P R O T O K Ó Ł NR XXIII / 08
Z SESJI RADY GMINY W KAMIEŃCU ZĄBKOWICKIM
ODBYTEJ W DNIU 19 września 2008 R.
Godzina rozpoczęcia 08.00
Godzina zakończenia 14.0 0
Miejsce Sesji sala widowiskowa Gminnego Centrum Kultury.
W Sesji Rady Gminy uczestniczyło 15 Radnych, oraz goście zaproszeni tj. Wójt Gminy Pan Marcin Czerniec, Senator RP Pan Stanisław Jurewicz, Radny Powiatu Pan Marek Błażejewski, Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy Pani Irena Balikowska, sołtysi oraz przewodniczący rad sołeckich, Sekretarz Gminy Pani Emilia Giżycka, Skarbnik Gminy Pan Jacek Rozumek.
Obrady Sesji otworzył Przewodniczący Rady Gminy Pan Bogusław Kitliński stwierdzając obecność 15 Radnych, przy której mogła obradować i podejmować uchwały Rada Gminy.
Przewodniczący Rady Gminy Pan Bogusław Kitliński - zapoznał z proponowanym w zaproszeniach porządkiem obrad Sesji, a był on następujący:
1. Otwarcie Sesji Rady Gminy.
2. Przyjęcie protokołu z Sesji Rady Gminy odbytej w dniu
05.09.2008r
3. Stan bezrobocia na terenie Gminy Kamieniec Ząbkowicki- realizacja zadań
ustawowych przez Powiatowy Urząd Pracy.
Wystąpienie Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy.
4. Realizacja budżetu Gminy za I półrocze 2008r.
5. Podjęcie uchwał.
6. Sprawozdanie Wójta Gminy z działalności między Sesjami.
7. Zapytania i wolne wnioski oraz odpowiedzi na nie.
8. Zakończenie obrad Sesji Rady Gminy.
Przewodniczący Rady Gminy Pan Bogusław Kitliński - zapytał czy ktoś z Państwa Radnych ma uwagi do proponowanego porządku obrad dzisiejszej Sesji. Wobec tego ja mam pewną uwagę, że zaproponuje wprowadzenie do porządku obrad między punktem 2 a 3 ukoronowanie naszych rolników Pana Jarosława Owczarczyka i Grzegorza Pukało przez wręczenie Odznaczeń Zasłużony dla Rolnictwa, który to został nadany przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Przegłosujmy porządek obrad, kto z Państwa Radnych jest za przyjęciem
GŁOSOWANIE
Za- 15 (B. Chodasewicz, A. Wytoszyńska, M. Nastała, J. Hreczyński, J. Adamska, M. Kacik, S. Wichrowicz, D. Krekora, B. Kitliński, M. Dechnik, B. Nicpoń, W. Majewski, K. Cieliński, J. Różycki, M. Sąsiadek).
Przeciw- 0
Wstrzymało się- 0
Rada Gminy jednogłośnie przyjęła porządek obrad XXIII Sesji Rady Gminy.
Ad. 2
Przewodniczący Rady Gminy Pan Bogusław Kitliński- nikt z Państwa Radnych nie zgłosił uwag do biura Rady Gminy, co do treści protokołu XXII Sesji Rady Gminy odbytej 5 września 2008r. Proszę o przegłosowanie przyjęcia treści protokołu.
GŁOSOWANIE
Za- 15 (B. Chodasewicz, A. Wytoszyńska, M. Nastała, J. Hreczyński, J. Adamska, M. Kacik, S. Wichrowicz, D. Krekora, B. Kitliński, M. Dechnik, B. Nicpoń, W. Majewski, K. Cieliński, J. Różycki, M. Sąsiadek).
Przeciw- 0
Wstrzymało się- 0
Rada Gminy w głosowaniu jawnym jednogłośnie przyjęła treść protokołu XXII Sesji Rady Gminy odbytej w dniu 5 września 2008r.
Wójta Gminy wręczył Honorowe Odznaczenia „Zasłużony dla Rolnictwa” nadane przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi .
Panu JAROSŁAWOWI OWCZARCZYK
I PANU GRZEGORZOWI PUKAŁO
Ad. 3
Treść wystąpienia Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy Pani Ireny Balikowskiej stanowi załącznik nr 1 do protokołu.
DYSKUSJA
Pan Radny Dominik Krekora – Pani Dyrektor Powiatowe Urzędu Pracy przedstawiła ilość osób, które są bezrobotne a chcielibyśmy się dowiedzieć ile jest osób bez pracy, bo to jest dla nas rzeczą najważniejszą, mówimy dzisiaj o bezrobociu, a w gminie Kamieniec jest to bezrobocie znaczne, ja to rozumieć na tablicy wiszą oferty pracy, pracodawcy proszą o pracowników, a drugiej strony drzwiami walą do Pani Dyrektor i do różnych instytucji do GOPS- u o zapomogi, jak to się dzieje. I jeszcze korzystając z obecności Pana Senatora mówi się o przygotowywaniu przepisów w tym roku o możliwości, z której to możliwości może skorzystać przejście na emerytury pomostowe około 300 tys. osób w całym kraju czy coś w tym temacie jest. O co chodzi, czy w momencie kiedy ustąpią miejsca zasłużeni, wypracowani emeryci zwolnią się miejsca dla ludzi którzy tej pracy poszukują dziękuję.
Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy Pani Irena Balikowska - Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, Szanowni Państwo na dzień dzisiejszy po rozmowach z pracodawcami mamy ponad 4 tys. miejsc pracy oczywiście jedynym utrudnieniem, a może aż utrudnieniem jest dojazd do Biskupic Podgórnych, sam koncern LG daje na dzień dzisiejszy 4,5 tys. miejsc pracy jest to uciążliwe, ponieważ praca jest zmianowa bezrobotni, którzy podjedli pracę wyjeżdżają o 4 rano, jak Państwo również zauważyliście my mamy najwięcej osób zarejestrowanych z wykształceniem gimnazjalnym i poniżej gimnazjalnym jest to grupa 1.100 osób. Jest to praca pośredników, doradców zawodowych żeby tych ludzi zaktywizować. Nie powiem, że wszyscy są chętni.
Senator RP Pan Stanisław Jurewicz- przede wszystkim dziękuję bardzo za możliwość zabrania głosu, najpierw odpowiem może na pytanie Pana Radnego Dominika Krekory. Proszę Państwa trzeba się tak na spokojnie zastanowić jaki skutek będzie miało odejście 300tys. ludzi, skutek dla nas, skutek dla budżetu i czy w te miejsca akurat będą się garnęli ludzie do pracy, bo pamiętajmy, że są to bardzo zawody bardzo trudne odpowiedzialne, niejednokrotnie chociażby górnictwo i czy to przyniesie oczekiwany skutek ja wczoraj czytałem takie bardzo ciekawe analizy może być tak, że szanując pracę tych ludzi oczywiście, żeby była jasność jeżeli by była taka możliwość niech korzystają tylko następne pokolenia w ogóle mogą mieć problemy z otrzymaniem renty czy emerytury jest to naprawdę bardzo poważna decyzja, natomiast jak Państwo widzicie ona jest bardzo zróżnicowana, żeby nie przedłużać zobaczcie Państwo jaka paleta zawodów stara się o przejście na emeryturę. Rolnicy muszą pracować jakoś ich nie obejmują pomostowe emerytury, prawda. Więc tu bardzo mocno trzeba się zastanowić nad tymi rozwiązaniami, jeszcze do Senatu te rozwiązania nie trafiły, ja mówię Państwu w dużym stopniu ogólności, a interesuje mnie ten problem bardzo, na ile to będą rozwiązania takie, które będą zadawalały wszystkich, widać, że dyskusja jest bardzo gorąca cześć grup społeczno zawodowych, nazwijmy o dużym potencjale, bardzo naciska żeby to utrzymać, nie patrząc w przyszłości na pewne konsekwencje na przykład rolnicy. Tak bym odpowiedział, jeżeli będę miał bliższe informacje, otrzymam zawiadomienie, żeby była jasność od Pana Przewodniczącego kiedy odbywają się sesje, to tak jak dzisiaj z przyjemnością wezmę udział żeby Państwa poinformować. Odnośnie rynku pracy mam kilka przemyśleń, ponieważ dosyc aktywnie pracuje z różnymi powiatami w tym temacie, czego dowodem jest i bardzo się cieszę, obecna koalicja na szczeblu regionu, powiaty, szczególnie w byłym województwie wałbrzyskim, w tym dzierżoniowski, ząbkowickim, kłodzki, które maja olbrzymie problemy z zatrudnieniem, niestety mój powiat, którego ja jestem mieszkańcem, a Państwa sąsiadem jest już w tej niechlubnej, mimo obniżenia stopy bezrobocia, bo to jest różnica bezrobocie, a stopa bezrobocia. Pierwsze miejsce niestety w okręgu wałbrzyskim i na Dolnym Śląsku. Na tej podstawie chciałbym Państwu zaproponować pewien temat do przemyślenia, jakby nie wchodząc w szczegóły, bo zanotowałem sobie z ciekawością, słuchając wypowiedzi Pani Dyrektor. Samo stworzenie możliwości jakiegoś doradcy, a brak przekwalifikowania do potrzeb rynku pracy obecnego nie daje szans na zatrudnienie, oczywiście to jest moja ocena, głęboko usadowiona w problemach, które ma powiat dzierżoniowski, mam tu na myśli pozyskanie i chyba przekierowanie pracy, ale to już chyba decyzja wewnętrzna lokalna w pewnym sensie, na edukacje dotyczącą możliwości wykonywania danej pracy. Pojawiły się niektóre już zawody do tej pory nie będące w zainteresowaniu, podam przykład u nas powstała firma w powiecie dzierżoniowskim, która potrzebuje stolarzy okazuje się, że nikt nie kształci, zapotrzebowanie jest ogromne. Więc kierunkowo sygnalizuje, że jest bardzo potrzebna ale nawet z programów unijnych analiza rynku pracy pod kątem możliwości kształcenie czy dostosowania, ja nie mówię o pewnym jakimś, nie wiadomo jakim kształceniu, ale dania szansy ludziom przygotowania się do wykonywania tej pracy. To tak ogólnie jakby były pytania to mogę jeszcze to rozwianą. Następna sprawa, która jest bardzo poważnym problemem, która w sposób myślę po malutku, ale w coraz bardziej widoczny zaczyna przynosić efekty, to są moje spotkania Pana Marszałka Szczygła, członka Zarządu Województwa to jest PLK, PKP S. A. i PLK S.A. dam jeden przykład, który jeszcze na tą chwilę nie dotyczy może jeszcze bezpośrednio powiatu ząbkowickiego, czy też samego Kamieńca ale w perspektywie mamy ogromną determinacje i Zarząd Województwa w pewnym sensie w mojej osobie ma wsparcie i rade. Pracujemy nad tym aby stworzyć możliwość nawet tam gdzie jej nie ma na dzisiaj ruchu pasażerskiego do Wrocławia, w sposób znaczący poprawi to możliwości i rotacji i uzyskania tej pracy, niestety z przykrością musze stwierdzić, na początku PKP S.A. nie widziała tego problemu aby go rozwiązywać, od końca maja jest znaczny postęp. Troszkę zdziwiony jestem, że nie ma aktywności w tej materii powiatu ząbkowickiego ogólnie rzecz biorąc i mam nadzieję, że na bazie dzisiejszego spotkania ja zaproponuje coś co może być drugą częścią mojej propozycji złożonej dla swojego powiatu. Spotkamy się w gronie samorządowców aby przygotować pakiet dla powiatu pod katem bezrobotnych ale rozumiany bardzo szeroko, wspólnej współpracy miedzy gminami, wójtami, burmistrzami, starostwem i urzędem pracy, żeby w takich uporządkowanych krokach przygotowywać tych ludzi do pracy różnej i pod katem też możliwości pozyskania funduszy unijnych. Bywa teraz często tak, tego się nie uniknie do końca, że w wielu projektach Gminy ścigają się między sobą, po prostu jest zgłoszony konkretny program, który jest uruchamiany w Regionalnym Programie Operacyjnym, ale nie tylko chcę zaznaczyć, są przykłady, że można było uzyskać dofinansowanie z Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej to tak sygnalizuje, jakby ktoś z Państwa był zainteresowany to, to jeszcze później rozwinę natomiast są takie możliwości i jeżeli to się uczyni w sposób uporządkowany, oczywiście moja opinia i podzielona przez kolegów samorządowców w Państwa sąsiednim powiecie to będziemy próbowali stworzyć taki uporządkowany sposób podejścia do problemu współrozwiązania, bo bezrobocie nie jest tak naprawdę pod kątem prawnym problemem Gminy, tylko problemem Państwa, ale myślę, że są bardzo duże dowody i samorządy pokazały, których rocznica mija w przyszłym roku 20 lat funkcjonowania, że przy wspólnej pracy i zaangażowaniu te efekty są coraz większe. Problem dojazdu rozwiązujemy w ten sposób że chcemy przekonać PKP S.A. i jej spółkę córkę PLK do przywrócenia ruchu pasażerskiego. Rozpoczęto pierwsze działania, które maja skomunikować na tą chwilę zainteresowanie, tam gdzie było zainteresowanie powiatów i gmin. Powiat świdnicki z Wrocławiem do Kobierzyc są już konkretne podane pieniądze przez PKP z czego się cieszę i przy okazji może to bezpośrednio nie dotyczy ale wyrażam słowa też podziękowania bardzo konstruktywnego nareszcie podejścia konkretne pieniądze i terminy przywrócenia, może nie w takim zakresie w jakim można by było, ale drugi element kieruje swoje działania na to, aby teraz z drugiej strony umożliwić kontakt z Wrocławiem, żeby teraz do stolicy regiony z każdego w miarę miejsca można było szybko dotrzeć. Sądzę, ze to w sposób znaczący umożliwi bezrobotnym przy pewnej dużej rotacji dotarcie do stolicy, bo pamiętajmy, że we Wrocławiu jest tylko kilka procent bezrobocia, choć są u nas już miasta tak jak Świdnica, w której realne bezrobocie wynosi kilka procent, czyli ogromna różnica, jeżeli chodzi o …… . Zatem stworzenie dobrego dojazdu, przygotowanie od strony edukacji i jeżeli byłaby taka możliwość wspólnego podejścia do problemu bezrobocia nie tylko liczenia na Urząd Pracy, bo Urząd Pracy ma pewne instrumenty, ale ocena potencjalnego rynku pracy dałaby szanse przygotowania ludzi nie tylko, przepraszam za uproszczenie ale nauczyć się na klawiaturze i konkretnego programu, no bo niema innych możliwości wiec gdzie on tą pracę znajdzie. I ten problem chciałbym na tym etapie zakończyć. Krótka informacja Panie Przewodniczący czy mogę z takich bieżących dwa zdania pracy, bo ona w sposób ścisły dotyczy Gminy, Pana Wójta będzie pewnie mam nadzieję zadowolony nie będzie już miało różnych interpretacji na przykład do sytuacji, w których Pan Wójt będzie chciał wesprzeć jednostki straży pożarnych. Chcę Państwu powiedzieć, że po dwóch praktycznie kadencjach została przyjęta ustawa dotycząca zmiany ustawy o ochronie przeciw pożarowej. Tam zostały zawarte nie będę mówił o szczegółach, ale kluczowych zapisach i oczekiwaniach straży pożarnych. Po pierwsze nareszcie jest uporządkowana sprawa możliwości i zapis jest jednoznaczny samorządy mogą dofinansować jednostki straży pożarnej, wszystkie samorządy gminne, powiatowe i wojewódzkie to stawia naprawdę w bardzo dobrym i możliwym teraz świetle możliwość klarownej, jasnej współpracy, a nie interpretacji Regionalnych Izb Obrachunkowych w Polsce różnej. Wypłacanie ekwiwalentów jest uporządkowane, możliwość wypłacania za szkolenia, co jest w mojej ocenie bardzo kluczowe w Państwa powiecie mamy tu bardzo niedobry odcinek pod kątem bezpieczeństwa i też ilości wydarzających się wypadków na trasie relacji Wrocław nasze przejścia graniczne i w tym momencie przy tych wypadkach pierwsi pojawiają się z reguły ochotnicy, którzy są w systemie Krajowego Ratownictwa. Po pierwsze na własne ryzyko kierują ruchem drogowym, nie było ustawowej delegacji dla strażaka, żeby kierował mimo, że taka była potrzeba, stan wyższej konieczności kierowania ruchem. To zostało uporządkowane, Pan Wójt będzie mógł zatrudnić, ma taką możliwość Komendanta Gminnego Straży Pożarnej. Myślę tak, żeby już nie wchodzić w szczegóły, w mojej ocenie 95 % oczekiwań straży pożarnej, Ochotniczych Straży Pożarnych zostało w tej ustawie zawartych i myślę, że ważnym elementem i naszym wkładem w naszym okręgu były spotkania ze wszystkimi Zarządami Straży Pożarnej w całym okręgu wyborczym, nie wszyscy skorzystali i bardzo duży wkład wniósł w tą ustawę będący na naszym terenie generałem Brygadier Generał Meres, senator Platformy Obywatelskiej, który jest szefem zespołu senackiego i był tym duchem takim merytorycznym i takim, który nie pozwalał na to żeby ta ustawa się oddalała. I druga ustawa, myślę dosyć ważna, ostatnio przyjęta dotyczy proszę Państwa inwestycji drogowych, żeby nie wchodzić w szczegóły czas uzyskania jednej po pierwsze decyzji o lokalizacji inwestycji drogowej, po drugie z 5 miesięcy do 3 miesięcy skrócenia otrzymania tej decyzji drogowej i trzeci ważny element, który dotyczy samorządu, o tych przede wszystkim mówię to jest taka sytuacji, dam konkretny przykład przez Państwa gminę przebiegają grogi wojewódzkie, jeżeli będzie inwestycja związana z droga wojewódzką to przy skrzyżowaniach z Państwa drogami powiatowymi, jeśli takowe będą ten, który wykonuje remont będzie musiał wykonać taki zakres, jaki zostanie uzgodniony z zarządcą drogi, czyli nie będzie sytuacji w mojej ocenie takiej, w końcu, że na danym odcinku przy tym miejscu jedni wchodzą trzy miesiące po drugich, trzeci po tych jeszcze i w końcu pewien fragment zostaje nie do końca załatwiony i o tych dwóch chciałbym powiedzieć proszę Państwa ustawach myślę, że ważnych, jeżeli chodzi o pracę. I ostatnie dwie sprawy też jedna z bezrobotnymi, rzadko niestety, nie wiem z jakich powodów, ale nie ma ujętych tematów w jakimś szerszym zakresie związanych z bezrobociem osób niepełnosprawnych. Proszę Państwa wbrew pozorom ja przyznam się nie znałem wielkości skali tego zjawiska ale ono jest, ono będzie znacznie skutkowała w momencie kiedy będzie spadała stopa bezrobocia. Miałem przyjemność gościć na naszym terenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej, w którego pionie merytorycznym właśnie te działania się odbywają są szykowane rozwiązania i myślę, iż w tych programach o których mówią Urzędy Pracy powinny się pojawić coraz mocniej, ponieważ na to są pieniążki, coraz mocniej akcenty związane z miejscami pracy dla osób niepełnosprawnych, które no mają różne trudności. Ostatnia rzecz jeżeli Państwo uznacie, że jest jakaś potrzeba wspierania działań na szczeblu regionalnym, ponieważ z racji wiceprzewodniczenia i doznania pewnego zaszczytu, bo pierwszakiem jestem w parlamencie, jestem Wiceprzewodniczącym Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej proszę się nie dziwić, że bardzo często jestem na sesjach Rad Powiatów, Rad Gmin, czy też Sejmiku Województwa Dolnośląskiego to jest materia gdzie te sygnały, które wspólnie uznamy za ważne, ja nie mam oporów przenosić takie sprawy do parlamentu pragnę Państwa zapewnić nie mam takich oporów, stąd te kontakty są potrzebne, z nich bardzo często korzystam, chociażby dzisiaj Pan Wójt zaskoczony był bo w nocy wróciłem ale temat bezrobocia mnie bardzo interesuje i dosyć głęboko w nim mówiąc kolokwialnie siedzę i mogę też w jakiś sprawach jeżeli chcielibyście Państwo doradzić, poradzić, wesprzeć nie wiem jak to nazwać. I jeszcze jedna rzecz zajmuję się bardzo mocno i ściśle pracą na szczeblu naszym regionalnym, w okręgu wyborczym właśnie sprawami związanymi z samorządem, w bardzo dużym i szerokim okresie ponieważ jak Państwo wiecie odbyło się bardzo fajne wydarzenie pierwszy ORLIK na Dolnym Śląsku został otwarty w Jaworzynie w ostatnią sobotę w obecności Pana Wicepremiera Grzegorza Schetyny jeżeli ktoś będzie przejeżdżał naprawdę powiem Państwu są to już obiekty na XXI wiek piękne obiekty. Natomiast mówię to pod kątem, że różne programy się toczą dałem przykład właśnie też Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej gdzie niektóre samorządy pozyskały z programu FIO dofinansowanie rzędu ponad 100tys. zł. w takich programach związanych z dziećmi, jak będzie trzeba szczegóły. Także jest pewna paleta, ja mam wiedzę bieżącą interesują mnie wszystkie programy, które są uruchamiane, jakbyście Państwo sami chcieli też być na bieżąco, bo przecież macie nieopodal na przykład sąsiada Radnego Powiatu, który jest Wicedyrektorem Dolnośląskiej Agencji Modernizacji i Restrukturyzacji Rolnictwa bardzo duże programy proponuje też aby od czasu do czasu Państwo go zaabsorbowali Pan Marek jest Radnym Powiatowym, żeby Państwu przedstawił, w tym zakresie jest bardzo dużo programów. Dziękuję za możliwość zabrania głosu.
Przewodniczący Rady Gminy Pan Bogusław Kitliński – czy do Pani Dyrektor ktoś z Państwa miałby jeszcze jakieś uwagi, pytania.
Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy Pani Irena Balikowska- Panie Przewodniczący, Wysoka Rado ja faktycznie przyznaje się do błędu tutaj nie pokazałam pieniędzy, które przyznała Rada Powiatu ale te pieniądze nie były przyznane dla Powiatowego Urzędu Pracy, tylko dla Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie. Urząd Pracy udziela dotacji dla osób niepełnosprawnych w wysokości 43 tys. zł. tylko finansowane to jest przez Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie i pracodawcą na wyposażenie i doposażenie stanowisk dla osób niepełnosprawnych również w wysokości 43 tys. zł. Jeżeli chodzi o przygotowania zawodowe, staże my tutaj nie dzielimy osób na sprawnych i niepełnosprawnych, dlatego tutaj nie wyodrębniłam dla osób niepełnosprawnych dlatego, że nei chcemy takie podziału dokonywać natomiast jest możliwość i w tej chwili otrzymaliśmy 700tys. w maju Rada Powiatu przyznała tylko nie Powiatowemu Urzędowi Pracy a Centrum Pomocy Rodzinie, obsługę umów i realizacji wykonuje Powiatowy Urząd Pracy.
Obrady Sesji opuścił Radny Pan Jan Hreczyński – nieobecność usprawiedliwiona.
Ad. 4
Skarbnik Gminy Pan Jacek Rozumek – Szanowny Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, Szanowni Państwo, słuchacze otóż zarządzeniem z dnia 28 sierpnia 2008r. Wójt Gminy przedstawił do Regionalnej Izby Obrachunkowej oraz do Rady Gminy Kamieniec Ząbkowicki sprawozdanie z wykonania budżetu Gminy za I półrocze tego roku, oraz sprawozdanie z wykonania budżetu Gminnego Centrum Kultury. Jest to jak państwo otrzymali te materiały dosyć obszerna publikacja, która liczy prawie 70 stron więc jest naprawdę z czym się zapoznawać. Ja może jeżeli chodzi tutaj o kwestię analizy budżetu za I półrocze tego roku przytoczę najistotniejsze elementy dotyczące tej części opisowej, tej najbardziej w sumie obrazowej dla większości z Państwa. Otóż jeżeli chodzi o budżet na 2008 gminy Kamieniec Ząbkowicki mocą uchwały Rady Gminy z dnia 28 grudnia 2007r. został opracowany i przyjęty budżet Gminy, który prezentował się jeżeli chodzi o stronę dochodową na kwotę 18 344 432zł. natomiast plan wydatków stanowił kwotę 17 651 377zł. i zakładał dochody wyższe od wydatków o kwotę 693 055 zł. te środki były przeznaczone na spłatę pożyczek zaciągniętych przez gminę w latach poprzednich. W ciągu tegoż półrocza w trybie wykonywania budżetu Gminy czterema uchwałami Rady Gminy i pięcioma zarządzeniami Wójta Gminy wprowadzono zmiany w budżecie Gminy, które polegały zarówno na zwiększeniu jak i na zmniejszeniu dochodów i wydatków jak również pomniejszaniu ich po dokonaniu tych zmianach na stan 30 czerwca po stronie dochodów wygląda w sposób następujący 18 754 743zł. natomiast po stronie wydatków 18 774 688zł. Zgodnie ze sprawozdaniem Rb – NDS planowane rozchody które stanowiły 693 055 zł. zostały wykonane na 399 055 zł., na co składają się spłaty pożyczek właśnie, o których wcześniej wspomniałem wobec zaciągniętych w latach ubiegłych z WFOŚiGW oraz NFOŚiGW. Natomiast jeśli chodzi o wykonanie dochodów, jak i wydatków na stan 30 czerwca tego roku wygląda on w sposób następujący dochody zostały zrealizowane na kwotę 9 727 437 zł. oraz wydatki na kwotę 8 587 281 zł. Budżet Gminy na I półrocze tego roku zamknął się wynikiem dodatnim w kwocie 1 140 156zł. dochody zostały wykonane w 52% wartości, które były zaplanowane na rok ten 2008. dochody zostały zasilone zewnętrznymi środkami w postaci dotacji, które osiągnęły wartość 1 851 015 zł. cześć w tym to były dotacje otrzymane z budżetu Państwa na zadania zlecone i do realizacji w ramach zadań administracji rządowej na kwotę 1 425 750 zł. i te które zostały otrzymane z Wiaku z realizacja zadań własnych Gminy na kwotę 425 265 zł. Budżet również został zasilony subwencjami na ogólną kwotę 3 871 588zł. Jeżeli chodzi o stronę dochodową były też podejmowane różnego rodzaju tutaj z inicjatywy, które miały służyć pomocy tutaj podatnikom generalnie rzecz biorąc tą sferę nazywa się jako kwestię obniżenia przez Radę Gminy Kamieniec Ząbkowicki górnych stawek podatków oraz kwestie związane z umorzeniami zaległości podatkowych, odroczeniami terminu płatności oraz rozłożeniu zaległości na raty. Jeżeli chodzi o skutki obniżenia przez Rade górnych stawek podatków była to kwota rzędu 319 374 zł. Jeżeli chodzi o umorzenia zaległości była to kwota 4 266zł. Jeżeli chodzi o kwestia rozłożenia na raty i odroczenia płatności było to 32 195 zł. Ogółem jeżeli chodzi o plan dochodów budżetu Gminy wykonano w 52 % założonej kwoty na rok 2008 przy kwocie nadpłat 3 074 zł. i stanie zaległości wynoszących 537 381 zł. I tutaj jeżeli chodzi o sprawozdanie tutaj stan zaległości został rozbity na poszczególne tytuły. Sądzę, że nie ma sensu przytaczać tutaj poszczególnych elementów. Najistotniejszą tutaj pozycją są należności z tytułu podatku od nieruchomości oraz tutaj z tytułu wieczystego użytkowania. Oczywiście wobec dłużników, którzy zalegali z płatnościami były podejmowane czynności egzekucyjne, które miały służyć odzyskaniu tych zaległości ogólnie można tutaj powiedzieć były to takie czynności w takich ilościach realizowane. Służby tutejszego urzędu naszej Gminy wystawiły 286 upomnień, 12 wezwań do zapłaty, 121 tytułów wykonawczych, wpisano 1 hipotekę przymusową w księdze wieczystej oraz zgłoszono wierzytelność na licytacje w stosunku do dwóch dłużników. Stan należności oraz wybranych aktywów Gminy przedstawiał się zgodnie ze sprawozdaniem Rb –N w sposób następujący jeżeli chodzi o gotówkę i depozyty całej Gminy czyli nie tylko Urzędu ale również jednostek podporządkowanych, które bezpośrednio podlegają pod budżet tutejszego urzędu więc gotówka i depozyty wynosiły ogólnie 2 846 264zł. na to w głównej mierze składały się depozyty na żądanie czyli środki, które są na rachunkach bankowych wszystkich instytucji na kwotę 1 043 715zł. oraz depozyty terminowe 1 800 000zl. należności wymagalne ogólnie 1 093 668tutaj najistotniejsze pozycje to były właśnie zaległości z tytułu podatków i opłat czyli te które są należne bezpośrednio Gminie oraz należności GOPS-u z tytułu należności alimentacyjnych od dłużników. Pozostałe należności głównie obejmowały tutaj kwestie należności z tytułu dostaw towarów i usług, z tytułu podatków, i innych należności na ogólną kwotę 2 567 906 zł. Jeżeli chodzi o strukturę dochodów przedstawia się następująco najistotniejsze tutaj wartości, które kształtują stronę dochodową budżetu naszej Gminy to oczywiście stanowią subwencje oraz dotacje i również udział w podatku dochodowym od osób zarówno fizycznych i od osób prawnych. Jeżeli chodzi tutaj o analizę strony dochodowej to generalnie rzecz biorąc realizacja założonych dochodów na rok 2008 odbywała się w miarę rytmicznie zgodnie z przyjętym planem. Realizacja wydatków budżetu Gminy również przebiegała zgodnie z założonym planem i w miarę wpływu środków finansowych, które wpływały do naszego urzędu Gminy. Ogółem na plan 18 774 688 zł. wykonano je w kwocie 8 587 281 zł. co stanowiło 46 % ogólnego planu przewidzianego do realizacji na ten właśnie rok. jeżeli chodzi o strukturę wydatków w podziale na wydatki bieżące i wydatki na inwestycje to najistotniejszą jak generalnie w każdym budżecie pozycja są wydatki bieżące, które wynosiły ponad 90% zrealizowanych właśnie wydatków. Jeżeli chodzi o strukturę według kategorii klasyfikacji budżetowej najistotniejsza struktura, najistotniejszy udział tych wydatków dotyczył edukacyjnej opieki wychowawczej. Generalnie rzecz biorąc tutaj w kwestii związanej z oświatą i wychowaniem. Na budżet Gminy sk |