Kamieniec Ząbkowicki 2012-01-27
BGP.6220.5.2011
Decyzja
Na podstawie art. 71 ust. 1, ust. 2 pkt. 2, art. 75 ust. 1 pkt. 4, art. 84, art. 85 ust. 2 pkt. 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227), § 3 ust. 2 pkt 2, w związku z § 3 ust. 1 pkt 76 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwziąć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. Nr 213, poz. 1397) oraz szczegółowych uwarunkowaniach związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzania raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz. U. Nr 257, poz. 2573) oraz art. 104 kpa, po rozpatrzeniu wniosku Pana Wiesława Bogus; 57-230 Kamieniec Ząbkowicki; ul. Kolejowa 10; z dnia 2011-11-16 w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko przedsięwzięcia pod nazwą „Rozbudowa istniejącego warsztatu samochodowego. Serwis Samochodowy AUTO-BOGUS; 57-230 Kamieniec Ząbkowicki; ul. Kolejowa 10” i po zasięgnięciu opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska we Wrocławiu oraz Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego
Orzekam
1) Brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.
2) Charakterystyka i karta informacyjna przedsięwzięcia stanowią załączniki do decyzji
o środowiskowych uwarunkowaniach.
Uzasadnienie
Pan Wiesław Bogus wnioskiem z dnia 16.11.2011 r. (data wpływu 17.11.2011) wystąpił do Wójta Gminy Kamieniec Ząbkowicki o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia pod nazwą „Rozbudowa istniejącego warsztatu samochodowego. Serwis Samochodowy AUTO-BOGUS; 57-230 Kamieniec Ząbkowicki; ul. Kolejowa 10”. W myśl aktualnie obowiązujących przepisów prawnych, wskazane zamierzenie inwestycyjne wymienione jest w Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 09 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (dz. U. z 2010 r. , Nr 213, poz. 1397) § 3, ust. 1 pkt. 76 - stacje obsługi lub remontowe sprzętu budowlanego, rolniczego lub środków transportu, inne niż wymienione w pkt 17-19 i 46, z wyłączeniem myjni i stacji kontroli pojazdów - i tym samym kwalifikuje się do grupy przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko.
Wójt Gminy Kamieniec Ząbkowicki z dniem 17.11.2011 r. wszczął postępowanie administracyjne o czym powiadomił strony pismem z dnia 22.11.2011 .
Po przeanalizowaniu całości dokumentacji Wójt Gminy Kamieniec Ząbkowicki wnioskami z dnia 22 listopada 2011 r. wystąpił do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska we Wrocławiu (znak: BGP.6220.5.2011.ab, L.dz. 776/11) oraz Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Ząbkowicach Śląskich (znak: BGP.6220.5.2011.ab, L.dz. 775/11)
o wyrażenie opinii, co do potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko ww. przedsięwzięcia.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska we Wrocławiu pismem z dnia 29 listopada 2011 r., znak: WOOŚ.4240.830.AG.1, wezwał inwestora do uzupełnienia treści karty informacyjnej przedsięwzięcia m. in. w zakresie: opisu oddziaływań związanych z etapem realizacji, rozwiązań chroniących środowisko na etapie eksploatacji przedsięwzięcia, w tym planowanych zabezpieczeń mających na celu ograniczenie wpływu inwestycji na powietrze, ograniczających emisję hałasu do środowiska, wpływu przedsięwzięcia na klimat akustyczny otoczenia, w tym wskazanie źródeł emitowanego hałasu, przedstawienia sposobu zagospodarowania odpadów. Przedmiotową dokumentację inwestor uzupełnił i przekazał do R.D.O.Ś. pismem z dnia 14 grudnia 2011 r.( do wiadomości U.G. data wpływu: 27.12.2011r.).
W opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska we Wrocławiu (Postanowienie WOOŚ.4240.830.2011.AG.2 z dnia 30.12.2011r. – data wpływu: 03.01.2012) dla ww. przedsięwzięcia zasadnym jest odstąpienie od obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, w tym oddziaływania na siedliska przyrodnicze oraz gatunki roślin i zwierząt, dla których ochrony wyznaczono ww. obszar Natura 2000.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Ząbkowicach Śląskich postanowieniem ZNS-613-10/11 L. dz. 4242/11 z dnia 9 grudnia 2011 roku (data wpływu: 14.12.2011r.) wyraził opinię o braku potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.
Wójt Gminy Kamieniec Ząbkowicki postanowieniem BGP.6220.5.2011.ab L.dz. 32/12 z dnia 10 stycznia 2012r. nie stwierdził potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, o czym strony postępowania zostały powiadomione.
Planowane przedsięwzięcie kwalifikuje się do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, wymienionych w § 3 ust. 2 pkt 2, w związku z § 3 ust. 1 pkt 76 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwziąć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, dla których obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko może być wymagany.
W przedmiotowym postępowaniu wzięto pod uwagę informacje zawarte w karcie informacyjnej przedsięwzięcia oraz uwarunkowania zawarte w art. 63 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko i stwierdzono, co następuje.
Przedsięwzięcie polegające na rozbudowie istniejącego warsztatu samochodowego,
zlokalizowane będzie w Kamieńcu Ząbkowickim, na terenie działki nr 514/17, o powierzchni
ok. 1153 m2 . Powierzchnia zabudowy istniejącego warsztatu wynosi ok. 258,79 m2 , natomiast po rozbudowie wyniesie ok. 372,32 m2. W sąsiedztwie planowanej inwestycji znajduje się droga gminna oraz budynki mieszkalne jednorodzinne (najbliższa zabudowa mieszkaniowa znajduje się w odległości ok. 10 m od planowanego przedsięwzięcia). Zakres planowanych prac obejmować będzie rozbudowę istniejącego warsztatu o: jedno stanowisko naprawcze, pomieszczenie kierownika warsztatu, pomieszczenie higieniczno-sanitarne dla klientów, podręczny magazyn, pomieszczenie kotłowni oraz pomieszczenie regeneracji pomp
wtryskowych. Obecnie warsztat dysponuje czterema stanowiskami naprawczymi. W części
rozbudowanej warsztatu zlokalizowane zostanie stanowisko robocze z podnośnikiem
samochodowym oraz stanowisko diagnostyczne silników pojazdów. Przedmiotowy teren
wyposażony jest w instalację elektryczną, wodociągową i kanalizacyjną.
Jak wynika z treści karty informacyjnej przedsięwzięcia, na ww. terenie inwestor planuje prowadzenie działalności usługowej związanej wyłącznie z naprawami mechanicznymi pojazdów. Usługi wykonywane będą na pięciu stanowiskach naprawczych. Wymiana płynów eksploatacyjnych odbywać się będzie za pomocą specjalnych urządzeń do odsysania płynów. Spaliny samochodowe odprowadzane będą na zewnątrz budynku za pomocą odciągu miejscowego (urządzenia z elastyczną końcówką podłączoną do rury wydechowej samochodu). Z informacji przedstawionych w karcie informacyjnej przedsięwzięcia wynika, że w przedmiotowym zakładzie nie będą prowadzone usługi lakiernicze i prace blacharskie oraz czynności związane z demontażem pojazdów. Praca w warsztacie ma się odbywać w godz. od 800 do 1800. Szacunkowa ilość pojazdów przeznaczonych do naprawy wyniesie ok. 5 szt. w ciągu dnia. Funkcjonowanie przedsięwzięcia wiązało się będzie z szacunkowym zapotrzebowaniem na wodę w ilości ok. 0,5 m3/dobę oraz zapotrzebowaniem na energię elektryczną - ok. 21,1 kW, energię cieplną - ok. 35 kW.
Etap realizacji przedsięwzięcia związany będzie z emisją do powietrza zanieczyszczeń gazowych pochodzących z układów wydechowych silników spalinowych maszyn i urządzeń używanych przy pracach budowlanych. Ponadto etap ten wiązać się będzie z emisją hałasu oraz wibracjami pochodzącymi od pracującego sprzętu budowlanego. Z uwagi jednak na fakt, że emisje te będą miały charakter miejscowy i okresowy oraz ustaną po zakończeniu prac budowlanych należy je uznać za niewielkie. Ponadto prawidłowa organizacja robót, zastosowanie sprawnych technicznie maszyn budowlanych oraz prowadzenie prac w porze dziennej ograniczy uciążliwości akustyczne przedsięwzięcia, niekorzystne oddziaływanie związane z możliwością zanieczyszczenia środowiska gruntowo - wodnego, jak również zanieczyszczenia powietrza atmosferycznego. Z treści karty informacyjnej wynika, iż przedmiotowe zamierzenie nie będzie wiązało się z koniecznością wycinki drzew.
W trakcie realizacji jak i eksploatacji planowanego zamierzenia będą powstawać odpady, w tym odpady niebezpieczne (m. in. gruz, deski z szalunków, worki, zużyte akumulatory, oleje silnikowe i przekładniowe, klocki hamulcowe). Wszystkie odpady pochodzące z prowadzonej działalności będą magazynowane selektywnie, w miejscu zabezpieczonym przed dostępem osób postronnych, w specjalnie do tego celu przystosowanych pojemnikach, a następnie odbierane przez specjalistyczne firmy, posiadające stosowne zezwolenie na ich dalsze zagospodarowanie. Na terenie planowanej inwestycji nie będą wytwarzane ścieki technologiczne (posadzki oczyszczane będą na sucho z wykorzystaniem sorbentu). Ścieki socjalno - bytowe odprowadzane będą do istniejącej kanalizacji sanitarnej, natomiast wody opadowe do kanalizacji deszczowej (usytuowanej w ulicy Zamkowej). Czyste wody opadowe z połaci dachowych odprowadzane będą powierzchniowo na teren posesji należącej do inwestora.
W wyniku prowadzonej działalności wystąpi emisja hałasu, związana głównie z ruchem pojazdów, użytkowaniem urządzeń elektrycznych i urządzeń wentylacyjnych. Jednakże z uwagi na charakter prowadzonych usług, w tym niewielką ilość obsługiwanych pojazdów (ok. 5 szt. w ciągu dnia) oraz fakt, iż prace wykonywane będą wewnątrz obiektu (w porze dziennej) z wykorzystaniem urządzeń o niskiej mocy akustycznej, nie powinno dojść do przekroczeń dopuszczalnych poziomów hałasu na terenach chronionych akustycznie. Funkcjonowanie planowanego obiektu generować będzie również emisję zanieczyszczeń do powietrza. Źródłem emisji będą głównie silniki pojazdów korzystających z usług oraz indywidualna kotłownia. Z przedłożonej dokumentacji wynika, iż kontrola pojazdów przy włączonym silniku odbywać się będzie przy zamkniętych drzwiach i oknach (z zastosowaniem odciągu spalin). Dla celów ogrzewania przewiduje się zastosowanie kotłowni opalanej olejem opałowym. Z uwagi na niewielką ilość obsługiwanych pojazdów oraz wyposażenie obiektu w wysokosprawne urządzenia grzewcze, emisja zanieczyszczeń do powietrza nie powinna spowodować znaczącego pogorszenia stanu powietrza w okolicy. Zaproponowane w przedmiotowej karcie informacyjnej rozwiązania ograniczające ewentualne negatywne oddziaływania na środowisko, a także zgodny z obowiązującymi przepisami sposób postępowania z odpadami, zapewnią, że realizacja i eksploatacja niniejszego przedsięwzięcia nie powinna znacząco negatywnie oddziaływać na środowisko. Ponadto ustalono, iż planowane przedsięwzięcie zlokalizowane będzie poza granicami obszarów chronionych wymienionych w art. 6 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2009 r. Nr 151, poz. 1220 z późń. zm.), w tym poza obszarami Natura 2000 (najbliżej położony obszar Natura 2000 - obszar mający znaczenie dla Wspólnoty - projektowany Specjalny Obszar Ochrony siedlisk Natura 2000 „Góry Bardzkie" PLH020022 znajduje się w odległości ok. 8 km).
Jednocześnie analizując możliwość oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia w zakresie aspektów przyrodniczych stwierdzono, iż w zasięgu jego oddziaływania nie występują obszary wodno-błotne, obszary leśne, obszary przylegające do jezior, a także obszary wymagające specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin i zwierząt lub ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszary Natura 2000.
Po przeanalizowaniu materiału dowodowego w przedmiotowej sprawie oraz biorąc pod uwagę ww. uwarunkowania, tj. skalę i zakres inwestycji, niewielkie emisje zanieczyszczeń, a także brak negatywnego wpływu na obszary wymagające specjalnej ochrony, w opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska we Wrocławiu dla ww. przedsięwzięcia zasadnym jest odstąpienie od obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, w tym oddziaływania na siedliska przyrodnicze oraz gatunki roślin i zwierząt, dla których ochrony wyznaczono ww. obszar Natura 2000. Z uwagi na ograniczony zakres planowanych prac i charakter inwestycji, transgraniczne oddziaływanie nie będzie występować.
Od decyzji służy stronie (stronom) odwołanie do Samorządowego kolegium odwoławczego w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji za pośrednictwem organu pierwszej instancji (art. 127 kpa).
Załącznik:
1. Charakterystyka i karta informacyjna przedsięwzięcia
Rozdzielnik:
1. Wiesław Bogus
2. Dorota Bogus
3. Bolesław Fiedeń
4. Stanisława Fiedeń
5. Władysława Cyrulewska
6. Władysław Girecki
7. Anna Girecka
8. Gmina Kamieniec Ząbkowicki ul. Ząbkowicka 26; 57 - 230 Kamieniec Ząbkowicki
9. a/a.
L.dz. 110/12ab
Załącznik do decyzji
Wójta Gminy
Kamieniec Ząbkowicki
Nr BGP.6220.5.2011
L.dz. 110/12ab
z dnia 2012-01-26
INFORMACJA O PRZEDSIĘWZIĘCIU
1. Rodzaj, skala i usytuowania przedsięwzięcia
Zgodnie z § 3 ust. 1.pkt 76 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko. stacje obsługi lub remontowe sprzętu budowlanego, rolniczego lub środków transportu, inne niż wymienione w pkt 17–19 i 46, z wyłączeniem myjni i stacji kontroli pojazdów należą do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko
Inwestycja ta, jest dopuszczalna do wykonania wyłącznie po uzyskaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (zgody na realizację przedsięwzięcia).
Inwestycja obejmuje rozbudowę istniejącego warsztatu samochodowego o jedno stanowisko i dobudowę biura włąściciela wraz z niezbędną infrastrukturą. Głównym celem inwestycji jest modernizacja i, dostosowanie go do obowiązujących standardów.. W związku z projektowaną inwestycją, zwiększy się ilość remontowanych pojazdów oraz poprawi warunki przyjęcia klientów. Obecnie warsztat dysponuje czterema stanowiskami. Planowane przedsięwzięcie zlokalizowane zostanie na terenie działki 540/17, na terenie istniejącego warsztatu samochodowego będącego własnością Inwestora.. Działka ta jest działką w części zabudowaną. Na działce znajduje się istniejący warsztat. Działka wyposażona jest w niezbędne instalacjetj: elektryczną, wodociągową, kanalizacyjną.
2. Powierzchnia zajmowanej nieruchomości i obiektu, dotychczasowy sposób wykorzystania
Na terenie działki nr 540/17 zlokalizowany jest wyłącznie istniejący budynek warsztatu.. Powierzchnia zabudowy istniejącego warsztatu wynosi około 258,79 m2, natomiast po rozbudowie wyniesie 372,32 m2 . Całkowita powierzchnia działki nr 540/17 wynosi 1153 m2. Powierzchnia terenów utwardzonych ( pod drogi , dojścia i place ) wynosi 257,5 m2 i nie zmieni się w wyniku przeprowadzonej rozbudowy. Tak więc powierzchnia terenów zielonych przed rozbudową wynosi 636,71 m2 a po wykonaniu projektowanej inwestycji wynosić będzie 523,18 m2. Projektowana inwestycja nie wymaga wycinki drzew oraz wyłączenia gruntów z produkcji rolnej.
3. Technologia
Od strony południowo-zachodniej istniejący warsztat zostanie rozbudowany o pomieszczenie kierownika warsztatu oraz pomieszczenie higieniczno-sanitarne dla klientów ( w części parterowej rozbudowy ) oraz podręczny magazynek zlokalizowany na poddaszu rozbudowy.
Z pomieszczenia biurowego dostęp bezpośredni będzie do pomieszczenia higieniczno-sanitarnego, warsztatu oraz na poddasze do magazynku podręcznego.
Od strony północno-wschodniej projektowana jest rozbudowa istniejącego warsztatu zabudowana nowymi pomieszczeniami warsztatu tj. jednym stanowiskiem diagnostycznym oraz pomieszczeniem kotłowni ( przeniesionej z części rozebranej ) oraz pomieszczenia regeneracji pomp wtryskowych. W części rozbudowanej warsztatu zlokalizowano stanowisko robocze z podnośnikiem samaochodowym SPO-3 oraz stanowisko diagnostyczne silników pojazdów – wykonywane obecnie na zewnątrz obiektu. Pomieszczenie to posiadać będzie jedynie instalację oświetleniową zasilaną z wewnętrznej linii oświetleniowej budynku warsztatu oraz instalację ogrzewania i wentylacji. Przy tym pomieszczeniu zostanie zlokalizowane pomieszczenie , w którym to przeprowadzane będą czynności związane z regeneracją pomp wtryskowych. W tej części rozbudowy wykonane zostanie pomieszczenie kotłowni olejowej ( istniejące urządzenia kotłowni zostaną przeniesione na nową lokalizację ) wraz z wykonaniem nowego komina z przewodami – spalinowym oraz wentylacyjnymi.
Dla kierownika warsztatu oraz dla klientów zaprojektowano jeden węzeł sanitarne, składający się z jednego oczek ustępowego oraz przedsionka, Pomieszczenie to oddzielone jest od pomieszczenia w.c. ścianką działową c cegły na pełną wysokość pomieszczenia.
4. Warianty przedsięwzięcia
Nie przewiduje się wariantów przedsięwzięcia.
5. Przewidywane ilości wykorzystywanej wody i innych wykorzystywanych surowców, materiałów, paliw i energii.
Szacunkowe dodatkowe zużycia paliwa, energii, materiałów i surowców wyniesie poniżej 20% oraz nie nastąpi wzrost powyżej 20 % emisji zanieczyszczeń do środowiska . Niezmieniona ilość zatrudnianych pracowaników.
6. Rozwiązania chroniące środowisko
• W rozbudowywanym warsztacie nie będą stosowane substancje niebezpieczne.
• Rodzaje powstających odpadów związane są z konserwacją i naprawąi pojazdów (zużyte oleje smarowe, filtry olejowe, zużyte akumulatory), odpady te zaliczane są do odpadów niebezpiecznych. Odpady te są gromadzone w wydzielonych miejscach i wywożone przez wyspecjalizowane jednostki.
• Planowane rozwiązania technologiczne obejmują rozwiązania sprawdzone, standardowe, powszechnie stosowane w warsztatach samochodowych
7. Rodzaj i przewidywane ilości wprowadzanych do środowiska substancji lub energii przy zastosowania rozwiązań chroniących środowisko.
• W planowanym przedsięwzięciu nie przewiduje się wprowadzania do środowiska żadnych substancji i energii, poza ściekami bytowymi, Ścieki bytowoe odprowadzane są do istniejącej kanalizacji sanitarnej
• Ilość i sposób odprowadzania ścieków technologicznych: w związku z rodzajem prowadzonej działalności, nie dojdzie do powstawania typowych ścieków technologicznych.
• Ilość i sposób odprowadzania wód opadowych: Średni spływ wód deszczowych z nowoprojektowanych obiektów wyniesie:
• z powierzchni dachów Qśr = 23 m3/rok;
Wody opadowe odprowadzone na nieutwardzony teren działki ..
8. Transgraniczne oddziaływanie na środowisko
Planowane przedsięwzięcie nie spowoduje transgranicznego oddziaływania na środowisko
9. Oddziaływanie na obszary podlegające ochronie na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 roku o ochronie przyrody.
Planowane przedsięwzięcie bez wpływu na obszary podlegające ochronie na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 roku o ochronie przyrody.
|