Protokoły V kadencji 2006-2010

Protokoły z obrad Sesji Rady Gminy

 
data publikacji:  17-03-2009 | 15:23
data ostatniej modyfikacji:  25-02-2010 | 13:20
data wytworzenia dokumentu:  27-02-2009
P R O T O K Ó Ł NR XXIX / 09 Z SESJI RADY GMINY W KAMIEŃCU ZĄBKOWICKIM ODBYTEJ W DNIU 27 lutego 2009 R.

P R O T O K Ó Ł  NR XXIX / 09

Z SESJI RADY GMINY W KAMIEŃCU ZĄBKOWICKIM

ODBYTEJ W DNIU  27 lutego   2009 R.

 

 

Godzina rozpoczęcia   10.00

Godzina zakończenia  12.00

Miejsce Sesji sala widowiskowa Gminnego Centrum Kultury.

 

W Sesji Rady Gminy uczestniczyło 13 Radnych, oraz goście zaproszeni tj. Wójt Gminy Pan Marcin Czerniec, Prezes Międzygminnego Związku Celowego Pan Michał Punda, Radny Rady Powiatu Pan Marek Błażejewski, sołtysi oraz przewodniczący rad sołeckich, mieszkańcy Gminy, kierownicy Urzędu Gminy i jednostek podległych. 

 

Obrady Sesji otworzył Przewodniczący Rady Gminy Pan Bogusław Kitliński stwierdzając obecność 13 Radnych, przy której mogła obradować i podejmować uchwały Rada Gminy.

 

 

 

Przewodniczący Rady Gminy Pan Bogusław Kitliński - zapoznał z proponowanym w zaproszeniach porządkiem obrad Sesji, a był on następujący:

 

         1.  Otwarcie Sesji Rady Gminy.

           2.  Przyjęcie protokołu z  Sesji Rady Gminy odbytej w dniu 

             30.01.2009r.

           3.  Działalność i zamierzenia Międzygminnego Związku Celowego.

           4.  Podjęcie uchwał.

           5.  Sprawozdanie Wójta Gminy z działalności między Sesjami.      

           6.  Zapytania  i wolne wnioski oraz odpowiedzi na nie.

           7.  Zakończenie obrad Sesji Rady Gminy.  

    

Przewodniczący Rady Gminy Pan Bogusław Kitliński – w chwili obecnej na sali mamy 14 Radnych.  

Czy ktoś z Państwa ma uwagi do proponowanego porządku obrad, nie widzę, proszę o przegłosowanie porządku obrad sesji

 

GŁOSOWANIE

Za- 14 (B. Chodasewicz, A. Wytoszyńska, M. Nastała, J. Hreczyński, M. Kacik, J. Adamska, S. Wichrowicz, D. Krekora, B. Kitliński, M. Dechnik, B. Nicpoń, W. Majewski,  J. Różycki,  M. Sąsiadek).

Przeciw- 0

Wstrzymało się-  0

Radny Nieobecny K. Cieliński

Rada Gminy jednogłośnie przyjęła porządek obrad XXIX Sesji Rady Gminy.

 

Ad. 2

 

Przewodniczący Rady Gminy Pan Bogusław Kitliński-  nikt z Państwa Radnych nie zgłosił uwag do biura Rady Gminy, co do treści protokołu XXVIII Sesji Rady Gminy. Proszę o przegłosowanie przyjęcia treści protokołu.

GŁOSOWANIE

Za- 14 (B. Chodasewicz, A. Wytoszyńska, M. Nastała, J. Hreczyński, J. Adamska, M. Kacik,  S. Wichrowicz, D. Krekora,  B. Kitliński, M. Dechnik, B. Nicpoń, W. Majewski, J. Różycki,  M. Sąsiadek).

Przeciw- 0

Wstrzymało się-  0  

Radny nieobecny K. Cieliński  

Rada Gminy w głosowaniu jawnym jednogłośnie przyjęła treść protokołu XXVIII Sesji Rady Gminy odbytej w dniu 30 stycznia 2009r.  

 

Ad. 3  

 

Prezes Międzygminnego Związku Celowego Pan Michał Punda- Panie Przewodniczący, panie Wójcie, Szanowni zebrani chciałem po krótce powiedzieć, tak jak Państwo sobie życzycie, co się wydarzyło ostatnimi czasy i co zamierzamy zrobić w najbliższej przyszłości. Otóż zapewne Państwo wiecie, że inwestycja główna polegająca na budowie zakładu w Ścinawce została przekazana w ręce inwestora prywatnego, przetarg się odbył 20 sierpnia minionego roku. Firmą, która wygrała ten przetarg jest firma o nazwie Bioeneco z Kłodzka Spółka zo.o. Firma została powołana w czerwcu tegoż samego roku, czytaj minionego roku, jest ona dedykowana głównie temu zadaniu. Zakład ma być budowany zgodnie z projektem,  pozwoleniem na budowę, które przygotował Międzygminny Związek Celowy, czyli wszystkie elementy, o których tutaj tak dużo mówiliśmy w tym projekcie mają być realizowane. Dodatkowo inwestor deklaruje, że zakończy ten cały węzeł technologiczny, czy tą linię technologiczną zakończy także elementem pseudo spalarni, mówimy tutaj o zgazowaniu odpadów, czyli przetworzeniu odpadów, najlepiej rzecz biorąc w energię, głównie energię elektryczną, także będzie tam sporo energii cieplnej. Na dzień dzisiejszy patrząc na to, co dzieje się na placu budowy, bywam tam średnio raz w tygodniu, chce powiedzieć, że zrobiono tam niewiele, żeby nie powiedzieć nic. Rozmawiam z Panią Prezes Spółki i zapewnia mnie, że jak śniegi ustąpią, a to chyba lada chwila przystąpią do prac budowlanych, do tego czasu adoptowali ten projekt zgazowywania odpadów, o którym wspominałem wcześniej. Patrząc na to bardzo surowo, może tak powiem obiektywnie wydaje mi się, że do końca roku 2009, tak jak planujemy na pewno zakładu w całości nie uda się wybudować. Natomiast na dzień dzisiejszy jest to póki, co moja opinia, musimy dać szansę inwestorowi, żeby pokazał, co potrafi i żeby móc ewentualnie mówić o rzeczach i faktach dokonanych. Natomiast z rozmów, na pewno będzie zbudowana kwatera, na pewno będzie zbudowany punkt przyjęcia odpadów, czyli będzie można na pewno na ten moment powiedzieć, że z dniem 1 stycznia 2010 odpady będą w Ścinawce przyjmowane. Ustawa pozwala nam gromadzić odpady na tzw. magazyn na okres 3 lat, w związku z tym czy one będą w tejże kwaterze traktowane już jako odpady  poddane utylizacji, czy one będą traktowane jako odpady stanowiące magazyn na rzecz tegoż zgazowania, dzisiaj nie potrafię powiedzieć będzie to na pewno decyzja właściciela terenu, w tej chwili właściciela dokumentacji inwestora, który miałby to zadanie wykonać. Do tego czasu  także potrzebne jest nam zbudowanie stacji przeładunkowo, tutaj wcześniej też mówiliśmy, dla Państwa najbliższa stacja jest przewidziana w Ząbkowicach, na dzień dzisiejszy Ząbkowice posiadają stacje przeładunkową będzie ona polegała tylko na modernizacji, bądź niekoniecznie i sądzę, że odpady, które są tutaj przez państwa wytwarzane, tutaj na ternie Gminy Kamieniec Ząbkowicki powinny być zagospodarowane z dniem 1 stycznia 2010. ta data, o czym już kiedyś Państwu mówiłem jest taką datą bardzo graniczną, w dacie 31 grudzień 2009 zostaje zostają zamknięte wszystkie nasze wysypiska, jakie działają w Związku, jest tych wysypisk przypomnę 14 w związku z tym, jeżeli wydarzyłoby się coś niepożądanego, to autentycznie dotknęłoby nas wszystkich, a mówimy tutaj o populacji rzędu około 250 tys. osób. Stąd, że tak powiem wszyscy mamy tego świadomość i wszyscy, że tak powiem zabiegamy o to, żeby to się, że tak powiem maksymalnie dobrze skończyło. Maksymalnie dobrze to znaczy było by fajnie gdyby zakład powstał w całości, bo zakład w całości pozwala w całości bezpośrednio wpływać na ceny. Jeżeli nie będziemy mieli linii sortowniczych, jeżeli nie będziemy mieli kompostowni, będziemy tylko te odpady składować to conajmniej 100 zł. w cenach dzisiejszych będziemy musieli odprowadzać od każdej tony  do Urzędu Marszałkowskiego a to będzie znakomicie ważyło na cenie. Namawiam inwestora, żeby potraktował tą kwaterę raczej jako magazyn, aniżeli miałby ją traktować jako …………… utylizacji odpadów, decyzji w tej chwili nie ma, decyzja jest, że tak powiem nie w moich rękach, jakkolwiek te rozmowy powodują, że jakiś tam wpływ na to mam, używam argumentów różnych, jakie mi przychodzą do głowy ażeby przekonać inwestora, że to się będzie opłaciło nie tylko jemu, ale i nam, bo jeżeli on odda te 100 zł. do Marszałka to on ich nigdy nie odzyska. Natomiast, jeżeli potraktuje to jako magazyn, to nie będzie musiał tych 100 zł. przekazywać, zachowa je dla siebie, pozwoli mu to łatwiej poprowadzić sam proces inwestycyjny, a dodatkowo nam pozwoli także nie podnosić ponad miarę ceny za składowanie. Planujemy rozmowy związane z ceną za składowanie na przełomie 3-4 kwartał tego roku i tutaj nasza rola będzie polegała na tym, żeby możliwie starannie wyegzekwować wszystko, co się da, po to, żeby mieszkańcy, tak samo Państwo jak i ja, nie płacili za odpady, to, co niekonieczne. Należy się także liczyć z tym, że ta opłata marszałkowska 100 zł. o której mówimy dzisiaj też prawdopodobnie w przyszłym roku wzrośnie. W związku z tym powoduje to, ze tym bardziej będzie się opłacało te odpady przetwarzać, a nie tylko składować. Ja kiedyś Państwu mówiłem, że ta opłata jest szacowana na polski rynek na poziomie między 250-350 zł. czyli bardzo dużo pieniędzy i to powoduje, że rzeczywiście powinniśmy zabiegać o to, żeby odpady nie były tylko sypane do tzw. dziury, ażeby były jednak zagospodarowane tak dla środowiska jak i dla samego właściciela tego składowiska. Na ten moment wszystko, co się dzieje w Ścinawce i wokół, Ścinawki jeżeli będą Państwo mieli pytania to odpowiem, ale według mojej opinii na ten moment to jest wszystko, co takiego konkretnego mogę Państwu powiedzieć. Drugim elementem, którym dany związek powinien się zajmować zgodnie ze statutem jest sprawa dotycząca rekultywacji składowisk, które są na naszym ternie, tak jak powiedziałem tych składowisk jest 14. Jestem już w tej chwili w posiadaniu dokumentu bardzo obszernego, to są takie trzy bardzo grube segregatory, dokument się nazywa PRW program funkcjonalno użytkowy, jest to podstawowy dokument, który pozwoli ogłosić przetarg w ramach zamówień publicznych w sposób jak najbardziej profesjonalny i w sposób jak najbardziej wymagany. Był kiedyś taki czas, ja tym dokumentem dysponuje około 3 mc i był taki moment, że myślałem, że uda mi się te trzy wielkie cegły podzielić na 14, po to żeby wysłać do każdej Gminy, gdzie występują składowiska, żeby być może gmina zechciała sama podjąć zadanie rekultywacyjne. Natomiast on jest tak napisany, że nie da się tego zrobić, jest tam wstęp, jest zakończenie, które stanowi wspólną część dla tego, co jest wewnątrz i dla tych elementów, które są rozpisane na poszczególne Gminy i stąd nie bardzo dałoby się ten dokument wykorzystać, że tak powiem w kawałkach, oni musi być rozdany w całości. Co dotyczy finansowania, dokładnie to było 3 albo 4 stycznia tego roku przygotowałem ankietę do funduszu polsko- szwajcarskiego, jak Państwo wiecie do niedawna wiele gmin przyjmowało środki z tzw. Funduszu Norweskiego tamte pieniądze się skończyły i pojawił się Fundusz Szwajcarsko – Norweski, na temat samego funduszu to może niekoniecznie będę Państwu tutaj mówił, chyba, że będziecie Państwo tutaj chcieli. Natomiast mechanizm działania bardzo podobny jak fundusz norweski, bardzo wiele, że tak powiem pracy papierowej natomiast dofinansowanie z tego funduszu szwajcarskiego może sięgnąć 85 %  inwestycji, teoretycznie, bo to tak się mówi inaczej idzie teoria, inaczej praktyka. Natomiast wiedząc o tym, ze inaczej idzie teoria a inaczej praktyka to mam szanse na 85 dofinansowania, uznałem, że muszę spróbować stąd przygotowaliśmy całkiem spory dokument kilkadziesiąt stronnic, opisujące nasze potrzeby i złożyłem taki wniosek kwalifikacyjny, który miał być dokumentem wstępnym  i niego miało wynikać czy mamy szanse na te pieniądze i wtedy będziemy, że tak powiem tworzyli nowe dokumenty  i się o nie ubiegali, czy też nie mamy. Dostałem odpowiedź około 10 dni temu, że niestety na to się nie kwalifikujemy. Zgodnie z zasadą, jaka obowiązuje w Unii Europejskiej „zanieczyszczający płaci” jest to jedna z głównych zasad, jeżeli sobie nabrudziłeś, to sobie posprzątaj. W związku z tym już wiemy o tym, że pieniądze w tym miejscu na to zadanie na pewno przyjdą. Jestem w stałym kontakcie, nawet bym powiedział bardzo częstym z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska  i Gospodarki Wodnej i tam jest przygotowywany program do rekultywacji, bo co innego spojrzenie na całą sprawę związaną z rekultywacjami odpadów socjalnych, co innego jest spojrzenie z Brukseli, a inaczej patrzą nasi, my sami na to inaczej patrzymy, w tym przypadku czytaj Warszawa Narodowy Fundusz. Narodowy Fundusz przygotowuje, ma to być gotowe, co najmniej na dzień 1 kwietnia program, który ma być zapisany w budżecie Narodowego Funduszu, z którego będzie wynikało, że będziemy mieli szansę ubiegania się o 60% dotacji do rekultywacji. Gdybyśmy przystąpili do rekultywacji składowiska, to chociażby z tamtego miejsca. Mamy szansę dostać 50% dotacji myślę, że te 50% na dzień dzisiejszy, po tych rozmowach, które prowadzę są pieniędzmi dość realnymi, tak ja mówiłem o tych 85, które mogły być tylko teoretyczne, tak teraz na dzień dzisiejszy mogą być pieniądzem rzeczywistym. Oczywiście brakuje drugie 50 podjąłem rozmowy z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska Dolnośląskim we Wrocławiu i tam jest spora szansa, że dostalibyśmy pożyczkę na poziomie 49% wtedy udział własny Gminy wynosiłby 1% musielibyście Państwo mówiąc na skróty znaleźć w swoim budżecie 1% wartości tego zadania ja nie potrafię z pamięci w tej chwili powiedzieć ile ma kosztować rekultywacja waszego wysypiska. Powiem, miałem to wcześniej powiedzieć, dlaczego się spóźniłem, zostawiłem telefon w domu musiałem jeszcze raz jeszcze do Kudowy zrobić 80km. pojechać stąd to spóźnienie, stąd też nie sprawdziłem kosztów rekultywacji waszego wysypiska, ale szacuje je na poziomie od 1,5 do 2 mln. zł. czyli żeby wziąć tą bardziej niekorzystną wartość 2 mln. zł. to musielibyście Państwo 1% z tych 2 mln. zł. sobie przygotować gdzieś na rok przyszły i gdyby nam się udało ten montaż finansowy wykonać, to bylibyśmy gotowi sądzę, gdzieś w okolicach III-IV kwartału tego roku móc ogłaszać przetarg na wykonanie zadania pod nazwą rekultywacja. Jak wcześniej powiedziałem dysponuje tym głównym dokumentem przetargowym, czy też PRW, o którym mówiłem, to by powodowało, że przetarg powinien nam się od strony formalnej udać, przygotowanie przetargu powinno być relatywnie gładkie i proste i zakładam, że jeżeli byśmy ten przetarg rozstrzygnęli nie sądzę, ze później jak luty , marzec przyszłego roku. Zaraz po przetargu moglibyśmy przystąpić do rekultywacji, czyli przyszłą wiosną eksploatujemy składowisko do końca tego roku. Na wiosnę moglibyśmy zacząć jego rekultywację, ja rozmawiałem z panem Wójtem na ten temat  i będziemy próbowali tak sobie zorganizować tą pracę związaną z rekultywacją, żeby, co najmniej tak zwane roboty proste, które wcale nie znaczy, że są mało wartościowe mogły być wykonane środkami jednostki gminnej, czyli to dałoby jakąś szansę na to żeby móc poprawić budżet zakładu budżetowego, gminnego . Będę do tego dążył, będę to przygotowywał dla wszystkich 14 gmin, czyli jeżeli się uda w mojej ocenie, to się uda wszędzie, jeżeli byłaby odpukać jakaś porażka to też dotyczyłaby wszystkich. Tak by miała wyglądać gospodarka odpadami najkrócej rzecz ujmując na dzień dzisiejszy, jeżeli chodzi o naszą działalność. Jeżeli chodzi o ten element związany z gospodarką wodno ściekową, jest on w tej chwili, że tak powiem odłożony na półkę, nie ma zbyt wielkiego zainteresowania wykorzystaniem tego dokumentu, dokument został przygotowany, rozesłany do każdej Gminy, wszędzie państwo posiadacie także i ten dokument można sobie wykorzystać, przygotowywać na jego podstawie studium wykonalności, realizować inwestycje wodno – ściekowe, albo też się  nie musi jak widać, przeważa na ten moment to, że nie musi. Chcę Państwu także jeszcze powiedzieć o jednej bardzo ważnej rzeczy, kto wie czy chyba nie o najważniejszej otóż Zgromadzenie Związku w dacie 16 grudnia minionego roku podjęło uchwałę nazwę ją restrukturyzacyjną, spowodowało to,  to, że 1 stycznia tego roku związek, że tak powiem to jest jedna osoba i ćwierć etatu , jestem ja zostałem sam, jak sierota mam skarbnika na ćwierć etatu, który z mocy ustawy być musi, czytaj, no, że tymi sprawami, o których mówię, czyli nadzorem nad budową Ścinawki, przygotowaniem rekultywacji, będę się zajmował chyba jednoosobowo, stąd mówię o tym głośno, proszę o jakieś zrozumienie, bo jedna osoba może ile może, do tej pory jak Związek powstawał tez byłem sam, to nie jest dla mnie jakaś ekstra nowość, natomiast  wróciliśmy do tego samego miejsca i to spowodowało, że składka, którą Państwo płacicie na rzecz Związku także została o połowę zmniejszona, jak wynosiła 13,6 grosza to w tej chwili wynosi 7 groszy od osoby, co daje wpływ miesięczny na poziomie około 12 tys. zł. za te  12 tys. zł. musze utrzymać biuro, telefony, wszystko, co z tym związane i podjąć na tyle na ile potrafię działania ażeby tym zadaniom, o których wspomniałem sprostać. Najogólniej i najkrócej chciałbym powiedzieć, że więcej grzechów nie pamiętam, jeżeli Państwo macie jakieś pytania to chętnie odpowiem, z grubsza, co się wydarzyło w ostatnio w Związku, co się zamierza w Związku dalej robić to tak wygląda na dzień dzisiejszy.

Pan Radny Stanisław Wichrowicz- Szanowny Panie Prezesie znam Pana od początku Pan jak pięknie we wrześniu 2008 odbiera się śmieci z Gminy Kamieniec, co Pan tutaj przyrzekał, nie pamięta Pan dawał Pan słowo i śmieliśmy się z tego, ale jest jak jest. 2010 nowe wysypisko czy to znowu kicz 2009 grudzień zamykanie wszystkich wysypisk znowu monopol, czy Pan da rade nadal nas tak nabijać, biorąc pod uwagę Pańskie wystąpienie dzisiejsze, czy ono jest godne uwagi na dziś, czy też na przyszłość, czy dalej spotkamy się i tylko będziemy mówić o sytuacji, sama gmina 12 tys. Pan powiedział, że chodzi o 291 tys. plus ….. ile to kasy, to Panów jest dwóch w związku z tym zapytanie, na co te składki są przeznaczane w Międzygminnym Związku i ile kosztuje ta ćwierć etatu i Pański etat. Proszę Pana czy prawdą jest, że Międzygminny Związek Celowy ma zakupić samochód dla ZGKiM Kamieniec do wywozu śmieci, kto będzie obsługiwał ten samochód, kto będzie kasował za wywóz śmieci i dokąd tym samochodem, kto będzie brał te pieniądze. Do tej pory komunalka i o ile wzrosną koszty  wywozu śmieci. Powiedział Pan , że każda …………….. kosztuje, proszę mi powiedzieć mniej więcej koszty utrzymania Międzygminnego Związku Celowego, a reszta kasy gdzie idzie, czyżby Państwo zabierali 200 tys. rocznie we dwóch, czy to jest tylko taki twór, który by przyjeżdżał do Gminy i tylko obiecywał, dokąd to tak będzie. Dziękuję. 

Prezes Międzygminnego Związku Celowego Pan Michał Punda- proszę Pana, Proszę Państwa ludzi w Związku jest nie 271 tys. a około 215, nie przyjechałem tutaj Państwa ani kiedyś, ani dzisiaj oszukiwać, nie moją decyzją inwestycja została przekazana w ręce prywatne. W ręce prywatne przekazali ją właściciele związku czytaj wójtowie i burmistrzowie, wójtowie i burmistrzowie uznali ażeby przy udziale własnych środków budować Ścinawkę i należy tą Ścinawkę oddać w ręce osób prywatnych w związku z tym my ogłosiliśmy stosowną procedurę przetargową, wspólnie z gminą Radków, która jest właścicielem terenu i pod, że tak powiem głównym szyldem Gminy Radków na ten moment, jako właściciela terenu przeprowadziliśmy procedurę przetargową i wyłoniliśmy inwestora, nie jest, że tak powiem niczym złym, co Związek w tym momencie zrobił, bo Związek wykonał wole swojego szefa, czytaj wójtów, burmistrzów 18 gmin i to powoduje, że w tej chwili, nie my bezpośrednio realizujemy, nie my bezpośrednio jako Związek odpowiadamy za realizację tej inwestycji  w Ścinawce, to jest tak jak gdyby na początek. Chcę Państwu także powiedzieć wprost, że nic nie wiem o tym, ażeby Związek miał kupować jakikolwiek samochód dla Gminy Kamieniec na ten temat nigdy nie było mowy, nie ma takiej wogóle możliwości Związek ma swój budżet uchwalany także wolą 18 wójtów i burmistrzów i w tym budżecie nie ma takiej pozycji, nie zamierzamy w ogóle, nigdy nie zamierzaliśmy, o tym nigdy nie mówiłem, że my jako wyjątek będzie się zajmowali zbieraniem odpadków, ja zawsze powtarzałem, że naszym obowiązkiem jest zadbanie o to, żeby odpady, które powstają na terenie każdej Gminy będą miały gdzie trafić, możliwie jak najszybciej i możliwie najlepiej być zagospodarowanymi i to jest, że tak powiem podstawowy element i rzecz podstawowa, którą w ogóle się zajmowaliśmy i zajmujemy ile będzie kosztował wywóz śmieci nie potrafię powiedzieć, nie znam cen jednostkowych na dzień dzisiejszy, jak powiedziałem wcześniej będziemy negocjowali tą tzw. cenę na bramie czyli z prywatnym inwestorem tak się złożyło, ja na to zwracałem uwagę, że jeżeli inwestycje będzie realizowałby Związek, to Związek miałby bezpośredni wpływ, czytaj wójtowie, burmistrzowie, członkowie Związku mieliby bezpośredni wpływ na cele. Ponieważ decyzją Zgromadzenia Związku przekazano realizację tego zadania osobie prywatnej w ten sposób pozbawiono się większościowego wpływu na ten cel, co nie znaczy, że pozbawiono się do zera, będziemy próbowali się o coś tam mówiąc w cudzysłowiu wykłócać, natomiast pozbawiono się i trzeba sobie zdać z tego sprawę niekoniecznie dzisiaj, ale trzeba było zdać sobie z tego sprawę jeszcze w zeszłym roku, kiedy ta decyzja zapadła ja mówiłem do państwa, jeśli uda nam się wysłać dokumenty, które były już gotowe zresztą ich kopie leża po dzień dzisiejszy są kopie do 27 grudnia 2007 roku, czyli niemal dwa lata wstecz się cofam to dostaniemy pieniądze unijne i będziemy mogli zrobić to sami o tym mówiłem natomiast nie mając zgody zgromadzenia nie mając zgody wójtów, burmistrzów te dokumenty nigdy nie wyszły do Brukseli i nie przyszły stamtąd pieniądze pozwolenie na budowę i cała dokumentacja została sprzedana temu inwestorowi, który wygrał ten przetarg i ma to realizować stad czuje się trochu niezręcznie, gdy pan radny mi tu zarzuca bujanie ja staram się mu odpowiadać szczerze i na pewno nie kłamać to, co powiedziałem to jest to, co na ten temat wiem jest to autentyczna prawda wygrała firma Bioeneko są terminy, terminy ze tak powiem, jeżeli już następujące, bo może to wiedzieć państwo możecie tam tędy przejeżdżać i dalej to obserwować do końca czerwca 2009 roku, czyli do końca czerwca tego roku na placu budowy maja być wykonane wszystkie instalacje liniowe, czyli mówię o prądzie mówię o wodzie i mówię o kanalizacji i mają być wykonane obiekty kubaturowe, ale tylko wykonane w szkielecie po to, by teoretycznie zdążyć do końca i je wyposażyć w sprzęt i w urządzenia. Powiedziałem wcześniej tutaj, że w mojej ocenie jest to taki monet mało realny, co nie znaczy, że ja sobie przypisuje jakieś prawo, bo go nie mam, rozliczanie prywatnego inwestora. Dopiero mogłem cokolwiek na ten temat głośniej powiedzieć,  do Pana inwestora w dacie 1 lipca, kiedy minie ten termin 30 czerwca, wtedy mogę powiedzieć. Proszę Pana zgodnie z aktem notarialnym, zapisem i tak dalej miało być tutaj tak, a jest inaczej, chciałem Państwu powiedzieć, że jeśli to nie zostanie wykonane, akt notarialny przewiduje także karę umowną na poziomie 2,5 mln. zł. i być może, nie chciałbym, bo to może być bardzo brzydka praca, ale być może przyjdzie próbować wyegzekwować te 2,5 mln. zł. kary umownej i, że tak powiem spróbować zrealizować zadanie w inny sposób. Pytał Pan także o zatrudnienie raz jeszcze nie ma tak, jak Państwu powiedziałem nie ma dwóch osób, osoba jest jedna, jestem ja i jest z mocy ustawy wymagana ¼ etatu skarbnika ta ¼ etatu na ten moment jest, 800 złoty netto, żeby sprawa była jasna. Moje pobory na ten moment 5.900 i na ten moment około 6 tys. zł. brutto i te pobory mam od lat trzech. Tu się nic nie zmieniło i to są pieniądze, które, że tak powiem trywialnie przejadają urzędnicy w tym związku. Nie muszę Państwa przekonywać, że musimy zapłacić czynsz, że musimy zapłacić prąd i temu podobne historie. W związku z tym wpływy na poziomie 12 tys. zł., które szacujemy, że mają wpłynąć miesięcznie na rachunek Związku naprawdę powodują, że środków na inną działalność można powiedzieć, że nie ma. To chyba wszystko, o co Pan pytał.

Pani Radna Maria Kacik – o rekultywacji składowisk i przy bardzo dobrych układach gmina będzie płacić tylko 1 % wspomniał Pan o Narodowym Funduszu, że 50%, ja mam pytanie chciałabym, żeby to było te 50% , ale jeżeli nie otrzymacie tych 50% czy Pan wie skąd będziecie jeszcze pozyskiwać pieniądze, żeby Gminy, no i automatycznie mieszkańców nie obciążać kosztami wywozu śmieci. Dziękuję.

Prezes Międzygminnego Związku Celowego Pan Michał Punda- proszę Pani mamy w tej chwili na dzień dzisiejszy gwarantowane w formie pisemnej, mam gwarantowane 25% z Wojewódzkiego Funduszu mam gwarantowana na dzień dzisiejszy 25% plus 75 % pożyczki też z Wojewódzkiego Funduszu i chcę pani jeszcze zwrócić uwagę, ten 1% to nie są wszystkie………, bo pożyczka to przyjdzie ją później spłacać. 1 % to jest wkład własny i planujemy pożyczki 49 %, która będzie odpowiednio rozpisana, bo żeby nas to relatywnie mało bolało i ponieważ się pojawiła szansa, że dofinansowanie z Narodowego może być na poziomie 50%, no to liczę na to, bo te 25 to mam, ze tak powiem w tej chwili w formie pisanej, potwierdzone przez pana Prezesa Ignaszaka, jeżeli uda się w Warszawie załatwić 50% wtedy nie będziemy ubiegali się o pożyczkę w Wojewódzkim Funduszu na poziomie 74%, tylko na poziomie 49 i tak by miał wyglądać tenże montaż finansowy pod to zadanie, dla każdego wysypiska indywidualnie, oddzielnie.

Przewodniczący Rady Gminy Pan Bogusław Kitliński – czy ktoś z Państwa chciałby zabrać głos jeszcze, nie widzę, czy ktoś z zaproszonych gości  chciałby zabrać głos w tym temacie. Dziękuję Panu Prezesowi.

Wójt Gminy – Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, Szanowni Państwo wypada w tym miejscu jeszcze odnieść się do kilku zasadniczych spraw, które są omawiane i jednocześnie są przedmiotem burzliwej dyskusji pomiędzy poszczególnymi członkami Związku, jak doskonale Państwo wiecie jest 18 gmin, które należą do Międzygminnego Związku Celowego i każda z tych gmin ma nieco inne, że tak powiem interesy do rozstrzygnięcia, dla swoich mieszkańców na obszarze danej Gminy mieszkających i to jest naturalne i nie sposób się z tym kłócić, taka jest natura tego Związku. Szanowni Państwo tak jak wszyscy pamiętacie, część Radnych pamięta jeszcze z poprzedniej kadencji Międzygminny Związek Celowy został powołany właśnie do zakończenia problemu gospodarki wodno – ściekowej i jednocześnie gospodarki śmieciowej, ze szczególnym naciskiem na sprawy związane z utylizacją odpadów komunalnych, bo jak doskonale wszyscy o tym wiemy, faktycznie, co druga gmina na obszarze naszego województwa posiada składowisko odpadów komunalnych, które w niedalekim okresie czasu będą musiały zostać zamknięte. Na terenie naszej Gminy oczywiście również posiadamy takie składowisko, które będzie musiało być zamknięte do końca roku 2010 i dlatego też są podejmowane działania ażeby doprowadzić do ostatecznego zamknięcia tej kwestii, ale  jednocześnie uzyskania dofinansowania w tym zakresie, co oczywiście również nie jest łatwe mając na względzie fakt, że w tymże Związku, tak jak powiedziałem na początku, każda gmina ma nieco inne interesy. Szanowni Państwo, dlaczego pierwotna idea związku została zakłócona i dlaczego akurat na dzień dzisiejszy Związek ten