Obwieszczenia

URZĄD

 
data publikacji:  11-12-2012 | 09:03
data ostatniej modyfikacji:  11-12-2012 | 09:03
D E C Y Z J A o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia

Kamieniec Ząbkowicki 2012-11-30

BGP.6220.8.2012

L.dz.1161/12 pa

 

D E C Y Z J A

o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia

 

Na podstawie art. 71 , art. 72 ust. 1 pkt 1 i ust. 1a, art. 75 ust. l pkt. 4, art. 79 ust. 1. oraz art. 84    i art. 85 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2008 r. Nr 199, poz. 1227 z późn. zm.), w związku z § 3 ust. 1 pkt 76 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. Nr 213, poz. 1397), art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 z późn. zm.),

po rozpatrzeniu wniosku z dnia 11.09.2012 r. (data wpływu do tut. U.G. 12.09.2012 nr 3927/932) Inwestora: Wiesława Arendarskiego, ul. B.Krzywoustego 14, 57-230 Kamieniec Ząbkowicki, o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia polegającego na budowie warsztatu samochodowego na terenie Kamieńca Ząbkowickiego przy ul. Skoroleckiej, obręb Kamieniec Ząbkowicki (działka o numerze ewidencyjnym gruntu 1081):

 

stwierdzam brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.

 

UZASADNIENIE

 

Wnioskiem z dnia 11.09.2012 r. (data wpływu do tut. U.G. 12.09.2012 nr 3927/932) Inwestor: Wiesław Arendarski, ul. B.Krzywoustego 14, 57-230 Kamieniec Ząbkowicki, zwrócił się do U.G. Kamieniec Ząbkowicki o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia polegającego na budowie warsztatu samochodowego na terenie Kamieńca Ząbkowickiego przy ul. Skoroleckiej, obręb Kamieniec Ząbkowicki (działka nr 1081).

Do wniosku dołączono „Kartę informacyjną przedsięwzięcia” oraz Projekt Budowlany opracowany przez firmę FRISOMAT, Aleja Krakowska 80 a, 05-552 Wólka Kosowska.

Wójt Gminy Kamieniec Ząbkowicki pismem z dnia 19.09.2012 r. znak: BGP.6220.5.2012 wezwał wnioskodawcę/inwestora do usunięcia braków w w/w wniosku z dnia 11.09.2012 r. w zakresie: kopii mapy ewidencyjnej, ilości egzemplarzy karty informacyjnej przedsięwzięcia, wypisu z rejestru gruntów i opłaty skarbowej.

            Inwestor przesłał dnia 01.10.2012 r. (data wpływu do tut. U.G. 09.10.2012 nr 4433/1004) ponowny wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację w/w przedsięwzięcia wraz z wymaganymi załącznikami.

Po przeanalizowaniu przedłożonych dokumentów Wójt Gminy Kamieniec Ząbkowicki wszczął postępowanie administracyjne w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia: Budowa warsztatu samochodowego na terenie Kamieńca Ząbkowickiego przy ul. Skoroleckiej, obręb Kamieniec Ząbkowicki (działka nr 1081).

W toku postępowania Wójt Gminy Kamieniec Ząbkowicki wnioskami z dnia 17.10.2012 (znak: BGP.6220.8.2012, L.dz.1004/12) wystąpił do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska we Wrocławiu oraz do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego             w Ząbkowicach Śląskich o wydanie opinii w sprawie przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko z ewentualnym ustaleniem zakresu raportu dla w/w przedsięwzięcia. Wójt Gminy Kamieniec Ząbkowicki dnia 17.10.2012 r. zawiadomił także strony o wszczęciu postępowania administracyjnego w tej sprawie oraz o możliwości zapoznania się z aktami sprawy, składania uwag i wniosków w sprawie w terminie 21 dni od dnia otrzymania zawiadomienia.

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska we Wrocławiu pismem z dnia 26.10.2012 r. znak: WOOŚ.4240.749.2012.AG.1 (data wpływu do tut. U.G. 31.10.2012 nr 4782/1069)        w związku ze stwierdzonymi brakami  w karcie informacyjnej przedsięwzięcia wezwał inwestora do złożenia dodatkowych wyjaśnień w zakresie m.in. dokonania kwalifikacji przedsięwzięcia zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r.               w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. Nr 213, poz. 1397), podania powierzchni zabudowy przeznaczonej do przekształcenia w wyniku realizacji planowanego przedsięwzięcia, oddziaływań związanych z etapem realizacji inwestycji, opisu terenu zlokalizowanego w sąsiedztwie planowanego przedsięwzięcia, w tym wskazania odległości do najbliżej położonych terenów chronionych akustycznie, opisu zakresu działalności ze wskazaniem maszyn i urządzeń wykorzystywanych podczas pracy zakładu, wpływu przedsięwzięcia na powietrze atmosferyczne, klimat akustyczny (ze szczególnym uwzględnieniem wpływu na najbliższe tereny podlegające ochronie akustycznej) oraz planowane działania mające na celu zminimalizowanie ww. emisji na etapie eksploatacji, wskazania szacunkowych danych dot. ilości i rodzaju odpadów wytworzonych na etapie eksploatacji inwestycji, w tym opisu miejsca ich magazynowania i dalszego zagospodarowania, przedstawienia miejsca magazynowania materiałów, substancji niebezpiecznych, m. in. olejów, smarów wykorzystywanych w warsztacie, w tym wskazania zabezpieczeń przed ewentualnym zanieczyszczeniem środowiska gruntowo-wodnego, przewidywanej ilości wykorzystywanej wody, surowców, materiałów i paliw na etapie eksploatacji przedsięwzięcia.

Inwestor przesłał do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska we Wrocławiu uzupełnioną kartę informacyjną przedsięwzięcia oraz egzemplarz do wiadomości tut. Urzędu Gminy dnia 14.11.2012 r. (data wpływu do tut. U.G. 14.11.2012 nr 4978).

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Ząbkowicach Śląskich                        w Postanowieniu z dnia ….. listopada 2012 r. znak: ZNS.610.28.2012 L.dz.4295/12 (data wpływu do tut. U.G. 07.11.2012 nr 4873) wyraził opinię o potrzebie przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko w zakresie zgodnym z art. 66 ustawy z dnia       3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U.       z 2008 r. Nr 199, poz. 1227 z późn. zm.) mając na uwadze to, że autor karty informacyjnej przedsięwzięcia nie przedstawił w sposób wyczerpujący parametrów planowanej inwestycji,       a w szczególności jej oddziaływania na obszary przyległe. Jednakże Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Ząbkowicach Śląskich wyraził swoją opinię na podstawie pierwotnej karty informacyjnej przedsięwzięcia dołączonej do wniosku inwestora z dnia 01.10.2012 r.      i nie wziął pod uwagę uzupełnionej karty informacyjnej przedsięwzięcia nadesłanej przez inwestora dnia 14.11.2012 na wezwanie Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska we Wrocławiu z dnia 26.10.2012 r.

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska we Wrocławiu po przeanalizowaniu materiału dowodowego w przedmiotowej sprawie przesłał Postanowienie z dnia 16.11.2012 r. znak: WOOŚ.4240.749.2012.AG.2 (data wpływu do tut. U.G. 20.11.2012 nr 5112/1130)             z opinią, że dla przedsięwzięcia polegającego na budowie warsztatu samochodowego na terenie Kamieńca Ząbkowickiego przy ul. Skoroleckiej, obręb Kamieniec Ząbkowicki (działka nr 1081) nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.

Planowane przedsięwzięcie kwalifikuje się do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, wymienionych w § 3 ust. 1 pkt 76 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, dla których obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko może być wymagany.

Biorąc pod uwagę uwarunkowania wymienione w art. 63 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa             w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko przeanalizowano: skalę          i charakter inwestycji, wielkość zajmowanego terenu, zakres robót związany z realizacją inwestycji, prawdopodobieństwo, czas trwania, zasięg oddziaływania oraz odwracalność oddziaływania, a także wykorzystanie zasobów naturalnych, emisję i uciążliwości związane        z eksploatacją inwestycji oraz usytuowanie przedsięwzięcia na obszarach wymagających specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin    i zwierząt lub ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszarów Natura 2000, stwierdzono co następuje:

1. Planowane przedsięwzięcie polegać będzie na budowie warsztatu samochodowego               w Kamieńcu Ząbkowickim przy ul. Skoroleckiej, na terenie działki nr 1081, o powierzchni ok. 2331,0 m2. Obecnie przedmiotowa działka jest nie zabudowana, utwardzona tłuczniem granitowym. W jej sąsiedztwie usytuowana jest droga gminna (ulica Skorolecka), tereny składowe i magazynowe oraz tereny mieszkalno-gospodarcze (najbliższa zabudowa mieszkaniowa zlokalizowana jest w odległości ok. 500 m). Zgodnie z obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego ww. działka, oznaczona symbolem      „Ul .3", przeznaczona jest pod tereny zabudowy usługowej.

W planowanym warsztacie, o powierzchni ok. 217,0 m2, prowadzone będą usługi związane   z naprawą i wymianą samochodowych elementów mechanicznych w pojazdach należących do Inwestora (prowadzącego firmę transportową) jak i nie będących jego własnością. Ponadto projektowany obiekt posiadał będzie pomieszczenie socjalne wraz z pomieszczeniem biurowym. Warsztat wyposażony zostanie w trzy stanowiska naprawcze do obsługi samochodów ciężarowych oraz osobowych. Planowany zakres prac to m. in.: wymiana akumulatorów, wymiana płynów eksploatacyjnych, wymiana elementów elektroniki, regulacja układów kierowniczych, wymiana klocków i szczęk hamulcowych, wymiana świec zapłonowych oraz innych podzespołów, części i urządzeń. Wyposażenie warsztatu stanowić będą m.in.: podnośnik, wiertarka, spawarka, stoły warsztatowe i inne podręczne narzędzia naprawcze.                            W projektowanym budynku zastosowana zostanie wentylacja grawitacyjna i mechaniczna. Spaliny samochodowe odprowadzane będą na zewnątrz budynku za pomocą odciągu miejscowego (urządzenia z elastyczną końcówką podłączoną do rury wydechowej samochodu). Dla celów ogrzewania przewiduje się zastosowanie kotłowni opalanej paliwem stałym (ekogroszek). Praca w warsztacie ma się odbywać w godz. od 800 do 1600, przy zatrudnieniu ok. 3 pracowników. Szacunkowa ilość pojazdów przeznaczonych do naprawy wyniesie maksymalnie do 4 szt. w ciągu dnia. Z przedłożonej dokumentacji wynika, że w projektowanym zakładzie nie przewiduje się przeprowadzania napraw blacharskich i czynności lakierniczych. Funkcjonowanie przedsięwzięcia wiązało się będzie z szacunkowym zapotrzebowaniem na wodę w ilości ok. 1,3 m3/dobę oraz zapotrzebowaniem na energię elektryczną - ok. 32,2 kW.

2. Faza realizacji przedsięwzięcia związana będzie z wykonywaniem prac z użyciem maszyn      i sprzętu budowlanego. Na tym etapie wystąpią typowe, jak dla tego etapu uciążliwości tj.: emisja do powietrza zanieczyszczeń gazowych i pyłowych, hałas pochodzący od poruszających się pojazdów, odpady budowlane, zagrożenie dla środowiska gruntowo - wodnego. Z uwagi jednak na fakt, że emisje te będą miały charakter miejscowy i okresowy oraz ustaną po zakończeniu prac budowlanych należy je uznać za niewielkie. Ponadto prawidłowa organizacja robót, zastosowanie sprawnych technicznie maszyn budowlanych oraz prowadzenie prac           w porze dziennej ograniczy uciążliwości akustyczne przedsięwzięcia, niekorzystne oddziaływanie związane z możliwością zanieczyszczenia środowiska gruntowo - wodnego, jak również zanieczyszczenia powietrza atmosferycznego. Realizacja planowanego zamierzenia inwestycyjnego nie będzie wymagała usunięcia drzew.

3. W trakcie realizacji jak i eksploatacji planowanego zamierzenia będą powstawać odpady,     w tym odpady niebezpieczne (m. in. deski z szalunków po stopach fundamentowych, worki, ścinki glazury, przepracowane oleje silnikowe i przekładniowe, zużyte płyny hamulcowe, filtry olejowe, zużyte źródła światła). Wytworzone odpady będą magazynowane selektywnie,             w szczelnych pojemnikach, a następnie przekazywane uprawnionym podmiotom, celem ich dalszego zagospodarowania (odzysku/unieszkodliwienia). Ścieki socjalno - bytowe odprowadzane będą do miejskiej kanalizacji sanitarnej, natomiast wody opadowe i roztopowe do miejskiej kanalizacji deszczowej. W przypadku wystąpienia sytuacji awaryjnych, w celu ochrony środowiska gruntowo - wodnego, zakład wyposażony zostanie w sorbenty i inne materiały do neutralizacji niekontrolowanych wycieków substancji ropopochodnych z pojazdów obsługiwanych na przedmiotowym terenie.

4. W wyniku prowadzonej działalności wystąpi emisja hałasu, związana głównie z ruchem pojazdów, użytkowaniem urządzeń elektrycznych, wentylacyjnych itp. Jednakże z uwagi na charakter prowadzonych usług, w tym niewielką ilość obsługiwanych pojazdów (maksymalnie do 4 szt. w ciągu dnia) oraz fakt, iż prace wykonywane będą wewnątrz pomieszczenia warsztatowego (w porze dziennej) z wykorzystaniem urządzeń o niskiej mocy akustycznej, nie powinno dojść do przekroczeń dopuszczalnych poziomów hałasu na terenach chronionych akustycznie.

5. Funkcjonowanie planowanego obiektu generować będzie również emisję zanieczyszczeń do powietrza. Źródłem emisji będą głównie silniki pojazdów korzystających z usług oraz indywidualna kotłownia. Z przedłożonej dokumentacji wynika, iż kontrola pojazdów przy włączonym silniku odbywać się będzie przy zamkniętych drzwiach i oknach (z zastosowaniem odciągu spalin). Z uwagi na niewielką ilość obsługiwanych pojazdów oraz wyposażenie obiektu w wysokosprawne urządzenia grzewcze, emisja zanieczyszczeń do powietrza nie powinna spowodować znaczącego pogorszenia stanu powietrza w okolicy.

6. Zaproponowane w karcie informacyjnej przedsięwzięcia rozwiązania ograniczające ewentualne negatywne oddziaływania na środowisko, a także zgodny z obowiązującymi przepisami sposób postępowania z odpadami zapewnią, że realizacja i eksploatacja niniejszego przedsięwzięcia nie powinna znacząco negatywnie oddziaływać na środowisko.

Analizując możliwość oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia w zakresie aspektów przyrodniczych stwierdzono, iż w zasięgu jego oddziaływania nie występują obszary wodno-błotne, obszary leśne, obszary górskie, obszary przylegające do jezior, a także obszary wymagające specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin i zwierząt lub ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszary Natura 2000 oraz pozostałe formy ochrony przyrody - w rozumieniu art. 6 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r.         o ochronie przyrody (Dz.U. z 2009 r. Nr 151, poz. 1220 ze zm.). Najbliżej położony obszar chroniony, obszar mający znaczenie dla Wspólnoty - projektowany Specjalny Obszar Ochrony Siedlisk Natura 2000 Góry Bardzkie PLH020062 znajduje się w odległości ok. 8 km. Oceniając skalę i rodzaj możliwego oddziaływania stwierdzono, iż z uwagi na charakter przedsięwzięcia, zakres planowanych prac oraz lokalizację inwestycji w terenie przekształconym antropogenicznie, utwardzonym tłuczniem granitowym, nie powinna ona oddziaływać na środowisko przyrodnicze, w tym na ww. obszar Natura 2000.

 

 

 

Po przeanalizowaniu materiału dowodowego w przedmiotowej sprawie oraz biorąc pod uwagę ww. uwarunkowania, niewielkie emisje zanieczyszczeń, a także brak negatywnego wpływu na obszary wymagające specjalnej ochrony, w opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska we Wrocławiu dla ww. przedsięwzięcia nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, w tym oddziaływania na siedliska przyrodnicze oraz gatunki roślin i zwierząt, dla których ochrony wyznaczono ww. obszary Natura 2000.

Inwestycja, z uwagi na położenie w znacznej odległości od granicy państwa, nie będzie powodować transgranicznego oddziaływania.

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                          Mając na uwadze powyższe zadecydowano jak w sentencji.

 

 

POUCZENIE

 

Od niniejszej decyzji służy stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego    w Wałbrzychu za moim pośrednictwem w terminie 14 dni od dnia otrzymania niniejszej decyzji.

Decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dołącza się do wniosku o wydanie decyzji,           o których mowa w ustawie z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji                    o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U.08.199.1227)  art. 72 ust. 3. Złożenie wniosku powinno nastąpić w terminie 4 lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna. Termin, o którym mowa powyżej, może ulec wydłużeniu o 2 lata, jeżeli realizacja planowanego przedsięwzięcia przebiega etapowo oraz nie zmieniły się warunki określone           w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

 

 

 

Załącznik:

      1.   Charakterystyka przedsięwzięcia

 

Otrzymują:

  1. Wiesław Arendarski, ul. B.Krzywoustego 14, 57-230 Kamieniec Ząbkowicki
  2. Roman Burczak, ul. Skorolecka 13; 57-230 Kamieniec Ząbkowicki
  3. „MARAND” Sp. z o.o., ul. Paczkowska 2; 57-230 Kamieniec Ząbkowicki
  4. Przemysław Werner, ul. Skorolecka 4; 57-230 Kamieniec Ząbkowicki
  5. Zdzisław Werner, ul. Skorolecka 4; 57-230 Kamieniec Ząbkowicki
  6. Lasy Państwowe Nadleśnictwo Bardo, ul. Noworudzka 9A; 57-256 Bardo
  7. Wójt Gminy Kamieniec Ząbkowicki, ul. Ząbkowicka 26; 57-230 Kamieniec Ząbkowicki
  8. a/a

 

Do wiadomości:

  1. Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska we Wrocławiu; Plac Powstańców Warszawy 1;        50-153 Wrocław
  2. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Ząbkowicach Śląskich; ul. Kłodzka 2;                 57-200 Ząbkowice Śl.

««« powrót
 

Kamieniec Ząbkowicki      IAP Portal - (C)opyright by Interaktywna Polska