Kamieniec Ząbkowicki, 2014-01-10
BGP.6220.12.2013.PA
L.dz. 20/14
D E C Y Z J A
o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia
Na podstawie art. 71 ust. 1 i ust. 2 pkt 2, art. 75 ust. l pkt 4 oraz art. 84 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U.2013.1235 j.t. z późn. zm.), w związku z § 3 ust. 1 pkt 60 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz.U.2010.213.1397 z późn. zm.), oraz w związku z art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U.2013.267 j.t. z późn. zm.),
po rozpatrzeniu wniosku Zarządu Dróg Powiatowych w Ząbkowicach Śląskich, ul. Daleka 19, 57-200 Ząbkowice Śląskie, o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia pod nazwą:
„Przebudowa istniejącego drogowego obiektu mostowego zlokalizowanego w ciągu drogi powiatowej nr 3143D km 5+885 działka nr 327/dr we wsi Ożary nad potokiem Gruda, polegająca na wymianie uszkodzonych skorodowanych stalowych belek układu nośnego i pomostu na nowe belki stalowe i nowy pomost żelbetowy”,
stwierdzam brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
UZASADNIENIE
Wnioskiem z dnia 16.12.2013 r. Zarząd Dróg Powiatowych w Ząbkowicach Śląskich, ul. Daleka 19, 57-200 Ząbkowice Śląskie zwrócił się do Urzędu Gminy Kamieniec Ząbkowicki o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pod ww. nazwą. Do wniosku dołączono kartę informacyjną przedsięwzięcia.
W dniu 17.12.2013 r. Wójt Gminy Kamieniec Ząbkowicki wszczął postępowanie administracyjne w przedmiotowej sprawie oraz wystąpił do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska we Wrocławiu i do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Ząbkowicach Śląskich o wydanie opinii w przedmiotowej sprawie.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska we Wrocławiu po przeanalizowaniu materiału dowodowego przesłał postanowienie z dnia 03.01.2014 r. (znak: WOOŚ.4240.984.2013.BZ.1) z opinią, że dla rozpatrywanego przedsięwzięcia nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
Podobne stanowisko przedstawił Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Ząbkowicach Śląskich w piśmie z dnia 07.01.2014 r. (znak: ZNS.610.28.2013/2014).
Na podstawie informacji zawartych we wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach i Karcie informacyjnej przedsięwzięcia (zwanej dalej Kip) sporządzonej dla ww. zamierzenia budowlanego, inwestycję należy zakwalifikować do grupy przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, określonych w § 3 ust. 1 pkt 60 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwziąć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, dla których przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko może być wymagane. Za ww. kwalifikacją przemawia fakt przebudowy obiektu mostowego w ciągu drogi o nawierzchni utwardzonej.
Ustalając, czy dla planowanego przedsięwzięcia potrzebne jest przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko uwzględniono wymagania, o których mowa w art. 63 ust. 1 pkt 1 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko. Zbadano jaki jest rodzaj, skala przedsięwzięcia, wielkość zajmowanego terenu, zakres robót związanych z jego realizacją, wykorzystanie zasobów naturalnych oraz jaka emisja i uciążliwości wystąpią na etapie realizacji i eksploatacji planowanego przedsięwzięcia. Opis planowanego przedsięwzięcia zawiera załącznik do niniejszej decyzji.
Analizując wpływ planowanego przedsięwzięcia na środowisko na etapie eksploatacji - najbardziej istotnych oddziaływań inwestycji komunikacyjnych, za jakie uznaje się zmiany stanu sanitarnego powietrza atmosferycznego, klimatu akustycznego, biorąc pod uwagę jego lokalizację, klasę drogi, niewielkie natężenie ruchu i niewielkie obciążenie drogi, stwierdzono, że eksploatacja obiektu nie spowoduje przekroczeń stężeń dopuszczalnych zanieczyszczeń w powietrzu zarówno ze względu na ochronę zdrowia ludzi jak i ochronę roślin poza linią zajętości układu komunikacyjnego, jak również obiekt nie będzie oddziaływać ponadnormatywnie na tereny chronione akustycznie. Prace budowlane w zakresie ukształtowania odpowiedniej niwelety na obiekcie i w jego rejonie, z czym wiąże się eliminacja istniejących nierówności, zastosowanie nowoczesnych warstw ścieralnych nawierzchni drogowej spełniających obecne wymagania stawiane nawierzchniom drogowym, doprowadzi do obniżenia hałasu generowanego przez przejeżdżające pojazdy i poprawy klimatu akustycznego w rejonie obiektu mostowego. Z uwagi na to, że projektowana inwestycja posiadać będzie nową, równą nawierzchnię oraz warstwy podbudowy charakteryzujące się różnymi własnościami fizykomechanicznymi (gęstość, struktura), możliwość przemieszczania się drgań będzie niewielka. Na skutek realizacji inwestycji nastąpi poprawa stanu technicznego obiektu, poprawa płynności ruchu, co w konsekwencji przyczyni się do zmniejszenia emisji spalin wydzielanych przez silniki poruszających się pojazdów, a także zmniejszenia emisji hałasu oraz polepszenia warunków akustycznych na terenach graniczących z inwestycją. Można zatem stwierdzić, iż nie nastąpi pogorszenie warunków akustycznych i aerosanitarnych w rejonie planowanego przedsięwzięcia.
Na etapie eksploatacji pojazdy poruszające się po analizowanym układzie mostowo- drogowym powodować będą powstawanie zanieczyszczeń środowiska wodnego, a za pośrednictwem wód, również środowiska glebowego. Na podstawie przedstawionych w Kip informacji, stwierdzić można, że charakterystyka jakościowa wód opadowych dla projektowanej inwestycji spełniać będzie wymagania określone w przepisach obowiązującego prawa.
Przedstawiona w Kip analiza charakteru planowanej inwestycji w kontekście zagrożeń dla celów środowiskowych jednolitych części wód podziemnych i jednolitych części wód powierzchniowych wykazała brak negatywnego oddziaływania w przedmiotowych zakresach.
Uciążliwości mogą wystąpić na etapie realizacji przedsięwzięcia i będą powodowane pracą sprzętu budowlanego, powstawaniem pyłów, w związku z prowadzeniem robót ziemnych oraz przemieszczaniem mas ziemnych.
Na etapie realizacji projektowanej inwestycji może wystąpić potencjalne niebezpieczeństwo zanieczyszczenia wód substancjami chemicznymi (m.in. ropopochodnymi) oraz zanieczyszczenia wód ściekami bytowo-gospodarczymi. Jak wynika z zapisów Kip, przeciwdziałanie zagrożeniom dla wód powierzchniowych i podziemnych zostanie osiągnięte poprzez odpowiednią lokalizację i organizację zaplecza budowy. Składowanie wszystkich materiałów oraz odpadów będzie zorganizowane w sposób wykluczający możliwość zanieczyszczenia wód powierzchniowych i podziemnych. Wykonawca w przypadku wycieku olejów z maszyn budowlanych i taboru samochodowego odpowiedzialny jest za jak najszybszą ich neutralizację.
Po przeanalizowaniu możliwości oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia w zakresie aspektów przyrodniczych stwierdzono, że w zasięgu oddziaływania planowanego przedsięwzięcia nie występują obszary wodno-błotne, obszary górskie, obszary przylegające do jezior, a także obszary wymagające specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin i zwierząt lub ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszary Natura 2000 oraz pozostałe formy ochrony przyrody - w rozumieniu art. 6 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz.U.2013.627 ze zm.). Inwestycja zlokalizowana jest w sąsiedztwie obszaru leśnego, jednakże z uwagi na rodzaj przedsięwzięcia, nie powinno ono oddziaływać na ten element środowiska przyrodniczego. Najbliżej położony obszar mający znaczenie dla Wspólnoty Góry Bardzkie PLH020062 znajduje się w odległości ok. 2,5 km.
Oceniając skalę i rodzaj możliwego oddziaływania stwierdzono, iż z uwagi na charakter przedsięwzięcia, zakres planowanych prac oraz fakt, iż w związku z planowaną przebudową nie planuje się robót w potoku Gruda ani kolizji z istniejącymi drzewami, przedsięwzięcie nie powinno oddziaływać na środowisko przyrodnicze, w tym na obszary Natura 2000.
Po przeanalizowaniu materiału dowodowego w przedmiotowej sprawie oraz biorąc pod uwagę ww. uwarunkowania w opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska we Wrocławiu, dla przedmiotowego przedsięwzięcia nie zachodzi konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, w tym oddziaływania na siedliska przyrodnicze oraz gatunki roślin i zwierząt, dla których wyznaczono ww. obszar Natura 2000.
Mając na uwadze powyższe zdecydowano jak w sentencji.
POUCZENIE
Od niniejszej decyzji służy stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Wałbrzychu za pośrednictwem Wójta Gminy Kamieniec Ząbkowicki w terminie 14 dni od dnia doręczenia niniejszej decyzji.
Decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dołącza się do wniosku o wydanie decyzji, o których mowa w art. 72 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U.2013.1235 j.t. z późn. zm.). Wniosek ten powinien być złożony nie później niż przed upływem 4 lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna.
|