Kamieniec Ząbkowicki 2012-05-08
BGP.6220.2.2012
L.dz. 418/12ab
D E C Y Z J A
o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia
Na podstawie art. 71 ust. 2 pkt 2; art. 75 ust. 1 pkt. 4 oraz art. 84 i art. 85 ustawy z dnia 3 października 2008 r, o udostępnianiu informacji o środowisku i jego o chronię, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz, U, z 2008 r. Nr 199, poz, 1227 z późn, zm.), a także § 3 ust. 1 pkt 37 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004 r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz, U. z 2004 r, Nr 257 poz. 2573 z późn. zm.), w związku z art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz, U, z 2000 r, Nr 98, póz, 1071 z późn, zm,) oraz po stwierdzeniu zgodności lokalizacji przedsięwzięcia z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy Kamieniec Ząbkowicki uchwalonego uchwałą nr XXVIII/151/05 Rady Gminy w Kamieńcu Ząbkowickim w dniu 21 grudnia 2005 r. opublikowaną w Dz.U. Województwa Dolnośląskiego nr 29, poz. 413 z dnia 09 lutego 2006 r. po rozpatrzeniu wniosku Ośrodka Hodowli Zarodowej w Kamieńcu Ząbkowickim Sp. z o.o. 57-230 Kamieniec Ząbk. Pl. Kościelny; z dnia 19.03.2012 r. (data wpływu 21.03.2012) w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko przedsięwzięcia pod nazwą:
„Budowa piętnastu zbiorników naziemnych na gaz płynny każdy o pojemności 6,4 m3 wraz z kotłownią kontenerową i parownikiem oraz przyłączem do stacjonarnych suszarni zbóż w miejscowości Kamieniec Ząbkowicki , dz. 883/8 obr. Kamieniec Ząbkowicki I”
oraz po uzyskaniu opinii:
- Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Ząbkowicach Śląskich, postanowienie z dnia 12.04.2012 r. znak ZNS.610.12.2012 L.dz. 1187/12 (data wpływu 13.04.2012),
- Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska we Wrocławiu, postanowienie z dnia 05.04.2012 r., znak WOOŚ.4240.210.2012.PO (data wpływu 10.04.2012)
stwierdzam
brak potrzeby przeprowadzania oceny oddziaływania na środowisko przedsięwzięcia polegającego na:
„Budowa piętnastu zbiorników naziemnych na gaz płynny każdy o pojemności 6,4 m3 wraz z kotłownią kontenerową i parownikiem oraz przyłączem do stacjonarnych suszarni zbóż w miejscowości Kamieniec Ząbkowicki , dz. 883/8 obr. Kamieniec Ząbkowicki I”
UZASADNIENIE
Dnia 21.03.2012 r. Ośrodek Hodowli Zarodowej w Kamieńcu Ząbkowickim Sp. z o.o. 57-230 Kamieniec Ząbk. Pl. Kościelny zwrócił się do Wójta Gminy Kamieniec Ząbkowicki z wnioskiem o wydanie środowiskowych uwarunkowań zgody na realizację przedsięwzięcia pod nazwą: „Budowa piętnastu zbiorników naziemnych na gaz płynny każdy o pojemności 6,4 m3 wraz z kotłownią kontenerową i parownikiem oraz przyłączem do stacjonarnych suszarni zbóż w miejscowości Kamieniec Ząbkowicki , dz. 883/8 obr. Kamieniec Ząbkowicki I”
Do wniosku załączona została karta informacyjna przedsięwzięcia, mapa i wypis z ewidencji gruntów obejmujący teren realizacji przedsięwzięcia z terenem oddziaływania inwestycji. Podstawą prawną do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach jest art. 71 ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz, U, z 2008 r. Nr 199, poz. 1227 z późn. zm.), w myśl którego uzyskanie przedmiotowej decyzji jest wymagane dla planowanych przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko. Organem właściwym zgodnie z art. 75 ust. 1 pkt. 4 do wydania wnioskowanej decyzji jest wójt. Planowane przedsięwzięcie, zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 37 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwziąć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, kwalifikuje się do inwestycji mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, dla których przeprowadzenie oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko może być wymagane. W związku z tym, w myśl art. 61 § 4 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r, Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U, z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 z późn, zm.) wszczęto postępowanie, o czym powiadomiono strony pismem z dnia 22.03.2012 r. znak BGP.6220.2.2012 L.dz. 296/12 ab.
Na podstawie art. 64 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, Wójt Gminy Kamieniec Ząbkowicki pismem z dnia 22.03.2012 r. znak BGP.6220.2.2012 L.dz. 294/12 ab, wystąpił do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska we Wrocławiu i pismem z dnia 22.03.2012 r. znak BGP.6220.2.2012 L.dz. 295/12 ab do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Ząbkowicach Śląskich o wydanie opinii w sprawie konieczności sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko przedmiotowej inwestycji.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska we Wrocławiu postanowieniem z dnia 05.04.2012 r. znak WOOŚ.4240.210.2012.PO (data wpływu 10.04.2012) uznał, że nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Ząbkowicach Śląskich postanowienie z dnia 12.04.2012 r. znak ZNS.610.12.2012 L.dz. 1187/12 (data wpływu 13.04.2012) wyraził opinię o braku potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.
Przedmiotowa działka jest objęta obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego Gminy Kamieniec Ząbkowicki uchwalonym uchwałą nr XXVIII/151/05 Rady Gminy w Kamieńcu Ząbkowickim w dniu 21 grudnia 2005 r. opublikowaną w Dz.U. Województwa Dolnośląskiego nr 29, poz. 413 z dnia 09 lutego 2006 r.
Tutejszy organ przeanalizował zebraną dokumentację w sprawie, w tym kartę informacyjną przedsięwzięcia, opinie Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska we Wrocławiu oraz Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Ząbkowicach Śląskich i ustalił określone poniżej fakty.
Przedmiotem inwestycji jest wykonanie piętnastu zbiorników naziemnych na gaz płynny każdy o pojemności 6,4 m3. Zmagazynowany gaz będzie służył wyłącznie do zasilania dwóch stacjonarnych suszarni zbóż oraz kotłowni kontenerowej służącej odparowaniu gazu w parowniku. Zużycie gazu i ilość dni pracy instalacji ściśle zależne będą od warunków pogodowych w trakcie zbioru zbóż. Obecnie inwestor zasila suszarnie olejem opałowym, którego użycie charakteryzuje się większym oddziaływaniem na środowisko przyrodnicze niż planowanego gazu płynnego. Cała instalacja co dwa lata poddawana będzie kontroli przez Urząd Dozoru Technicznego (UDT), co gwarantuje właściwe użytkowanie i należyty stan techniczny instalacji. Inwestycja zlokalizowana zostanie w zachodniej części działki 883/8. Odległość od najbliższej zabudowy o charakterze zagrodowym wynosi ok. 530 m.
Na etapie realizacji przedsięwzięcia nie przewiduje się możliwości występowania istotnego oddziaływania na środowisko. Dochodzić może jedynie do czasowych niezorganizowanych emisji hałasu oraz pyłów i zanieczyszczeń do powierza, pochodzących głównie od pracujących środków transportu lub urządzeń montażowych. Istnieje także niewielkie ryzyko zanieczyszczenia gruntu substancjami ropopochodnymi w przypadku awarii pojazdów i maszyn lub urządzeń. Powyższe oddziaływania będą miały jednak charakter krótkotrwały, ograniczony do bezpośredniego sąsiedztwa miejsca realizacji inwestycji i ustający po zakończeniu prac budowlanych, nie powodując uciążliwości dla środowiska, w tym dla ludności. Zastosowanie maszyn i pojazdów w dobrym stanie technicznym oraz niezwłoczne unieszkodliwianie ewentualnych skażeń substancjami ropopochodnymi winno zagwarantować zabezpieczenie gleby oraz wód powierzchniowych i podziemnych przed zanieczyszczeniem.
0 Z etapem tym związana będzie również emisja odpadów do środowiska. Będą to odpady przede wszystkim inne niż niebezpieczne, związane bezpośrednio z pobytem ekipy prowadzącej budowę -niesegregowane odpady komunalne (0,02 Mg) - zebrane do pojemników i zutylizowane przez uprawnione służby komunalne oraz odpady metaliczne (0,01 Mg) - poddane recyklingowi. Odpady wygenerowane przez planowaną inwestycję nie będą stanowiły większego zagrożenia dla środowiska pod warunkiem odpowiednio prowadzonej gospodarki nimi.
Etap eksploatacji obiektu, z uwagi na charakter i lokalizację inwestycji, nie powinien znacząco negatywnie oddziaływać na środowisko, w tym na okoliczną ludność. Wody opadowe z terenu zbiorników i parownika wraz z kotłownią, zostaną zagospodarowane powierzchniowo na terenie przyległym do inwestycji poprzez infiltrację. Ponadto, napełnianie instalacji zbiornikowej odbywać się będzie za pomocą elastycznego węża autocysterny połączonego szczelnie z zaworem wlewowym zbiornika w warunkach hermetycznego połączenia. Emisja gazu do powietrza pojawi się jedynie podczas rozłączenia węża autocysterny od złącza stacji, jednorazowo w ilości ok. 20 g gazu. Z uwagi na sporadyczny charakter oraz ilość emitowanego gazu podczas tego procesu nie przewiduje się ponadnormatywnego oddziałania instalacji na powietrze atmosferyczne. W związku z eksploatacją inwestycji nie będą wytwarzane odpady. Każdy zbiornik na gaz płynny przed oddaniem do eksploatacji podlegać będzie sprawdzeniu przez inspektora UDT. Protokół z próby szczelności instalacji, protokół odbioru UDT, deklaracje zgodności wyrobów gotowych oraz użyte najnowsze technologie wykonania zapewniają szczelność i bezawaryjność wykonanej instalacji. Daje to gwarancję, że oddziaływanie planowanego przedsięwzięcia nie wpłynie na pogorszenie jakości otaczającego środowiska. Jednocześnie, projektowana instalacja nie będzie źródłem wibracji, promieniowania jonizującego ani pola elektromagnetycznego. Zatem, wybrany do realizacji wariant przedsięwzięcia, składający się z piętnastu zbiorników na gaz płynny, kotłowni gazowej i parownika wodnego, dzięki zastosowaniu nowoczesnych technik oraz szeregu zabezpieczeń nie będzie oddziaływał ponadnormatywnie na ludzi, faunę, florę, wody powierzchniowe, klimat, dobra materialne, dobra kultury, krajobraz oraz wzajemne oddziaływania między tymi elementami.
Po przeanalizowaniu możliwości oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia, uwzględniając łącznie uwarunkowania, o których mowa w art. 63 ust.l ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, w zakresie aspektów przyrodniczych stwierdzono, że w zasięgu oddziaływania planowanego przedsięwzięcia nie występują obszary wodno-błotne, obszary leśne, obszary górskie, obszary
przylegające do jezior, a także obszary wymagające specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin i zwierząt lub ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszary Natura 2000 oraz pozostałe formy ochrony przyrody - w rozumieniu art. 6 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2009 r. Nr 151, poz. 1220 ze zm.). Najbliżej położony obszar Natura 2000: obszar mający znaczenie dla Wspólnoty - projektowany Specjalny Obszar Ochrony siedlisk Natura 2000 „Góry Bardzkie" PLH020062 znajduje się w odległości ok. 7 km.
Po przeanalizowaniu materiału dowodowego w przedmiotowej sprawie oraz biorąc pod uwagę charakter przedsięwzięcia, zaproponowane rozwiązania ograniczające ewentualny negatywny wpływ na środowisko oraz jego lokalne i możliwe do przewidzenia oddziaływanie dla przedmiotowej inwestycji nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, w tym także w zakresie oddziaływania na siedliska przyrodnicze oraz gatunki roślin i zwierząt, dla których wyznaczono ww. obszar Natura 2000.
Z uwagi na to, iż planowane przedsięwzięcie realizowane będzie w znacznej odległości od granic kraju, nie wystąpi transgraniczne oddziaływanie na środowisko.
Mając na uwadze powyższe oraz fakt, iż planowane przedsięwzięcie przyczyni się do modernizacji gospodarstwa, co pozwoli na spełnienie standardów zarówno krajowych jak i europejskich, ponadto nie przewiduje się aby planowana inwestycja przekroczyła dopuszczalne standardy bezpieczeństwa dla zdrowia i życia ludzi nie przeprowadzono oceny oddziaływania na środowisko przed wydaniem niniejszej decyzji i orzeczono jak w sentencji.
POUCZENIE
Zgodnie z art, 72 ust 3 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz, U, Nr 199, poz, 1227) decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dołącza się do wniosku o wydanie decyzji wymienionych w ust, 1 pkt. 1-13 .Wniosek ten powinien być złożony nie później niż przed upływem czterech lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna.
Od niniejszej decyzji służy stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Wałbrzychu za moim pośrednictwem w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.
Wójt Gminy
Kamieniec Ząbkowicki
(-) mgr Marcin Czerniec
Pobrano opłatę skarbową w wysokości 205,00 zł zgodnie z załącznikiem do Ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o płacie skarbowej cz. I pkt. 45 (Dz.U. Nr 225, poz. 1635 z późn.zm.)
Otrzymują:
1. Strony postępowania.
2. Strona internetowa gminy www.kamzab.pl (BIP)
3. a/a |