowane w sposób zapewniający interesujące spędzanie czasu, posiłki, pomoc w nauce (możliwość odrabiania lekcji), przyjazną atmosferę i bezpieczeństwo – w grupach do 25 dzieci. Liczba osób opiekujących się dziećmi w czasie świetlicowym wynika z pozostającej pod ich opieką, zadeklarowanej liczby dzieci.

Klasy IV-VI

- W klasach IV-VI obowiązuje system klasowo-lekcyjny z wyodrębnionymi godzinami zajęć.

- Edukacja w klasach IV-VI odbywa się w zespołach klasowych, w formie kształcenia przedmiotowego, w wymiarze 28 godzin tygodniowo.

- Klasą opiekuje się wychowawca klasy z jasno sprecyzowanymi obowiązkami w tym  zakresie.

- Zaleca się, aby pierwsze miesiące nauki w klasie czwartej wypełnił okres

przygotowawczy, stanowiący łagodne przejście dziecka z pierwszego do drugiego etapu szkoły podstawowej.

- Zajęcia z poszczególnych przedmiotów powinny odbywać się w pracowniach

przedmiotowych dobrze wyposażonych w: pomoce dydaktyczne, sprzęt audiowizualny, komputer z dostępem do Internetu, projektor.